کد خبر: 966658
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
بعد از چهارمین انفجار در انبار مهمات نیرو‌های مردمی عراق
حشدالشعبی امریکا را مسئول انفجار‌های اخیر در پایگاه‌های خود دانسته و هشدار داده که از این به بعد، هر پرنده فاقد پرچم عراق را بر فراز پایگاه‌های خود سرنگون خواهد کرد. این هشدار حشدالشعبی بعد از انفجار در پایگاه البلد ابراز شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وقوع انفجار در انبار و زاغه‌های مهمات حشدالشعبی عراق اخیراً به طرز مشکوکی افزایش پیدا کرده است و در تازه‌ترین حادثه، یکی از مقر‌های نظامی حشدالشعبی در البلد روز سه شنبه به دلایل نامعلوم دچار آتش سوزی شد. این چهارمین حادثه در پایگاه‌های عراق طی یک ماه گذشته است که درباره علل آن بحث‌ها و گمانه‌های مختلفی مطرح بوده است. امریکا با همراهی رژیم صهیونیستی سناریوی جدیدی را علیه بسیج مردمی عراق موسوم به «حشدالشعبی» طراحی کرده‌اند. روز سه شنبه عراق بار دیگر شاهد انفجار بزرگی در یکی از مقر‌های نظامی حشدالشعبی بود. یک مسئول نظامی عراقی و یک منبع وابسته به حشدالشعبی اظهار کردند، چندین انفجار موقعیتی وابسته به حشدالشعبی را در نزدیکی پایگاه هوایی بلد در روز سه شنبه هدف قرار دادند. مدیریت دفاع مدنی در عراق اعلام کرد، تیم اطفای حریق به منظور مهار حریق ناشی از انفجار در ذخایر تسلیحاتی وابسته به حشدالشعبی به پایگاه هوایی «بلد» در استان صلاح‌الدین در شمال این کشور اعزام شد. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، در بیانیه مدیریت دفاع مدنی آمده است: «انبار تسلیحاتی وابسته به یک گروه از حشدالشعبی در نزدیکی پایگاه هوایی بلد شاهد چندین انفجار بود که اعضای تیم اطفای حریق، آتش‌سوزی حاصل شده از انفجار را مهار کردند». دولت عراق به‌رغم گمانه‌های مختلفی که درباره این حوادث وجود داشت، به طور قطعی از اعلام رسمی علل حوادث یاد شده اجتناب کرده و در عین حال کمیته تحقیقی برای روشن شدن علل و ابعاد این انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌ها تشکیل داده است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور ویژه‌ای برای تحقیقات در این زمینه صادر کرده است. نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق هم بعد از بازدید از این پایگاه، گفت «نمی‌توان با قطعیت علت حادثه را مشخص کرد و این موضوع نیاز به تحقیقات عمیق دارد». پایگاه بلد میزبان نیرو‌ها و پیمانکاران نظامی امریکایی و در ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت عراق است و گروه‌های مسلح شیعی در نزدیکی پایگاه مستقر هستند. انفجار هفته گذشته در انبار تسلیحاتی گروه حشدالشعبی هم یک کشته و ۲۹ زخمی داشت و پلیس علت آن را بی‌دقتی در نحوه ذخیره کردن سلاح و دمای بالای هوا اعلام کرده بود، اما دولت همچنان روی این مسئله تحقیق می‌کند. این انفجار‌ها در چارچوب سلسله انفجار‌هایی است که طی هفته‌های اخیر در انبار مهمات و پایگاه‌ها و مواضع وابسته به گروه‌های حشدالشعبی متشکل از شبه‌نظامیان غالبا شیعی رخ می‌دهند. حدود یک ماه پیش، یک پایگاه متعلق به نیرو‌های حشدالشعبی در شهر «آمرلی» واقع در استان صلاح‌الدین هدف حمله هوایی قرار گرفت.

رد پای اسرائیل و امریکا
«ابو مهدی المهندس»، جانشین رئیس سازمان حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای گفته که «امریکایی‌ها برای هدف قرار دادن پایگاه‌ها و مقر‌های عراق، چهار پهپاد اسرائیل را به این کشور وارد کرده‌اند.»

به گزارش شبکه «العهد» عراق، جانشین رئیس سازمان حشدالشعبی تأکید کرد که «امریکا مسئول اول و آخر آنچه در عراق رخ می‌دهد، است و از امروز، امریکا را مسئول همه حوادث می‌دانیم.»

سازمان حشدالشعبی عراق در بیانیه خود در مورد حادثه دیروز در پایگاه هوایی بلد نیز گفت که هدف قرار دادن مقر‌های این سازمان موضوع واضحی است که با هدف سیطره ارتش امریکا بر آسمان عراق صورت می‌گیرد. ابومهدی المهندس گفت: «دشمنان عراق امروز برای حمله دوباره به نیرو‌های حشدالشعبی آن هم به طرق مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند. امریکایی‌ها که در آمدن گروه‌های تروریستی به عراق و منطقه نقش داشته‌اند، به اعتراف دونالد ترامپ، به این می‌اندیشند که به راه‌های مختلف حاکمیت عراق را نقض کرده و حشدالشعبی را هدف قرار دهند.»

جانشین رئیس حشدالشعبی دلیل دشمنی امریکا با نیرو‌های حشدالشعبی و تلاش این کشور برای ضربه زدن به این نیرو‌ها را موفقت و پیروزی‌های حشدالشعبی در شکست گروه تروریستی داعش دانست و گفت که این دشمنی‌ها بعد از آن شدت یافت که نخست‌وزیر عراق طی فرمانی از حشدالشعبی اعلام حمایت کرد و شورای امنیت ملی این کشور نیز جواز پرواز هواپیما‌های ائتلاف امریکا در آسمان عراق را لغو کرد. به گزارش پایگاه النشره، نماینده کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز چهار شنبه در سخنانی اعلام کرد: «آنچه در پایگاه‌های بلد در استان صلاح‌الدین و پادگان الصقر در جنوب بغداد رخ داد در واقع حمله اسرائیل با اطلاعات دقیق امریکایی‌ها بود». وی افزود: «هواپیما‌های اسرائیلی با اطلاعات دقیق و پوشش هوایی امریکایی اهداف نظامی و امنیتی را در داخل عراق هدف قرار داده‌اند».

در ماجرای حوادث اخیر برخورد رسانه‌های رژیم صهیونیستی عجیب به نظر می‌رسد که خیلی اشتیاق دارند، این انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌های مشکوک را به ارتش این رژیم منتسب کنند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از همان اولین حادثه انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌های مشکوک در عراق، با یادآوری حمله جنگنده‌های این رژیم در دهه ۸۰ میلادی به مرکز هسته‌ای اُسیراک در عراق، اتفاقات اخیر را در ادامه همان سیاست دانست و به نوعی همسو با سایر رسانه‌های اسرائیلی تلاش کرد حوادث جاری را به تحرکات هوایی این رژیم ربط دهد. رسانه‌های صهیونیستی طی این مدت تلاش کرده اند، این ادعا را القا کنند که هدف حملات ادعایی، پایگاه نیرو‌های ایرانی و نیرو‌های نیابتی ایران بوده است. حملات دامنه دار به پایگاه‌های عراق، درحالی است که ماه گذشته مقامات حشدالشعبی یک فرمانده عراقی را به جرم جاسوسی برای سازمان سیا دستگیر کردند. به گفته مقامات عراقی، این فرمانده نظامی اطلاعات مقر‌های حشدالشعبی را به امریکایی‌ها داده بود و به نظر می‌رسد انفجار‌های اخیر در پایگاه‌های عراق هم بر اساس همین اطلاعات انجام شده باشد.

امریکا و رژیم صهیونیستی درحالی سناریوی جدید و البته شومی را برای «حشدالشعبی» در عراق تدارک دیده‌اند که پیش‌تر شکست مفتضحانه‌ای را در تقابل با این گروه مقاومتی متحمل شده‌اند. امریکا قدرت‌گیری حشدالشعبی در عراق را تهدیدی برای منافع خود و گسترش نفوذ ایران در عراق می‌داند و از هر ابزاری برای مقابله با این گروه استفاده می‌کند. حمله به مواضع حشدالشعبی در عراق نشانگر تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای پیاده‌سازی سناریوی جدیدی در عراق است. امریکا و اسرائیل با این اقدامات مخرب در تلاش هستند به نوعی شکست‌های منطقه‌ای خود در جبهه‌های مختلف را جبران ساخته و به زعم خود از ایران به عنوان حامی گروه‌های مقاومت در نقاط مختلف به ویژه در عراق، انتقام‌جویی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار