کد خبر: 967109
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
ماه رمضان سال گذشته بود که برای نخستین بار نام یک واکسن بر سر زبان‌ها افتاد و مردم از طریق مهمان برنامه ماه‌عسل با بیماری ویروسی زگیل تناسلی که می‌تواند ریسک برخی سرطان‌ها همچون سرطان رحم را بالا ببرد، آشنا شدند.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماه رمضان سال گذشته بود که برای نخستین بار نام یک واکسن بر سر زبان‌ها افتاد و مردم از طریق مهمان برنامه ماه‌عسل با بیماری ویروسی زگیل تناسلی که می‌تواند ریسک برخی سرطان‌ها همچون سرطان رحم را بالا ببرد، آشنا شدند. بگذریم از اینکه بعدتر‌ها دامنه حاشیه‌های این برنامه از نام واکسن HPV گسترده‌تر شد و برخی ابهامات و توافقات پشت‌پرده نشان داد، ماجرا آن‌طوری که خانم یاسی اشکی مهمان برنامه ماه عسل روایت کرده است، نیست. در همان زمان علی واشقانی، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با انتقاد از اظهارات غیرتخصصی در این حوزه با تأکید بر اینکه این واکسن ضرورتی ندارد، گفت: «اگر قرار باشد کسی در این موارد صحبت کند، حتماً باید متخصص یا مسئول این حوزه باشد تا نگرانی ایجاد نشود، زیرا پیامد این نگرانی‌ها تقاضا‌های القایی است در حالی که این واکسن اولویتی ندارد.» حالا تقاضای القایی واکسن HPV به حدی رسیده که این دارو به شکل قاچاق وارد و تا ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود! واکسنی که بنا به تأکید متخصصان نمی‌تواند جایگزینی برای رفتار‌های پرخطر و غیراخلاقی به عنوان عامل گسترش بیماری‌هایی نظیر زگیل تناسلی باشد.

در ماجرای یاسی اشکی، وزیر سابق بهداشت تنها کسی بود که از برنامه ماه عسل تشکر کرد! بعدتر معلوم شد حضور وی در برنامه ماه عسل به دنبال تفاهمنامه‌ای میان انجمن «راه» و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت بوده تا برای معرفی و جمع‌آوری پول برای این واکسن در برابر دوربین یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی قرار بگیرد. این حضور موجب شد تا ۲میلیارد تومان پول برای تولید این واکسن جمع آوری شود؛ پولی که معلوم نشد چه شد! سورنا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در واکنش به اقدام یک فعال اجتماعی مبنی بر جمع آوری پول از مردم برای ساخت واکسن HPV در همان زمان گفت: «برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع‌آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در غالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل به پول احتیاج ندارد.» ستاری با اشاره به تولید واکسن HPV ایرانی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان وعده داده بود، این واکسن در زمستان سال ۹۸ به بازار عرضه خواهد شد و کار تجاری‌سازی واکسن در آن زمان آغاز می‌شود.

پرهیز از رفتار‌های پرخطر به جای واکسن
آخرین خبر درباره این واکسن را حسین وطن‌پور، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دهد و با اشاره به اینکه تولید دو واکسن ایرانی HPV و آنفلوآنزا در مراحل پایانی است، اظهار امیدواری می‌کند: «این دو واکسن با تلاش محققان ایرانی تا پایان سال وارد بازار می‌شود.» این در حالی است که حاشیه‌های پیرامون واکسن HPV در نهایت موجب شد تا بنا به تأکید مسعود مردانی، رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی ایران تقاضا برای واکسن HPV در جوانان افزایش یابد. وی مهم‌ترین علت تقاضا برای تزریق واکسن HPV را معرفی‌کردن غیرکارشناسانه بیماری زگیل تناسلی در یک برنامه تلویزیونی و برخی رسانه‌ها عنوان کرد که پس از آن، مراجعات برای استفاده از این واکسن به مراکز درمانی افزایش یافت. مردانی معتقد است: جوانان را به جای تزریق واکسن HPV به پرهیز از رفتار‌های جنسی پرخطر تشویق کنیم.

به جای خویشتن‌داری واکسنشو بزن!
این ماجرا موجب شد تا رفته‌رفته جریان طرفدار تزریق واکسن گرانقیمت HPV در بین پزشکان و کارشناسان هم ظهور کند. به خصوص اینکه این واکسن مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفت تا نشان بدهد، ماجرای حضور یاسی اشکی در برنامه ماه عسل از سوی خود وزارتخانه کلید خورده بود. در حال حاضر واکسن HPV توسط یک شرکت دارویی وارد می‌شود که هزینه تزریق سه دوز واکسن در حدود یک میلیون تومان می‌شود، اما افزایش تقاضا برای تزریق این واکسن که بنا به تأکید بسیاری از پزشکان متخصص ضروری نیست، موجب شده تا واردات غیرقانونی آن هم شکل بگیرد و همین واردات غیرقانونی باعث‌شده هزینه تهیه آن برای متقاضیان این واکسن تا ۱۰ میلیون تومان هم برسد.

برجسته‌شدن یک‌باره بیماری زگیل تناسلی و معرفی واکسن آن به عنوان راهکار نجات مردم از ریسک سرطان در حالی که بنا به تأکید مردانی واکسن HPV و به عنوان اولین واکسن ضدسرطان برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در تمام دنیا فقط برای دختران سنین ۱۱ تا ۱۳ سال توصیه می‌شود و کارآیی آن برای این گروه ثابت شده است و برای سایر گروه‌ها کارایی ندارد، اما انگار این واکسن باب تازه‌ای در تجارت با سلامت باز کرده است که این را می‌توان از واردات قاچاقی و عرضه ۱۰ میلیون تومانی واکسن یک میلیون تومانی متوجه شد و متقاضیان ثروتمندی که به جای پرهیز از رفتار‌های پرخطر جنسی ترجیح می‌دهند واکسنش را بزنند!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
بترسان و پول در بیاور راهکار شرکت های دارویی به امید قطع دست مافیای دارو از جان و مال مردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار