کد خبر: 966329
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
محمد مرادی
انصارالله یمن در ۵۲ ماه گذشته موفق شده به عنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی خود را در عرصه منطقه‌ای اثبات کند. عربستان و امارات در فروردین ماه ۹۴ با حمله به یمن سعی داشتند در چند هفته انقلابیون یمن را شکست داده و صنعا را تصرف کنند. اما در این مسیر شکست سختی متحمل شدند؛ بنابراین فاز دوم نقشه ائتلاف سعودی یعنی تجزیه یمن شروع شده و درگیری‌های عدن به عنوان مقدمات این نقشه مشترک سعودی- اماراتی است. اما همزمان انصارالله یمن با مجموعه‌ای از پیروزی‌های سیاسی و نظامی به ابوظبی و ریاض پیام‌های مهمی صادر کرده است.

در عرصه نظامی، روز شنبه ۲۶ مردادماه بزرگ‌ترین عملیات پهپادی یمن اتفاق افتاد. «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوب عملیات «بازدارنده شماره یک» است. یکی از مهم‌ترین پیام‌های حمله پهپادی انصارالله به جنوب شرق عربستان اتمام حجت با آل‌سعود بود. انصارالله با انجام بزرگ‌ترین عملیات پهپادی در تاریخ یمن به عربستان این پیام را مخابره کرد که در صورت تداوم تجاوز و تلاش‌ها برای تجزیه یمن، حملات بعدی قطعاً سخت‌تر خواهد بود. رهبر انصارالله یمن پس از انجام این حمله موفق، خطاب به عربستان و امارات هشدار داد که خسارت‌های اقتصادی کشور‌های متجاوز در صورت ادامه تجاوزات‌شان، بیشتر و بیشتر خواهد شد و امریکا با ادامه این جنگ، شما را می‌دوشد. اما پیام دیگر به امارات بود. امارات اخیراً با تبلیغات رسانه‌ای زیاد اعلام کرد که به دنبال خارج کردن نظامیان خود از یمن است. اما درگیری‌های اخیر شهر عدن نشان داد که ابوظبی، تنها، تاکتیک خود را در یمن تغییر داده است. به طور حتم با توجه به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه الشیبه، در فاصله ۱۰کیلومتری از مرز‌های جنوبی عربستان با امارات و از سوی دیگر در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش شرقی شهر ابوظبی، باید این عملیات بزرگ و پیچیده را پیام جدی انصارالله به مقامات اماراتی دانست که وعده خروج سریع از جنگ یمن را داده‌اند. «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، با اشاره به عملیات یگان پهپادی، آن را بزرگ‌ترین عملیات یمنی‌ها از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی دانست و خاطرنشان کرد، عملیات پهپادی یمن درس مشترک و هشداری مهم به امارات است؛ بنابراین در عرصه نظامی پیروزی مهمی برای انصارالله به دست آمده است که قدرت بازدارندگی انصارالله را به میزان زیادی ارتقا داده و به نوعی انقلابی در صنعت پهپادی یمن تلقی می‌شود.

اما در کنار این پیروزی مهم نظامی، انصارالله یمن به پیروزی مهمی در عرصه سیاسی نیز دست یافته است. کشور‌های غربی به دلیل حمایت از عربستان و امارات در سال‌های گذشته به صورت مکرر انصارالله یمن را یک گروه شورشی و نامشروع دانسته و به ندرت حاضر به گفتگو با این جنبش می‌شدند، اما اکنون و پس از موفقیت‌های میدانی و پیروزی در میدان نبرد مجبور به اعتراف به مشروعیت و حقانیت انصارالله شده و حاضر به گفتگو با این جنبش شده‌اند. در این راستا وزارت خارجه ایران میزبان نشستی با حضور نماینده‌های ایران، انصارالله و سفرای چهار کشور اروپایی انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا بود. این مسئله یک اتفاق مهم برای انصارالله به شمار می‌رود. پیروزی دیگر انصارالله نیز نزدیک شدن این جنبش به تکمیل دولت قانونی و مشروع در صنعا است. در این راستا دولت نجات ملی یمن «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» را به عنوان سفیر فوق‌العاده یمن در ایران تعیین کرد. علاوه بر این سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز تعیین شده و به‌زودی به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در صنعا کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع همزمانی این عملیات بزرگ نظامی با این عملیات بزرگ دیپلماتیک که بیانگر رسمیت یافتن دولت قانونی یمن یکپارچه به پایتختی صنعا و شناسایی رسمی آن توسط ایران به‌عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای است، پیام مهمی را به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارسال می‌کند که نشان‌دهنده آغاز گام دوم انقلاب مردم یمن با اعلام دولت رسمی و فراگیر این کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار