کد خبر: 966612
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
سبوس دولتی فقط ۴۰ درصد نیاز را تأمین می‌کند
طی روز‌های گذشته به‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور و وزیر جهاد‌کشاورزی، وزارت صمت نرخ دولتی سبوس را از ۸۴۰ به هزار و ۲۵۰ تومان افزایش داد. برخی از دامداران دلیل افزایش قیمت سبوس را ارزان نگه داشتن قیمت گندم و جبران هزینه‌های کارخانه‌های آرد عنوان می‌کنند
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: طی روز‌های گذشته به‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور و وزیر جهاد‌ کشاورزی، وزارت صمت نرخ دولتی سبوس را از ۸۴۰ به هزار و ۲۵۰ تومان افزایش داد. برخی از دامداران دلیل افزایش قیمت سبوس را ارزان نگه داشتن قیمت گندم و جبران هزینه‌های کارخانه‌های آرد عنوان می‌کنند و معتقدند که این اقدام دولت موجب مصرف بیشتر گندم در دامداری‌ها خواهد شد.

روز گذشته از وزارت صمت خبر رسید که قیمت سبوس از ۸۴۰ به هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این اقدام با مخالفت وزیر جهاد‌کشاورزی همراه شد. محمود حجتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار کاهش و اصلاح قیمت‌ها شد و روحانی نیز خواستار بررسی تغییرات قیمت سبوس شد. به‌رغم این مخالفت‌ها قیمت تغییر نکرد. حالا با افزایش قیمت سبوس، دامداران با چالش تأمین سبوس با نرخ دولتی مواجهند و در گفتگو با «جوان» اعلام کردند که فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز دامداران تأمین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد با قیمت‌های بیش از ۲ هزار تومان خریداری شود.

اتلاف سالانه معادل ۲ میلیون تن گندم در دامداری‌ها

در این خصوص رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می‌گوید: «وزارت صنعت به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده، به‌طوری‌که برآورد می‌شود معادل ۲ میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای حیوانات می‌شود.»
الله‌یار ولی‌زاده، رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: «افزایش قیمت رسمی سبوس به هزار و ۲۵۰ تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها به ویژه در جوامع روستایی شده است.»
وی می‌گوید: «قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس در سال گذشته ۵۲۰ تومان بود که در اواخر سال به یکباره به ۸۴۰ تومان افزایش یافت و اکنون به هزار و ۲۵۰ تومان در کارخانه رسیده است و تا این محصول به دست ما برسد هزار و ۵۰۰ تومان تا هزار و ۶۰۰ تومان قیمت پیدا می‌کند، درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم نان در روستا‌های کشور هزار و ۲۰۰ تومان است.»

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می‌افزاید: «با افزایش قیمت اخیر سبوس، قیمت نان ارزان‌تر از سبوس شده و ارزش غذایی آن پنج برابر سبوس است، به این ترتیب با این سیاست‌های خام وزارت صمت، روستاییان به سمت استفاده از خرید نان از نانوایی‌ها برای حیوانات خود می‌روند.»
وی تصریح می‌کند: «محدودیتی برای خرید تعداد نان در کشور وجود ندارد و مشاهده می‌شود هر روستایی روزانه ۳۰ عدد نان خریداری می‌کند و مشخص است این نان برای مصرف خانوار نیست. روستاییان نان مصرفی مردم را به دلیل قیمت پایینی که در مقایسه با سبوس دارد با دیگر ضایعات کشاورزی از جمله کاه مخلوط می‌کنند و در جیره غذایی گوسفند، گوساله، مرغ و غاز قرار می‌دهند.»
رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه‌های کارخانه‌های آرد را جبران کند، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده، به‌طوری‌که برآورد می‌شود معادل ۲ میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.»

چالش دامداران در تأمین سبوس دولتی

در پی افزایش قیمت سبوس در روز‌های گذشته، برخی از دامداران از چالش‌های تأمین سبوس خبر می‌دهند و می‌گویند: «سهمیه‌ای که براساس پروانه دامداران تخصیص می‌یابد، فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز واحد دامداری را تأمین می‌کند و باید مابقی نیاز از بازار آزاد تهیه شود.» به گفته رئیس خانه شیر خراسان رضوی، همزمان با افزایش نرخ دولتی سبوس، قیمت آزاد این کالا نیز از هزار و ۸۰۰ تومان به بیش از ۲ هزار تومان تغییر یافته است. آرش فرزادنیا در گفتگو با «جوان» می‌افزاید: «به این ترتیب با افزایش قیمت سبوس دامداران از دوطرف متضرر شده‌اند، زیرا هم قیمت دولتی و هم قیمت آزاد این کالا گران شده است و از آنجایی که سهمیه اختصاص یافته برای دامداران کمتر از نیاز آنهاست، به ناچار ۶۰ درصد نیاز دامداری‌ها از بازار آزاد تأمین می‌شود که در روز‌های اخیر به نسبت نرخ دولتی گران شده است.»
وی در خصوص ادعای سازمان دامپزشکی مبنی بر اعطای مجوز به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها برای تأمین واکسن، دارو و سایر نهاده‌های دامی می‌گوید: «به فرض صدور مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی سازمان دامپزشکی، باز هم چالش اصلی با بانک مرکزی و نحوه تأمین ارز است. از این رو واردات این نهاده‌ها برای تشکل‌ها اقتصادی نبوده و بروکراسی اداری پیچیده‌ای دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار