کد خبر: 966702
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود به عدم نقض تعهدات از سوی ایران براساس توافق ان. پی. تی اعتراف کرد.
سرویس بین الملل جوان‌آنلاین: وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه خود تحت عنوان «پایبندی به توافقنامه‌ها و تعهدات در زمینه‌های کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و توافقنامه‌ها» را به کنگره ارائه داد.

در بخشی از این گزارش به وضعیت پایبندی ایران به توافق‌های کنترل تسلیحاتی ان. پی. تی اشاره شده و در آن وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده که ایران تعهدات هسته‌ای خود ذیل این توافقنامه را نقض نکرده است.

نسخه اولیه این گزارش که اعتراف به عدم نقض تعهدات از سوی ایران داشت، از سوی «اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا» به ریاست «یالیم پابلیت» تهیه شد، اما برخی از دستیاران «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مسئولیت گزارش را از «اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا» گرفته و آن را به «اداره امنیت بین‌المللی و منع اشاعه» منتقل کردند و پس از آن پابلیت از سمتش استعفا داد.

اما در نهایت شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گزارش تهیه شده از سوی اداره امنیت بین‌المللی و منع اشاعه وزارت خارجه را رد کرد و حال در نسخه نهایی جدید و غیرعلنی این گزارش که اکنون برای کنگره آمریکا ارسال شده تنها به تلویح به «نگرانی‌هایی» درباره احتمال نقض تعهدات توسط ایران اشاره شده و برای پشتیبانی از این ادعا‌ها هم به گزارش‌های اثبات‌نشده‌ای که رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده استناد شده است.

این در حالی است که پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و همچنین مایک پمپئو در اظهاراتی صریح مدعی نقض تعهدات توافقات هسته‌ای از سوی ایران شده بودند، اما حال این گزارش ادعای آنان را رد می‌کند و وزارت خارجه آمریکا پس از کش و قوس‌های فراوان در گزارش جدید خود برای کنگره، از ادعا‌های اولیه درباره نقض تعهدات هسته‌ای ذیل ان‌پی‌تی از سوی ایران عقب‌نشینی کرده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار