کد خبر: 967114
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
هواپیما‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر یک پایگاه نظامی در دمشق را هدف قرار دادند، عملیاتی که سخنگوی ارتش صهیونیستی آن را تأیید و ادعا کرده که عملیاتی پیش‌دستانه برای جلوگیری از حملات پهپاد‌های تهاجمی ایران به سایت‌های اسرائیل انجام شده است.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار عملیات در خاک سوریه را تأیید کرد و مدعی شد «ایران در هیچ جایی مصونیت نخواهد داشت و نیرو‌های ما در تمام جهات با ستیزه‌جویی ایران مقابله می‌کنند». ساعاتی پس از حملات به پایتخت سوریه، یک مقام حزب‌الله اعلام کرد که دو پهپاد اسرائیلی در جنوب بیروت، در مرکز حضور نیرو‌های حزب‌الله منفجر شده است. تل‌آویو با این حملات که ویژگی آن، خروج از استراتژی سنتی «ابهام» است، بیش از هرموقع دیگری در وضعیت تهاجمی به نظر می‌رسد، ولی چنین وضعیتی قبل از هر چیز انعکاس انفجار احساس ناامنی ناشی از ظهور محور پنج‌وجهی به‌هم پیوسته «ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان» است، همچون گربه‌ای در تله، به همه جا و همه چیز چنگ می‌اندازد.

به گزارش «جوان»، در تازه‌ترین عملیات، جنگنده‌های اسرائیلی شنبه شب از بلندی‌های جولان چند موشک به فرودگاه نظامی «المزه» در جنوب دمشق شلیک کردند که بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم چهار انفجار در این منطقه رخ داده است. منابع غیر رسمی مدعی‌اند که در این حملات دو تن از رزمندگان حزب‌الله لبنان و یک ایرانی شهید شده‌اند، ولی مقام‌های ایران حملات شنبه شب اسرائیلی‌ها را تأیید یا رد نکرده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش کرد که «سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌های دشمن صهیونیستی را شناسایی و رهگیری و بیشتر موشک‌ها را قبل از رسیدن به هدف منهدم کرد». سامانه پدافند هوایی سوریه طی سال‌های اخیر با تجاوز‌های موشکی و جنگنده‌های امریکا و اسرائیل به برخی مواضع در مناطق مختلف کشور مقابله کرده است.

جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی در اقدامی کم‌سابقه حمله هوایی به دمشق را تأیید کرد و مدعی شد که این حمله برای ممانعت از به اجرا درآمدن نقشه نیروی قدس سپاه پاسداران برای حمله انتحاری با هواپیما‌های بدون سرنشین به برخی سایت‌های اسرائیل صورت گرفته است. این تأیید نشانه‌ای جدی از فاصله گرفتن تل‌آویو از استراتژی سنتی ابهام است. طبق ادعای سخنگوی ارتش اسرائیل، سپاه پاسداران از روز پنج شنبه در تدارک حمله پهپادی به سرزمین‌های اشغالی بود. ادعای ارتش اسرائیل درباره آماده شدن ایران برای حمله به اسرائیل ارجاع به خبری از محمد ایمانی، تحلیلگر ایرانی است که چند روز پیش در کانال تلگرامی هشدار داده بود: «اگر در روز‌های آینده اسرائیل هدف حمله پهپادی قرار گیرد نباید شگفت‌زده شود، چرا که با حمله به عراق چنین حمله‌ای را به جان خریده است.»

به‌رغم سکوت معمول رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره حملات هوایی به سوریه، این بار رسانه‌های این رژیم همسو با مقامات تل‌آویو از لحظات اول شروع به انتشار اخبار درباره انفجار‌های دمشق کردند. به گزارش شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم ضمن تأیید حمله هوایی به سوریه مدعی شد: «در عملیاتی بزرگ، ما مانع حمله نیرو‌های ایرانی و شبه‌نظامی به اسرائیل شدیم. تکرار می‌کنم؛ ایران در هیچ جایی مصونیت نخواهد داشت. نیرو‌های ما در تمام جهات با ستیزه‌جویی ایران مقابله می‌کنند». نتانیاهو افزود: «من به ارتش دستور دادم برای هر سناریویی آماده باشند. ما به اقدام علیه ایران و وابستگانش ادامه می‌دهیم.»

این اولین باری است که نتانیاهو و دیگر مقامات صهیونیستی به طور رسمی عملیات علیه مواضع ایران در سوریه تأیید می‌کنند. اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه ده‌ها بار حملات هوایی علیه مواضع نظامی که ادعا شده به نیرو‌های ایرانی تعلق دارد انجام داده و نتانیاهو هم بار‌ها بدون تأیید رسمی این حملات، مدعی شده که مانع شکل‌گیری استحکامات نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل خواهد شد. این درحالی است که تهران و دمشق وجود هرگونه پایگاه ایرانی در خاک سوریه را رد کرده‌اند. رژیم صهیونیستی از افزایش نفوذ ایران در مرز‌های خود نگران است و با همه توان با آن مقابله می‌کند. اخیراً اسرائیل تلویحاً پذیرفت که مواضع مربوط به گروه‌های حشدالشعبی در عراق را با هدف مقابله با قدرت گرفتن ایران در عراق هدف قرار داده است. بنیامین نتانیاهو هفته گذشته نیز در سخنانی تلویحاً به عملیات علیه حشدالشعبی اعتراف کرد و مدعی شد که تل‌آویو به همه پایگاه‌های ایران در منطقه از جمله در عراق حمله خواهد کرد. در یک ماه گذشته چهار انفجار بزرگ در انبار‌های تسلیحاتی حشدالشعبی رخ داده است که به گفته منابع عراقی، کار اسرائیل و امریکا بوده است. ادعای مقامات تل‌آویو به آماده شدن ایران برای حمله به سرزمین‌های اشغالی در شرایطی است که گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش جدی حشدالشعبی به منافع اسرائیل در منطقه افزایش یافته است. حملات هماهنگ امریکا به مقر‌های نیرو‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان پس از آن انجام می‌شود که نیرو‌های سپاه پاسداران یک پهپاد پیشرفته امریکایی را سرنگون کردند. باتوجه به اینکه واشنگتن از درگیری مستقیم با تهران هراس دارد، حملات به منافع ایران در کشور‌های منطقه را در دستور کار قرار داده است.

تدابیر امنیتی در سرزمین‌های اشغالی
به دنبال حملات اسرائیل به سوریه، سرزمین‌های اشغالی از ترس واکنش‌های ایران و حزب‌الله، وضعیت جنگی پیدا کرده است. به گزارش اسکای‌نیوز، تل‌آویو روز یک شنبه حریم هوایی بلندی‌های جولان اشغالی را به روی ناوگان هواپیمایی بست. روزنامه هاآرتص هم گزارش داد که نتانیاهو برای برگزاری جلسه اضطراری با تمام سران دستگاه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل، به مقر ارتش در تل‌آویو رفته است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت جنگ اسرائیل از بیم حملات تلافی‌جویانه، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است و شماری از سکو‌های پرتاب موشکی گنبد آهنین را فعال کرده است. به‌کارگیری گنبد آهنین در شرایطی است که این سامانه پرهزینه در مقابله با موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین، ناکارآمد بوده و تنها ۳۰ درصد این موشک‌ها را رهگیری کرده است.

حملات همزمان به بیروت
ساعتی پس از حملات به دمشق، اخباری مبنی بر سقوط پهیاد‌های صهیونیستی در بیروت، پایتخت لبنان منتشر شد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی حزب‌الله گزارش داد که یک هواپیمای اسرائیلی بامداد یک شنبه در حاشیه جنوبی بیروت سقوط کرد و هواپیمای دوم نزدیک زمین منفجر شده است. به گفته این مقام حزب‌الله که نامش فاش نشده، انفجار پهپاد دوم خسارت‌هایی را به منطقه ضاحیه از مناطق شیعه‌نشین جنوب بیروت در نزدیکی مرکز رسانه‌ای حزب‌الله وارد کرده است. خبرگزاری لبنان «ان‌ان‌ای» اعلام کرد که در پی این انفجارها، سه نفر دچار جراحات سطحی شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از ساکنان مناطق جنوبی بیروت گزارش داده است که انفجاری بزرگ در جنوب بیروت رخ داده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «پهپادی که در ضاحیه بیروت ساقط شد یک پهپاد شناسایی کوچک اسرائیلی بود که مأموریت‌های نظامی برای کاشت بمب دارد و مجهز برای انجام عملیات ترور شده بود». ارتش اسرائیل به حملات پهپادی به بیروت واکنشی نشان نداده است.

به گزارش شبکه المنار، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، این اقدام را تجاوز خواند و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه برشمرد. نخست‌وزیر لبنان این اقدام رژیم صهیونیستی را نقض قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل توصیف کرده و گفت که «تجاوز اخیر اسرائیل تهدیدی برای ثبات منطقه و تلاشی برای ایجاد تنش‌های بیشتر است». وزارت امور خارجه لبنان هم اعلام کرد: «بعد از اقدام پهپاد‌های اسرائیل به نقض حریم هوایی این کشور، از رژیم صهیونیستی در سازمان ملل شکایت می‌کند». عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در واکنش به عملیات اسرائیل اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی در حال بازی با آتشی است که این رژیم را در جنگ غرق خواهد کرد، جنگی که به قیمت موجودیت آن است.»

رژیم صهیونیستی معمولاً برای حمله هوایی به سوریه، از آسمان لبنان اقدام به حمله می‌کند و حملات هماهنگ به لبنان و سوریه نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها سناریوی جدیدی علیه محور مقاومت تدارک دیده‌اند. اسرائیل حزب‌الله را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای خود می‌داند و برای از بین بردن این جنبش از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنان اخیر خود ضمن هشدار به صهیونیست‌ها برای تکرار جنگ ۳۳ روزه اعلام کرد که محور مقاومت در جنگ آینده نابودی نظامیان اسرائیلی را به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد کرد.

حملات صهیونیست‌ها به پایگاه‌های مقاومت در منطقه، در شرایطی است که رژیم صهیونیستی و امریکا در پیشبرد سیاست‌های خود برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه ناکام مانده‌اند و سعی دارند با این موشک پرانی‌ها، بخشی از شکست‌های خود در برابر محور مقاومت را جبران کنند. حملات صهیونیست‌ها به دمشق در زمانی انجام شده است که ارتش سوریه در روز‌های اخیر منطقه خان‌شیخون در استان ادلب را آزاد کرده و در آستانه آزادسازی آخرین دژ گروه‌های تروریستی است، اقدامی که به هیچ وجه خواسته مقامات تل‌آویو نیست. همزمان، اسرائیل اکنون از پنج محور مقاومت «ایران، عراق، یمن، سوریه و لبنان» محاصره شده است و برای از بین بردن این تهدیدات امنیتی به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود، چرا که ایران تا بیخ گوش مرز‌های رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و این رژیم برای دفاع از منافع خود، چیزی برای از دست دادن ندارد و همچون گربه‌ای که در گوشه‌ای گیر افتاده باشد، به همه چیز چنگ می‌اندازد تا شاید از این شرایط دشوار خلاص شود.

یوری‌بارجوزف استاد مسائل امنیت ملی دانشگاه حیفا در هاآرتص نوشته که وضعیت امنیتی اسرائیل طی ۷۰ سال گذشته هیچ‌گاه بدتر از امروز نبوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار