کد خبر: 967099
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
دانشجویان دانشــگاه صنعتی شریف برای نخستین بار به عنوان یک تیم ایرانی مقام اول مسابقات بین‌المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی امریکا (AIAA) را در شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی کسب کردند.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  اهمیت دستیابی به رتبه نخست این مسابقات جدای از سطح علمی بالای آن وقتی بهتر روشن می‌شود که بدانیم تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به دلیل تحریم‌های ایران از سوی امریکا اجازه استفاده از نرم‌افزار‌های تحلیل و طراحی موتور را نداشتند. علاوه بر این آن‌ها حتی امکان حضور در امریکا را هم نداشتند به همین خاطر هم در مرحله دوم از مسابقات، پیشنهاد فنی خود برای طرح موتور توربینی را به این مسابقات ارسال کردند و حتی برای دفاع از طرح خود، از ویدئوکنفرانس استفاده کردند. با تمام این‌ها توان علمی این گروه دانشجویی موجب شد آن‌ها بتوانند به مقام نخست این مسابقات دست یابند.

این نخستین بار نیست که جوانان کشورمان در معتبر‌ترین رقابت‌های علمی دنیا می‌درخشند. این بار هم تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی امریکا سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت‌کننده در تیرماه ۱۳۹۸، در مرحله دوم از این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی امریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.

دستیابی به مقام نخست با تمام محدودیت‌ها
این بار هم بومرنگ تحریم‌ها علیه ایران به سمت خود امریکا بازگشت! تیم فراس دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی امریکا شاخه طراحی موتور‌های توربین گاز هوایی شده است، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است. این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و با وجود مشکلات عدیده مانند عدم اجازه به استفاده از نرم افزار‌های تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریم‌های ایران از سوی امریکا، عدم امکان حضور در امریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، موفق به تدوین کد‌های طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهاد فنی خود و دفاع از طرح خود به صورت ویدئوکنفرانس شد و مقام اول این مسابقات را از سوی هیئت داوران کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی امریکا کسب کرد. اگرچه تیم فراس به دلیل تحریم‌های ایران از سوی امریکا جایزه خود را هم نمی‌تواند دریافت کند.

ماحصل کارگروهی از گروهی از نخبگان
تیم فراس دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اگرچه نتوانستند در امریکا حضور یابند، اما توان علمی آن‌ها آنچنان قوی بود که حتی وقتی طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه دادند، منطق علمی شان داوران این مسابقه را مجاب کرد تا از سوی هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی امریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شوند. اعضای تیم فراس، به سرپرستی کاوه قربانیان، همگی از بچه‌های دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف هستند. محمدرضا امینی مقام (مقطع دکتری) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نام‌های علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقاری‌نسب، حجت اعتمادیان‌مفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدی‌ها، محمد‌مهدی اثنی‌عشری، امیررضا صافی‌زاده و سعیده کاظم‌بیگی همگی در کنار هم قرار گرفتند تا یک بار دیگر نام این دانشگاه برتر کشورمان را در دنیا بر سر زبان‌ها بیندازند.

این مسابقه بین‌المللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جست‌وجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق شد موتوری جدید با ۶۷ درصد افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱ درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵ درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهره‌برداری را طراحی کند. پهپاد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند و سقف پروازی ۵۰ هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ارتقا می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار