کد خبر: 967239
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
گفت‌وگوی «جوان» با تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه انیمیشن «چهل شاهد»
تولید مجموعه انیمیشن «چهل شاهد» از روز گذشته آغاز شد. این مجموعه بلند انیمیشنی قرار است به زندگی ۴۰ شهید شاخص بپردازد؛ مجموعه‌ای که در نوع خود بی‌نظیر است و حرکت نویی در حوزه تولیدات پویانمایی ایرانی به شمار می‌رود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  محمدعلی صفورا، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «چهل شاهد» در گفتگو با «جوان» درباره این پروژه بزرگ انیمیشنی توضیحاتی داده است.

برای شروع پروژه چهل شاهد را معرفی کنید؟
اسم مجموعه چهل شاهد است و به سفارش مرکز پویانمایی صبا تولید می‌شود. «چهل شاهد» در ارتباط با زندگی ۴۰ شهید است. این شهدا از میان شهدای دفاع مقدس، شهدای انرژی هسته‌ای، شهدای مدافع حرم و سایر شهدا انتخاب شده‌اند. در مرحله اول این پروژه نیز ۱۳ شهید انتخاب شده، مراحل پژوهش و نگارش فیلمنامه آن‌ها به پایان رسیده است و به مرور تولید فیلمنامه‌ها آغاز خواهد شد. هر قسمت ۳۰ دقیقه است و در آن از کودکی تا نوجوانی و جوانی و لحظه شهادت هر شهید روایت می‌شود.

از چه تکنیکی برای تولید این مجموعه استفاده شده است؟
ما از تکنیک «کمیک موشن» استفاده می‌کنیم. این تکنیک به خاطر داشتن تصاویر واقع‌گرا به موضوعی که ما دنبال می‌کنیم نزدیکی داشت. برای بالابردن جلوه‌های بصری و روایی کار تصمیم گرفتیم از چنین تکنیکی استفاده کنیم که در عین حال کار سختی است.

گویا اولین قسمت به مرحله تولید نزدیک شده، کدام شهید برای قسمت اول انتخاب شده است؟
اولین قسمت زندگی شهید محمد منتظر قائم فرمانده شهید واقعه طبس است که در مرحله پیش‌تولید قرار گرفته است.

تولید انیمیشن برای شهدا در چنین سطحی پیش از این نیز انجام شده بود؟
چه به لحاظ موضوعی و چه در ابعاد کار، خیر تا به حال چنین پروژه‌ای انجام نشده بود. پروژه چهل شاهد کار بزرگی است و حدود چهار تا پنج سال زمان خواهد برد.

سیدرضا میرکریمی زندگی شهید چمران و شهید دوران را در قالب انیمیشن‌های موشن گرافیک تولید کرده که مخاطب بزرگسال دارد، در چهل شاهد مخاطب هدف کدام گروه سنی است؟
مخاطب ما در مرحله نخست گروه سنی نوجوان است، بعد از آن مخاطب عام و کودکان. ما تلاش می‌کنیم کار به نحوی ساخته شود که همه گروه‌های سنی با آن ارتباط برقرار کنند تا الگوسازی برای زندگی مخاطبان از طریق نمایش زندگی شهدا انجام شود.

در مرحله اول قرار است زندگی کدام یک از شهدا را به صورت انیمیشن روایت کنید؟
در این مرحله ۱۳ شهید انتخاب شده است. شهید آوینی سید شهیدان اهل قلم، شهید منتظر قائم فرمانده سپاه طبس، شهید محسن حججی، سردار شهید حسین همدانی و شهید محمد بلواسی از شهدای مدافع حرم، شهیدان مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی و مصطفی احمدی‌روشن از شهدای هسته‌ای و شهدای دفاع مقدس شامل سردار حسن باقری، سردار برونسی و محمد جهان‌آرا از جمله شهدایی هستند که در این مرحله زندگی‌شان را تولید می‌کنیم. تلاش ما این است که هر ماه یک قسمت تولید داشته باشیم.

با توجه به سختی تولید در تکنیک موشن گرافیک، تولید ماهانه یک انیمیشن شدنی است؟
این زمان خیلی کمال‌گرایانه است و باید برای رسیدن به آن سخت کار کرد. رسیدن به سرعت در تولید در انیمیشن به خصوص در تولیدات تلویزیونی نیازمند یک پیش‌تولید قوی است. وقتی در مرحله پیش‌تولید خوب عمل شود می‌شود زمانبندی تولید را جلو انداخت. قطعاً در دو سه قسمت اولیه هیچ گاه به تولید ماهانه یک انیمیشن نخواهیم رسید، اما هر چه جلوتر برویم و هماهنگی‌ها میان تیم تولید بیشتر شود قطعاً می‌توانیم به این رکورد برسیم.

پیش از مجموعه «چهل شاهد» تجربه کار در چنین حوزه‌ای را داشته‌اید؟
من مجموعه «شهید بروجردی» را به سفارش بنیاد روایت ساخته‌ام که با همین تکنیک انجام شد و در آن زندگی شهید بروجردی روایت می‌شد.

این کار از تلویزیون پخش شده است؟
خیر، هنوز که پخش نشده است. باید دید سیاست بنیاد روایت برای پخش آن چیست.

از تکنیک موشن گرافیک چقدر در دنیا برای نشان دادن زندگی قهرمانان ملی استفاده می‌شود؟
بزرگ‌ترین کمپانی‌ای که موشن گرافیک کار می‌کند، کمپانی «مارول» است ولی اکثر کار‌های آن‌ها در حوزه اکشن و جنایی و ترسناک است، ما برای تولید مجموعه «چهل شاهد» به نحوی این تکنیک پرکاربرد را بومی‌سازی کرده‌ایم.

منظورتان از بومی‌سازی چیست؟
در موشن گرافیک، زاویه دید، رنگ‌ها و نوع حرکت‌ها برگرفته از نگاه خاصی است که در کمیک بوک‌ها رواج دارد و کلاً بیانگر نگاه غربی است. با رنگ‌ها و شکل‌های عجیب و غریب که اصلاً به درد نمایش زندگی شهید نمی‌خورد، بنابراین ما تلاش کردیم در همه این زمینه‌ها، روایت تازه‌ای داشته باشیم، به گونه‌ای که این تکنیک را متناسب با فرهنگ خودمان بومی کردیم.

مجموعه «چهل شاهد» از چه زمانی از تلویزیون پخش می‌شود؟
قرار بر این است که هر وقت کل مجموعه کامل شد از طریق یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش آن آغاز شود.

فکر نمی‌کنید جای پرداختن به چنین موضوعاتی در تولیدات انیمیشنی خالی بود و اصولاً تولید سریال‌های انیمیشنی در ایران خیلی کم است؟!
درباره تولیدات انیمیشن بیش از ۲۵ سال است که در مرکز پویانمایی صبا انیمیشن تولید می‌شود، اما اینکه چرا دیده نشده باید گفت که پخش خوبی صورت نگرفته و مخاطب در شبکه‌های سراسری کمتر انیمیشن ایرانی دیده است. اتفاقاً به نظرم انیمیشن برای پرداختن به موضوعات ارزشی و نشان دادن زندگی شخصیت‌ها بسیار مناسب است. ما به صبا پیشنهاد دادیم که مجموعه «چهل شاهد» برای اینکه بهتر دیده شود از شبکه‌های سراسری پخش شود و تلاش کرده‌ایم روایتمان به نوعی باشد که مخاطب عام با آن ارتباط برقرار کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار