کد خبر: 966567
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
با نظم به جنگ اهمال‌کاری برویم
حتماً برای همه ما بار‌ها و بار‌ها پیش آمده که احساس می‌کنیم حال و حوصله انجام کاری یا قبول مسئولیتی را نداریم. ما با این بی‌حالی و بی‌رغبتی که در نهایت منجر به تنبلی‌مان می‌شود، اهمال‌کار نامیده می‌شویم.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: حتماً برای همه ما بار‌ها و بار‌ها پیش آمده که احساس می‌کنیم حال و حوصله انجام کاری یا قبول مسئولیتی را نداریم. ما با این بی‌حالی و بی‌رغبتی که در نهایت منجر به تنبلی‌مان می‌شود، اهمال‌کار نامیده می‌شویم. یعنی تصمیم‌ها و کار‌های ضروری‌مان را به تعویق انداخته و با تعلل ورزیدن گاهی هم از انجام آن‌ها و قبول مسئولیت‌شان فرار می‌کنیم.

بی‌تردید اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کار‌ها هیچ فرجام و عاقبت به‌خیری‌ای برای فرد اهمال‌کار نخواهد داشت و او در پس این تنبلی پیامد‌ها و تبعات سوئی را نیز تجربه خواهد کرد. به عنوان مثال می‌توان از خستگی، ناامیدی، افسردگی، عدم اعتماد به نفس، بی‌خوابی و بدخوابی، کلافگی، هدررفت بازدهی امور و... به عنوان برخی تبعات اهمال‌کاری یاد کرد.
تنبل‌های بی‌حوصله عزیز! آیا تا به حال به این مسئله اندیشیده‌اید که چه عواملی باعث تنبلی و اهمال‌کاری می‌شود؟ اصلاً ریشه این اهمال شما کجاست؟ چرا دیگران شما را «تنبل» یا «تنبل‌خان» خطاب می‌کنند؟ شاید به این خاطر است که، چون شب‌ها دیر می‌خوابید، صبح‌ها به راحتی نمی‌توانید از رختخواب گرم و نرم خود دل بکنید و سر ساعت در محل کارتان حاضر شوید.

شاید به این خاطر است که نسبت به قرار ملاقات کاری مهم خود بی‌اعتنا هستید و، چون طرف مقابلتان را ساعت‌ها منتظر گذاشته‌اید، او شما را تنبل خوانده و کارتان را تنبلی می‌داند! شاید هم به این دلیل که مثلاً در خانه برادر خود، چایتان را می‌نوشید، اما حال و حوصله جمع کردن استکان و قندان را از روی زمین ندارید!
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در زندگی، خودتان را به آب و آتش بزنید و برای کسب قدرت در میان اعضای خانواده، محیط کار یا کسب مدرک، پول و... تلاش و انرژی زیادی صرف کنید؟ هنگامی که اطرافیان خود را مورد بررسی قرار می‌دهیم یا مقایسه‌ای بین خودمان و آن‌ها انجام می‌دهیم، می‌بینیم حتی اگر در زندگی منفعل‌ترین عضو از اعضای خانواده خودتان بوده و همیشه به تنبلی مشهور باشید، باز هم وقتی چشم‌هایتان را باز می‌کنید می‌بینید بسیاری از اوقات در مقاطع گوناگون تلاش و کوشش زیادی به خرج داده‌اید و برای کسب یکسری از امور مادی یا معنوی تلاش زیادی کرده‌اید.

در دنیای مادی امروز که همه چیز دارای ساختاری مشخص و برنامه‌ریزی شده است، ذهن و هوش محاسبه‌گر بشر مدام درگیر حساب و کتاب است. شاید شما هم مشغول طرح این سؤال هستید که از فلان تلاشتان چه نتیجه‌ای حاصل شده است؟ آیا کوشش شما اصلاً نتیجه‌دار بوده یا نه؟ آیا تلاشی که به خرج داده‌اید واقعاً در زندگی برای خود شما دارای ارزش بوده و این میزان از ممارست، شما را به اهداف اصلی در زندگی رسانده است؟
بی‌شک تلاش‌هایی که در حیطه‌ها و عرصه‌های گوناگون داریم ما را به سمت آرامش خاطر بیشتر، خویشتن‌سازی، رشد و ارتقای شخصی یا اموری از این دست راهنمایی می‌کند. اصلاً فکر کرده‌اید که تلاشتان در زندگی چه نتیجه‌ای برای شما به ارمغان آورده است؟

یادتان باشد افرادی پیدا می‌شوند که گاهی شما را تشویق به تنبلی می‌کنند، چراکه معتقدند این کار بخور و بخواب! به نفع شما خواهد بود. از این جور آدم‌ها دور شوید! به خود، زندگی و امور تلنبار شده زندگی‌تان سامان دهید. ذهن‌تان را با خلوت کردن دور و برتان، کار‌های روزمره‌تان، نظافت اتاقتان و... آرام کنید تا تسلیم تعویق نشوید. فراموش نکنید نظم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی است. اگر به مقوله نظم بیش از پیش اهمیت بدهید، قطعاً راه رهایی از تنبلی را می‌یابید و از دام آن نجات پیدا می‌کنید. آن وقت دیگر کسی شما را با صفت تنبل‌خان صدا نمی‌کند. چون تنها این تنبل‌خان‌ها! هستند که تسلیم تعویق می‌شوند و مدام با خود فردا، فردا و شنبه، شنبه می‌کنند.
بی‌تردید هیچ انسانی ذاتاً تنبل نیست. اگر هم مبتلا به این پدیده است، باید در خصوص راهکار‌های رفع تنبلی خود تحقیق کند. با رجوع به روانشناسان و مشاوران و کمک گرفتن از آن‌ها قطعاً به راحتی متوجه می‌شویم که چگونه تنبلی خود را کنار بگذاریم. پس شما هم کمی وقت گذاشته و تلاش کنید ریشه تنبلی و اهمال‌کاری‌تان را بیابید و آن را حل کنید. شاید آسان نباشد، اما شدنی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار