کد خبر: 966517
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
لری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفته که قطعاً رکودی را برای اقتصاد امریکا پیش‌بینی نمی‌کند و سعی کرد افت قابل‌توجه بازار سهام وال استریت در یک هفته اخیر را کم اهمیت جلوه دهد و آن را ناشی از افزایش خرده‌فروشی و بازگشت مشتریان به بازار دانست. او در مجموع وضعیت را «ایده‌آل» دانست و پیش‌بینی کرد که وضعیت اقتصادی در نیمه سال ۲۰۱۹ «خیلی خوب» خواهد بود. شاید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به این دست مشاوران و پیش‌بینی آن‌ها اطمینان دارد که می‌گوید سیاست‌هایش نقشی در کاهش رشد اقتصاد جهانی نداشته و گزارش‌ها از افت اقتصادی امریکا و بازگشت رکود را ناشی از رسانه‌ها و خبر‌های جعلی آن‌ها می‌داند. با وجود این، کادلو همان کسی است که پیش‌بینی او قبل از رکود ۲۰۰۸ غلط از آب درآمد و گزارش رسانه‌ها هم به نظر نمی‌رسد که چندان بی‌راه بشود.
شکی نیست که موضع‌گیری ترامپ در مقابل گزارش‌های مربوط به افت بازار سهام و پیش‌بینی رکود وجه تبلیغاتی دارد و نمی‌خواهد هواداران خود را ناامید کرده باشد، اما انتقاداتش از فدرال‌رزرو یا بانک مرکزی امریکا گویای این است که حتی خود او هم نگرانی‌هایی از بروز رکود دارد. وال‌استریت‌ژورنال در تارنمای خود گزارشی را منتشر کرده و در این گزارش می‌گوید که ترامپ رشد اقتصادی پایین را قبول دارد و فدرال‌رزرو را مسئول آن می‌داند، چرا که معتقد است افزایش نرخ بهره را بسیار بالا برده است. ترامپ چند روز گذشته در یک پیام توئیتری به جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، تاخت و او را برای اقتصاد امریکا از چین «مشکل‌سازتر» دانست. از سوی دیگر، وال‌استریت‌ژرونال به ریاست و کارکنان فدرال‌رزرو اشاره کرده که گویا هم برای حفظ رشد اقتصادی امریکا می‌جنگند و هم برای استقلال فدرا‌ل‌رزرو از دست‌اندازی و دخالت‌های ترامپ جدای از اینکه آن‌ها خود ترامپ را عامل آشفتگی بازار و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها می‌دانند. خود این موضع‌گیری‌های متقابل حکایت از بی‌اطمینانی به رشد اقتصادی امریکا دارد که نمی‌تواند شرایط قابل قبولی را برای ترامپ در این یک سال و نیمی فراهم کند که به سختی به دنبال رأی آوردن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا است.
مبارزات انتخاباتی ترامپ از یک ماه و نیم قبل شروع شد و واقعیت این است که برگ اصلی او در این مبارزات دستاورد اقتصادی است. او نه در زمینه سیاست خارجی و نه در زمینه مهاجرت موفقیتی نداشته و نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند، اما وضعیت اقتصاد و رشد آن دست‌کم در دو سال گذشته چیز دیگری بود و او توانسته بود اقتصاد امریکا را به رشد حدود ۳ درصد برساند. به همین جهت است که حتی نظرسنجی اخیر هم حکایت از این دارد که رأی‌دهندگان امریکا هنوز مدیریت اقتصادی او را تأیید می‌کنند، چنان که ۵۳ درصد از رأی‌دهندگان مدیریت اقتصادی او را تأیید کرده‌اند و ۴۱ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. این چند درصد بیشتر می‌تواند به سرعت تغییر کند و ترامپ برگ اقتصادی خود را هم از دست بدهد و این چیزی است که با رکود اقتصادی ممکن خواهد بود. سقوط بازار مالی یک هفته قبل و بعد از کاهش کوتاه مدت سود سهام وزارت خزانه‌داری به نظر تحلیلگران نشانه‌ای از ورود امریکا به دوره تازه‌ای از رکود اقتصادی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده است. مارک همریک، تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی در شرکت بنک‌ریت وضعیت فعلی را به این صورت تشریح کرده: «عوارض این بحران اقتصادی مثل این است که در ساختمانی صدای هشدار آتش قطع شده و مردم بوی دود را حس می‌کنند، اما مطمئن نیستند که کجا آتش گرفته است.» این توصیف همریک به خوبی گویای وضعیت موجود است و معلوم است که پیش‌درآمدی برای رکود و بحران اقتصادی بروز پیدا کرده و حالا باید انتظار بروز خود رکود را داشت. این بد‌ترین وضعیت برای ترامپ خواهد بود که در گرماگرم مبارزات انتخاباتی دیگر امتیاز اقتصادی نخواهد داشت و باید پاسخگوی انتقادات و حملات تند رقبای دموکرات هم باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار