کد خبر: 967217
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
مردم خسارت دیده از سیل بهار امسال و زلزله سال‌های اخیر که در کانکس‌ها مستقر هستند در مقابل بارش‌ها و سرمای پیش‌رو آسیب‌پذیرند
سرویس ایران جوان آنلاین: بهار امسال برای اغلب استان‌های کشور پر حادثه آغاز شد. سیل، دیوانه‌وار حرکت می‌کرد و خانه‌های بسیاری ویران شد. زیرساخت‌های شهر‌ها و روستا‌ها از بین رفت و حتی مسیرها، راه‌های ارتباطی روستایی و شهری و پل‌ها هم از موج بارش‌ها در امان نماندند. حالا دوباره به فصل بارش‌ها نزدیک می‌شویم و هر روزی که از تابستان می‌گذرد و بوی پاییز می‌رسد، نگرانی مردم مناطق سیل زده و حتی زلزله‌زده کرمانشاه که چند سالی است با خسارت آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در چادر و کانکس سر می‌کنند هم بیشتر و بیشتر می‌شود. موضوعی که از همین حالا که بارش‌ها شروع نشده، اما ترسش به جان آن‌ها افتاده و نیازمند رسیدگی فوری مسئولان است.

تابستان نیمه را رد کرده و رو به پایان است. دوباره فصل پاییز و زمستان در آستانه شروع قرار گرفته‌اند. فصولی که با خود موجی از بارش‌ها را به همراه دارند. بارندگی‌هایی که تضمین کننده ادامه فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی هستند و جلوی مهاجرت مردم به مناطق دیگر را می‌گیرند. اما همین بارش‌ها طی سال‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده‌اند. چراکه مسئولان با توجه به شرایط آب‌وهوایی برنامه‌ریزی نکردند و به همین دلیل هم زیرساخت‌ها برای شروع بارش‌ها آماده نبود. زیرساخت‌هایی که شامل کانال‌های متعدد و رودخانه‌های لایروبی شده و ... می‌شد. البته در کنار نبود چنین زیرساخت‌هایی جانمایی غیراصولی برخی از پروژه‌های جاده‌ای و ریلی هم مسیر حرکت آب را بست و منجر به این شد که آق‌قلا در گلستان خسارت ببیند و مسافران نوروزی شیراز هم در مسیر غافلگیر شوند و میلیارد‌ها تومان خسارت به مردم و زیرساخت‌ها وارد شود. حوادثی که هرچه بود و نبود چند ماه از وقوع آن‌ها گذشته است و حالا انتظار می‌رود مسئولان ضمن برنامه‌ریزی برای کمک به مردم حادثه دیده، ترمیم و ساخت مجدد زیرساخت‌های خسارت دیده و جلوگیری از تکرار دوباره این حوادث چاره‌ای بیندیشند. چاره‌اندیشی که باید از همان بعد از وقوع حادثه شروع می‌شد و همین الان هم برای آن دیر است. چراکه بر اساس نتایج سازمان‌های هواشناسی بین‌المللی پاییز و زمستان امسال هم در استان‌هایی که خسارت دیده بودند احتمال تکرار دوباره وقوع سیل وجود دارد. از همین رو بیم آن می‌رود دوباره چادرها، کانکس‌ها و خانه‌هایی که به سختی ترمیم شدند را آب ببرد. گفتنی است در حال حاضر بیش از اغلب استان‌های خسارت دیده، مردم سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه که از حادثه زلزله ۹۶ کانکس‌نشین شدند و مردم پلدختر که خانه‌هایشان زیر گل و لای دفن شد در معرض آسیب قرار دارند. از همین رو می‌توان به سادگی پیش‌بینی کرد که مردم این مناطق تاب یک حادثه دیگر را ندارند.

نگرانی مردم از وقوع دوباره سیل

همان‌طور که گفته شد علاوه بر مردم زلزله زده شهرستان سرپل‌ذهاب، این مردم پلدختر بودند که با جاری شدن سیل در فروردین ماه درصد بالایی از خانه‌هایشان زیر آب رفت و بعداً این آب به گل ولای تبدیل شد و مشکلات جدیدتری را برای آن‌ها رقم زد. در این راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه هنوز مشکلات مردم سیل‌زده لرستان بعد از چند ماه پا برجاست می‌گوید: «هنوز هم بوی گل ولای و رسوبات بر جا مانده از سیل در سطح شهر پلدختر مردم را آزار می‌دهد.» رضا میرزایی اضافه می‌کند: «رسوبات فوق ترکیبی از مارن، سیلت و خاک رس هستند که با فاضلاب، کود‌های حیوانی به کار رفته در زمین‌های کشاورزی بالادست، زباله‌ها و شیرابه‌های آنها، چاه‌های دستشویی منازل داخل شهر که در اثر سیلاب پر شده و سرریز کرده بود، آلاینده‌ها و به ویژه گاز مایع پلی‌اتیلن و مواد نفتی آغشته شده و در این مدت ماهیت کاملاً لجنی پیدا کردند.» از همین رو برخی از کارشناسان نگران این هستند که بارش دوباره باران در این مناطق که آق‌قلا در استان گلستان هم شامل آن می‌شود، باعث جاری شدن سیلی فاضلابی در مناطق حادثه دیده شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأیید مطالب فوق و بیان این موضوع که بوی تعفنی که امروز در مناطق سیل‌زده منتشر شده است ناشی از بی‌برنامگی و کم‌کاری مسئولان در گذشته است، می‌افزاید: «جای تأسف دارد که تمام زباله‌ها و نخاله‌های شهر‌ها و روستا‌های بالادست در داخل بستر رودخانه یا داخل آب‌راه‌های مشرف به رودخانه اصلی، تخلیه می‌شوند که در اثر بارش‌ها و جریان سیلاب بی‌سابقه اخیر به داخل شهر پلدختر حمل و پس از برخورد با موانع طبیعی و مصنوعی داخل شهر رسوب کردند.» میرزایی با اشاره به اینکه مشکلات بارش‌های بهاری امسال به همین مسئله بوی بد فاضلاب و وجود گل ولای در خانه مردم خلاصه نمی‌شود، ادامه می‌دهد: «در شب ۱۲ فروردین‌ماه خط انتقال ۲۰ اینچ گاز مایع پلی اتیلن در داخل بستر رودخانه کشکان در حد فاصل روستا‌های بابازید و گل‌گل و در فاصله ۱۰۰ متری ایستگاه پمپاژ واشیان شکسته شد و قدرت انفجار و شعله‌های آتش به حدی بود که اهالی روستا‌های گل‌گل، بابازید، خرسدر، پران پرویز و وره زرد روستا‌ها را تخلیه و کیلومتر‌ها منازل خود را رها کردند.» با این تفاصیل شروع پاییز و بارندگی‌های فصل سرد خبر خوشی برای مردم خسارت دیده از حوادث امسال و سال‌های گذشته نخواهد بود. چراکه همین انتشار بوی بد تعفن در پلدختر و ادامه زندگی مردم در کانکس و چادر نشان دهنده این است که هنوز بخش قابل توجهی ار مشکلات پابرجاست و آن چنان که باید مسئولان در صدد رفع آن‌ها برنیامده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار