کد خبر: 966425
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
۱۵ کلید قرآنی برای رسیدن به آرامش
سمیه حیدری*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: چند روز پیش مشغول خواندن سوره قصص بودم که به ناگاه چشمم به کلمه «لتسکنوا» افتاد و این کلمه فکرم را مشغول کرد.
در زندگی پر از هیاهوی امروزی، همه انسان‌ها شرایط سختی را برای رسیدن به هدف خود سپری می‌کنند، پس برای رسیدن به هدف مدنظرشان به گوهری به نام آرامش نیاز مبرم دارند. داشتن آرامش در زندگی همان رسیدن به خوشبختی است.
آرامش از نگاه قرآن همان سکون و آسایش معرفی شده است. آرامش یعنی لحظه‌ای آرام گرفتن. در دنیای امروزی همه ما انسان‌ها لحظه‌ای نیاز به آرام بودن داریم. قرآن کریم که گنجینه تمامی علوم می‌باشد، راه‌هایی را برای رسیدن به آرامش معرفی می‌نماید. ایمان، ذکر، توکل، تقوا و پرهیزگاری، انس با قرآن، امید، دلداری و تسلی دادن، پناهندگی به خدا، صبر، دعا، عبادت، عفت و پاکدامنی، محبت و نیکوکاری و احسان به دیگران و خودسازی، این ۱۵ موارد در قرآن به عنوان کلید‌های آرامش معرفی شده‌اند.
در آیه ۳۳ سوره عنکبوت (وَلَمَّا أَنْ جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِیءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالُوا لَا تَخَفْ وَلَا تَحْزَنْ) از آرامش به عنوان دلداری و تسلی دادن یاد شده است. گاهی مواقع در زندگی انسان به‌خاطر شرایط ناگوار و سخت دچار سردرگمی و ناراحتی می‌شود که در این راستا به گوهری به‌نام آرامش نیاز مبرم پیدا می‌کند. در این حالت انسان به‌دنبال کسی یا چیزی است که او را دلداری و تسلی دهد. در این آیه زمانی که حضرت لوط دچار غم و اندوه شده بود، فرشتگان ایشان را دلداری دادند و گفتند که ناراحت و غمگین مباش.
همدلی یعنی انسان‌ها بتوانند در هر شرایطی چه لذت‌بخش و چه ناگوار یکدیگر را درک نمایند، یعنی به یکدیگر احترام بگذارند. همین همدلی سبب بهبود روابط اجتماعی می‌گردد. مهارت همدلی همان آرامش است که در قرآن کریم از آن یاد شده است. بی‌شک در تک‌تک لحظات زندگی خود به آرامش نیاز داریم.
بی‌تردید یکی از مهم‌ترین موهبت‌های خداوند برای آرامش انسان‌ها موهبت ازدواج و اختیار کردن همسری همدل و مهربان است و این مهم در کنار ۱۵ کلید قرآنی آرامش، یک زندگی متعالی و توأم با سکون قلب به انسان هدیه خواهد کرد. بی‌شک هیچ‌کس بهتر از همسر دلدار نمی‌تواند در سختی‌ها و اضطراب‌ها به انسان آرامش هدیه کند.
* کارشناس ارشد علوم قرآنی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار