کد خبر: 967110
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
سکوت وزارت نفت و انفعال نهاد‌های نظارتی در ماجرای یک قرارداد عجیب
سکوت وزارت نفت و پیگیری نکردن نهاد‌های اطلاعاتی پس از لو رفتن همکاری مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با یک شرکت وابسته به رژیم صهیونیستی در شرایطی قابل تأمل شده که اطلاعات مهمی از بخش انرژی کشور در اختیار یک موسسه آلمانی قرار گرفته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان» چندی پیش بود که هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر از همکاری یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت با شرکت آلمانی دنا خبر داد که مدیر این شرکت از همکاران نزدیک صهیونیست‌هاست. خادمی گفته بود در این همکاری بخش‌های مهم اطلاعات انرژی کشور شامل نیروگاه‌ها، خطوط انتقال برق، نفت و فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و... در اختیار موسسه‌ای قرار گرفته است که مدیر آن «آندریاس کولمن» نام دارد.

رئیس این مؤسسه کیست؟
بر اساس مستندات موجود، مدیر این شرکت «آندریاس کولمن» نام دارد که سابقه همکاری با اسرائیل را داشته است. سال‌ها پیش برنامه تبادل راهبران جوان اسرائیلی- آلمانی اجرایی شد که کولمن نیز در این برنامه نقش مهمی داشته است. مدیرعامل موسسه آلمانی DENA نه یک استراتژیست انرژی بلکه یک سیاستمدار امنیتی طرفدار امنیت انرژی است که با حمایت تمام قد از برنامه‌های امریکا در حوزه انرژی به خط‌دهی به کشور‌های مختلف مشغول است.

آندریاس کولمن متولد ۱۹۶۷ است که در رشته‌های فیزیک و اقتصاد از دانشگاه‌های بن، هایدلبرگ آلمان و کوروالیس امریکا فارغ‌التحصیل شده است. کولمن مشاغل خود را از سال ۱۹۹۵ در موسسه فیزیک محیط‌زیستی در دانشگاه
Ruprecht- Karls در هایدلبرگ با تمرکز بر چرخه کربن آغاز کرد و فعالیت خود را در پست‌های مختلف سیاسی از جمله پارلمان اروپایی، در وزارت کار و امور اجتماعی و سفارت آلمان در استکهلم سوئد در دولت حزب سوسیال‌دموکرات گسترش داد. رئیس موسسه DENA در سال ۲۰۱۰ به انجمن صنایع آب و انرژی آلمان (BDEW) پیوست که مدیر بخش استراتژی و سیاست دپارتمان اقتصاد و سیاست این انجمن و مسئول توسعه سیاسی و استراتژیک این انجمن در ارتباط با بخش‌های سیاسی دولتی، عمومی و بخش تجاری بود. وی از سال ۲۰۱۵ نیز مدیر اجرای موسسه انرژی آلمان یا دنا شده است که ایده «تحول انرژی» را مطرح کرده است.

بنا بر آخرین اطلاعات بزرگ‌ترین دیتابیس آنلاین مشخصات متخصصان و فعالان تجاری در کشور‌های آلمانی‌زبان (Xing) که قبلاً OPEN Business Club نامیده می‌شد، آندریاس کولمن رئیس اجرایی کنونی آژانس انرژی آلمان یا DENA از سال ۲۰۰۳ همکار و عضو «برنامه تبادل رهبران جوان اسرائیلی- آلمانی» بوده است. آن‌طور که در وب‌سایت برنامه تبادل رهبران جوان اسرائیلی- آلمانی آمده است، این نهاد در سال ۲۰۰۰ توسط بنیاد Bertelsmann Stiftung ایجاد شد که یکی از اهداف آن، مقابله با تهدیدات مشترک دو کشور در حوزه‌های امنیت داخلی و خارجی از طریق ملاقات با تصمیم‌گیران سیاسی، اقتصادی، تجاری، رسانه، دانشگاه‌ها و جامعه مدنی دو کشور است.

سفر به تل‌آویو
تیم وی در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۹ (۱۹ تیر ۱۳۹۸) به تهران سفر کرد تا جلسات خود را با مدیران موسسه مطالعات ادامه دهد ولی باید بدانیم همین تیم پیش از ورود به تهران به تل‌آویو سفر کرده بود که این سفر حاوی نکات مهمی است. ارتباط تنگاتنگ بین کولمن و اسرائیل با توجه به برنامه تبادل اسرائیلی- آلمانی شاید قابل توجیه باشد، اما از نگاه امنیتی حضور وی در تل‌آویو چند روز قبل از سفر هیئت این موسسه به ایران تردیدآمیز است. وی در صفحه توئیتر خود در ۱۰ جولای در بازنشر مطلبی از اشپیگل در مورد گسترش استفاده از اسکوتر در تل آویو، می‌نویسد: «این همان چیزی است که هفته قبل [یعنی سوم جولای]در شهر شگفت انگیز تل‌آویو تجربه کردیم.»

چه اطلاعاتی هدیه شده است؟
آنطور که مشرق نیوز نوشته است، بیانیه موسسه آلمانی، درباره پروژه مشاوره برای تهیه «برنامه اقدام بهره‌وری انرژی جمهوری اسلامی ایران» با موسسه مطالعات بین المللی وزارت نفت، نشان می‌دهد این موسسه آلمانی به طور منظم و سیستماتیک به مستندسازی ابتکارات بهره وری انرژی ایران، ارزیابی کمی و آماری پتانسیل‌های بهره‌وری انرژی ایران، فرآیند‌های کنترلی آن و ارزیابی و به‌روزرسانی منظم برنامه‌های اقدام بهره وری انرژی ایران اقدام خواهد کرد. آیا انجام این اقدامات به معنی دستیابی به کل اطلاعات انرژی ایران علاوه بر وزارت نفت در بخش صنعت و ساختمان ایران نخواهد بود؟ بنا بر گزارش‌های موجود، جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات مختلف بخش‌های پالایشگاهی، تولید برق و انتقال آن، واحد‌های پتروشیمی، بخش حمل و نقل و صنعت ایران در اختیار این شرکت آلمانی همکار صهیونیست‌ها قرار گرفته و در آینده نیز خواهد گرفت.

به همین دلیل است که مطابق بیانیه موسسه آلمانی، این موسسه قرار نیست سرمایه گذاری در ایران یا انتقال فناوری انجام دهد و صرفاً در ازای گرفتن اطلاعات و مبالغی ارزی، در بخش تهیه برنامه اجرایی بهره وری انرژی با وزارت نفت همکاری کرده تا به اطلاعات انرژی کشور ایران دسترسی داشته باشد. در این شاهکار به بیان ساده‌تر، وزارت نفت در یک اقدام عجیب به موسسه آلمانی همکار صهیونیست‌ها هم پول داده است و هم اطلاعات مهم و استراتژیک انرژی کشور در همه بخش‌ها، البته پس از افشاگری خادمی درباره این موسسه، برخی منابع آگاه از توقف همکاری چند شرکت در ارائه اطلاعات خبر داده‌اند، اما باز هم باید بررسی دقیقی صورت پذیرد که تا امروز چه اطلاعاتی میان طرفین رد و بدل شده به ویژه اطلاعاتی که خارج از سیستم بوده است.

با این وجود هیچ یک از مسئولان موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی بازخواست نشده‌اند که بر چه اساسی اطلاعات مهم و حیاتی انرژی کشور را در اختیار شرکتی قرار دادند که ریاست آن بر عهده همکاری صهیونیست‌هاست؟ اگر لو رفتن اطلاعات انرژی کشور و به ویژه نیروگاه‌ها و ارسال آن به کشوری که در حوزه نفوذ و جاسوسی از زیرساخت‌های کشور برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای کرده، منافع ایران را با تهدید بزرگی مواجه کند، چه کسی حاضر به پاسخگویی است؟

ضرورت ورود نهاد‌های اطلاعاتی و ریشه‌یابی اتفاقات رخ داده می‌تواند پشت‌پرده این همکاری را روشن کند و دلیل اینکه چرا به یک موسسه خاص اعتماد شده است، سرنخ‌های روشنی را برای کشف جریان نفوذ عیان می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
9
عزیزم خیانت که شاخ و دم نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
8
قابل توجه کسانی که می گویند دو تابعیتی و جاسوس در مراکز حساس کشور نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
7
بايد ديد اطلاعات در ازاي چه مبلغي بفروش رسيده است؟! اميدوارم تنها در ازاي يك سفر تفريحي و دسته جمعي مديريتي به آلمان نفروخته باشند !!!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
به نظر من که وجود بیژن زنگنه در وزارت نفت موجب ضرر و زیان برای کشور است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
7
مديران خائن كي دست از سر مملكت بر ميدارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
وقتی که دیگر حقوقهای نجومی به آنها داده نشود
دقیقا" یعنی هیچوقت
فریدون
|
Austria
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
از جزییات امر اطلاعاتی ندارم ولی به نظر من موسسه مطالعات بین المللی انرژی بسیار ضعیف مدیریت می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
اينهمه طرح براي مديريت انرژي و بهروري انرژي بوده كه انجام نشده ، حالا اين آلماني مي خواهد چه كار كند؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
بازرسی نفت چرا بر عملکرد موسسه نظارت نمیکند؟ اگر قابل کنترل نیستند لطفا در آنجا را تخته کنید تا بیشتر از این به کشور آسیب نزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
0
0
من تعجبم از مجلس هست كه به زنگنه راي اعتماد ميده
طرف عمران خونده ميزاره وزير نفت
رئيس موسسه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي خونده بعد رفته علو سياسي ... يك مدت كشاورزي خونده حالا شده رئيس موسسه انرژي ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار