کد خبر: 966897
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰
در گفت‌و‌گوی «جوان» با نویسنده «مقتل‌الکرام» مطرح شد
با نزدیک شدن به ایام ماه محرم و آماده شدن هیئات و دسته‌جات عزاداری برای برگزاری مراسم سالانه عزای امام حسین (ع)، فرصت مغتنمی برای اندیشیدن در فرهنگ عاشورا فراهم شده است. فرهنگی که نزدیک به ۱۴ قرن است به مکتب آزادگی و ظلم‌ستیزی تبدیل شده و پایه‌گذار انقلاب اسلامی بوده است.
محمدصادق عابدینی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: با نزدیک شدن به ایام ماه محرم و آماده شدن هیئات و دسته‌جات عزاداری برای برگزاری مراسم سالانه عزای امام حسین (ع)، فرصت مغتنمی برای اندیشیدن در فرهنگ عاشورا فراهم شده است. فرهنگی که نزدیک به ۱۴ قرن است به مکتب آزادگی و ظلم‌ستیزی تبدیل شده و پایه‌گذار انقلاب اسلامی بوده است. در کنار تعظیم شعائر ماه‌های محرم و صفر، پرداختن به مباحث فکری مرتبط با قیام عاشورا در زنده نگه‌داشتن این فرهنگ مؤثر است. از جمله اقدامات در این زمینه انتشار آثار پژوهشی است. حجت‌الاسلام دکتر بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، نویسنده کتاب پژوهشی داستانی مقتل‌الکرام، از آن جمله محققانی است که تلاش کرده متناسب با نیاز روز جامعه نگاهی به واقعه عاشورا داشته باشد.

حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد درباره «مقتل‌الکرام» به «جوان» می‌گوید: این کتاب حاصل پژوهشی تاریخی است که در قالب داستانی زندگی یاران امام حسین (ع) را افرادی قابل الگوبرداری ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه نامگذاری کتاب بر اساس جمله امام حسین (ع) خطاب به یارانش که می‌فرمایند: «صَبْراً بَنِی‌الْکرَامِ» بوده است، ادامه می‌دهد: امام (ع) به یارانش می‌فرمایند: «شکیبا باشید‌ای بزرگ‌زادگان»؛ بزرگ‌زاده یا همان آقازاده واقعی در این جمله دیده می‌شود. یعنی افرادی که به درجه‌ای رسیده‌اند که امام حسین (ع) آن‌ها را بزرگ‌زاده می‌نامند. این بزرگ‌زاده‌ها می‌توانند جامعه انسانی را از خواب عمیقی که فرورفته است بیدار کنند.

نویسنده «مقتل‌الکرام» با اشاره به اینکه در نگارش این کتاب به پنج اصل توجه داشته است، توضیح می‌دهد: اولین اصل این بود که یاران امام حسین (ع) در اوج عرفان و شناخت خداوند بودند. دوم اینکه آن‌ها به درجه‌ای رسیده بودند که خود را در راه خدا فدا کنند و عزیزترین چیزشان یعنی «جان» را در راه جهاد از دست دادند. نکته سوم سرسپردگی آن‌ها به خداوند و سپس به پیامبر و ائمه معصومین به عنوان اولیای الهی بود و با عمل خود ولایت‌پذیری را نشان دادند. چهارمین مورد نیز اوج جوانمردی و عشق یاران امام حسین (ع) بود که آن‌ها را مظهر ایثار کرد و درنهایت پنجمین وجه مورد نظرم اثبات این بود که زندگی یاران امام حسین (ع) برای امروز قابل الگوبرداری است.

یاران امام حسین (ع) الگوی جامعه عدالت‌طلب

حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد با تأکید بر اینکه یاران امام حسین (ع) می‌توانند الگو‌های رفتاری مناسبی برای جامعه باشند، می‌گوید: خداوند متعال انسان را آزاد آفریده و این اختیار را داده است که بزرگوارانه زندگی کند یا حقیرانه و ذلیلانه حیات خود را سپری نماید. انسانی که نخواهد حیاتی بزرگوارانه داشته باشد حتی پست‌تر از حیوانات می‌شود. در مقابل فردی که زندگی سعادتمند را دنبال کند به مرحله‌ای می‌رسد که مقامش از فرشتگان بالاتر می‌شود، حال این افراد بزرگ‌زاده‌اند که می‌توانند فصل جدایی زندگی حقیرانه از سعادتمندی باشند، این فصل‌الخطاب بودن نشانه‌ای از عدالت است و می‌تواند الگوی جامعه عدالت‌طلب باشد.

استفاده از منابع دست اول در نگارش «مقتل‌الکرام»

نویسنده کتاب پژوهشی، تاریخی و داستانی «مقتل‌الکرام» با اشاره اینکه در تاریخ مقاتل متعددی نگارش شده است، می‌گوید: در نگارش این کتاب تلاش کرده‌ام علاوه بر پژوهش‌های تاریخی از منابع دست اول استفاده کنم. وی از منابعی، چون «مقتل ابن مخنف»، «مقتل‌الحسین» خوارزمی، «لهوف» سید ابن طاووس و «مثیرالاحزان» به عنوان منابع اصلی نگارش «مقتل‌الکرام» نام می‌برد و می‌افزاید: از کتاب‌های تاریخی در حوزه مناقب، رجال و تاریخ‌نامه‌ها نیز در نگارش کتاب استفاده شده است. حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد با اشاره به تحصیلاتش در رشته تاریخ می‌گوید: فکر نگارش کتابی درباره یاران امام حسین (ع) در قیام عاشورا از سال‌ها پیش در ذهن من بود، اما می‌خواستم کاری که ارائه می‌شود متفاوت باشد برای همین سراغ تحصیل در رشته تاریخ رفتم. وی با اشاره به اینکه به نیت پنج تن آل عبا، کتاب را در پنج فصل تدوین کرده، تصریح می‌کند: در نظر ما قرآن و اهل بیت فاصله میان هدایت و ضلالت را ترسیم می‌کنند، بر همین اصل کتاب را در پنج فصل شامل «کلیات»، «اهل‌البیت (ع)»، «اصحاب پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع)»، «رادمردان حسینی (ع)» و «زنان نقش‌آفرین» به رشته تحریر درآورده‌ام.

الگو‌های وارداتی غربی به درد جوان ایرانی نمی‌خورد

بازار کتاب به دلایلی ازجمله عدم نظارت، مملو از آثار ترجمه غربی شده است که تلاش می‌کنند بر اساس تجربیات در دنیای مادی‌گرای غرب، روش‌های کسب ثروت و موفقیت مالی را به عنوان راه‌های رسیدن به سعادت جلوه دهند. نویسنده «مقتل‌الکرام» با رد این الگو‌های وارداتی غربی می‌گوید: هدفم از نگارش «مقتل‌الکرام» این بود که نشان دهم برای امروز جامعه ما هیچ الگویی بهتر از واقعه کربلا نیست.

حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد ادامه می‌دهد: انسان سه نوع رابطه دارد: اول رابطه با خدا، اینکه چطور شخص رابطه‌اش را با خدا تنظیم کند، دوم رابطه با نزدیکان از جمله خانواده و سوم رابطه با اجتماع.
وی می‌افزاید: در «مقتل‌الکرام» با استناد به تاریخ سیر و سلوک زندگی یاران امام حسین (ع) را در این نوع رابطه استخراج کردم. اینکه چطور انسان می‌تواند مسلمان زندگی کند و مسلمان از دنیا برود. حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد تأکید می‌کند: خواننده در «مقتل‌الکرام» متوجه نزدیکی سبک زندگی شهدای مدافع حرم امام حسین (ع) در روز عاشورا و شهدای مدافع حرم در عصر حاضر می‌شود که در سوریه و عراق به جهاد می‌پردازند و میزان عملشان و نوع زندگی‌شان تا چه حد به هم نزدیک است. نویسنده «مقتل‌الکرام» می‌گوید: تلاش داشتم نشان دهم که مدافعان حرم امام حسین (ع) از ابتدا عرشی نبوده‌اند که نشود به آن‌ها رسید، بلکه از خاک و در دسترس همگان عروج پیدا کردند و می‌شود دست آن‌ها را گرفت و آسمانی شد.

حجت الاسلام دکتر قهرمانی‌نژاد درباره قطع و تعداد صفحات «مقتل‌الکرام» می‌گوید: برخلاف کتاب‌هایی که در قطع‌های بزرگ چاپ می‌شود و فقط به درد ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌خورد، از ناشر خواستم کتاب را در قطع رقعی منتشر کند تا راحت‌تر خوانده شود و بشود آن را همه جا برد. درباره حجم کتاب هم با وجود اینکه اطلاعات زیادی جمع‌آوری کرده بودم برای آنکه خواندن کتاب سخت نباشد، تعداد صفحات را به ۳۳۰ صفحه رساندم. این محقق و پژوهشگر در پایان می‌گوید: با نزدیک شدن به ماه محرم، امیدوارم این کتاب از سوی عزاداران امام حسین (ع) و مداحان مورد استفاده قرار گیرد زیرا شناخت امام حسین (ع) و یارانش باعث نجات همه انسان‌ها از مسلمان و مسیحی و زرتشتی گرفته تا حتی آن‌هایی که به خدا اعتقاد ندارند می‌شود. لازم به یادآوری است کتاب پژوهشی، تاریخی و داستانی «مقتل‌الکرام» از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار