کد خبر: 966067
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
فرشاد فرجوند که دارای مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز می‌باشد افزود: ترکیب ماساژ در برنامه ریکاوری ورزشکاران مزایای بسیاری دارد. ماساژ ورزشی اصولی و حرفه‌ای به شما کمک می‌کند سریعتر و با درد کمتر به فرم خوب بدنی خود برسید.
ماساژ ورزشی درمانی نوعی از سبک‌های تکنیک ماساژ است که بر روی درمان درد‌های بافت نرم و همچنین مراحل بهبودی جراحاتی که با فعالیت‌های ورزشی همراه است تمرکز دارد. ماساژ ورزشی می‌تواند با کاهش ضربان قلب و فشار خون، سفتی عضلات را کاهش داده و آرامش عضلات را بهبود بخشد.

فرشاد فرجوند ماسور با سابقه ورزشی که از سال ۱۳۸۸ در چندین تیم ملی ورزشی مشغول به فعالیت می‌باشد در این مقاله برای ما نکات بسیار مهمی را برای افرادی که علاقه‌مند یادگیری ماساژ ورزشی هستند بیان خواهد کرد. اجرای تکنیک‌های ماساژ ورزشی از کلینیک‌های پیشرفته پزشکی ورزشی تا اتاق‌های آموزشی کالج‌ها و یا اتاق‌های کوچک ماساژ در باشگاه‌های ورزشی کوچه و خیابان به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم جدید ورزشی تبدیل شده است. تعداد زیادی از مربیان ورزشی بر این باورند که ماساژ می‌تواند امکانات حرفه‌ای اضافی برای ورزشکارانی باشد که به عملکرد بالای جسمانی نیاز دارند. امروزه ماساژ به یک بخش ضروری برای یک جلسه تمرین کامل تبدیل شده است. در واقع مزایای فیزیولوژیکی و روانی ماساژ آن را به یک مکمل ایده آل برای یک برنامه ورزشی تبدیل می‌کند.

فرشاد فرجوند ماسور سابق فدراسیون دو و میدانی افزود: هر ورزشکاری که به طور مرتب فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا، تنیس و سایر ورزش‌های راکتی، تمرینات قدرتی و ایروبیک را انجام می‌دهد می‌تواند از یک جلسه ماساژ حرفه‌ای بهره ببرد.

فرشاد فرجوند که دارای مدرک ماساژ از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز می‌باشد افزود: ترکیب ماساژ در برنامه ریکاوری ورزشکاران مزایای بسیاری دارد. ماساژ ورزشی اصولی و حرفه‌ای به شما کمک می‌کند سریعتر و با درد کمتر به فرم خوب بدنی خود برسید. در واقع این به شما کمک می‌کند که سریعتر از تمرینات سنگین بهبود یابید و شرایطی را که ممکن است باعث آسیب شود برطرف شود.

وقتی ورزش می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی ورزشکار یک فعالیت منظم ورزشی را چه در جهت تناسب اندام و چه در راستای رسیدن به مدارج قهرمانی انجام می‌دهد نیاز به یک ریکاوری مناسب در زمان پس از ورزش دارد. برای مثال با توجه به نوع رشته ورزشی نحوه تغذیه بعد از ورزش و یا حتی در طول روز متفاوت می‌باشد. در مورد ریکاوری برای عضلات بدن نیز به همین گونه است و ورزشکار باید بعد از پایان جلسه تمرینی نسبت به دفع اسید لاکتیک و رفع اسپاسم‌های ناشی از فعالیت بدنی با ماساژ سریعا اقدام نماید. اگر ماسور ورشی در یک دوره ماساژ حرفه‌ای شرکت کرده باشد به راحتی می‌تواند نوع اجرای تکنیک‌های مناسب برای هر ورزشکار را تشخیص و اجرا نماید.

وی همچنین افزود که نقاط محرک یا نقاط استرس مختلف نیز ممکن است باعث درد عضلات و کاهش انعطاف پذیری در بدن ورزشکار شود. این نقاط نقاط خاص در ماهیچه‌ها و تاندون‌ها هستند که هنگام فشار آوردن باعث ایجاد درد می‌شوند و ممکن است در ناحیه‌ای بزرگتر از خود منطقه درد انتشار یابند.

تکنیک‌های ماساژ ورزشی با چه اهدافی انجام می‌شود؟

هر رشته ورزشی با توجه به الگو‌های حرکتی از گروه‌های عضلانی خاص به شکلی متفاوت استفاده می‌کند. ماساژور ورزشی باید با هر عضله، گروه‌های عضلانی و چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن حرکات و فشار‌های خاص بر روی عضلات در هر ورزش آشنا باشند. گا‌ها ماسور‌های ورزشی همچنین در کلاس‌های هیدروتراپی و کرایوتراپی نیز آموزش‌های حرفه‌ای دیده اند.

ماساژ سنتی غربی (به عنوان مثال سوئدی) در حال حاضر متداول‌ترین روش مورد استفاده برای برنامه‌های ریکاوری ورزشکاران است. این روش اغلب توسط سایر روش‌های ماساژ درمانی از جمله بافت عمیق، تای ماساژ و حتی طب سوزنی تکمیل می‌شود.

فرشاد فرجوند ماسور تیم ملی وزنه برداری در مسابقات بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ بهترین روش‌های ماساژ ورزشی را در قالب سبک‌های زیر به شما معرفی می‌نماید:

ماساژ سوئدی
ماساژ تایلندی (کشش و فشاری)
تکنیک‌های درمانی تریگرپوینت تراپی
ماساژ لنفاوی
ماساژ دیپ تیشو

ماساژ ورزشی چگونه می‌تواند به ورزشکار کمک نماید؟

• احتمال آسیب دیدگی را از طریق کشش و آماده سازی مناسب قبل از شروع تمرین یا مسابقه کاهش دهد.
• باعث بهبود دامنه حرکت مفصل و انعطاف پذیری ماهیچه‌ها شود و در نتیجه قدرت و عملکرد بهبود یافته ورزشکار را در پی داشته باشد.
• زمان ریکاوری بین تمرین‌ها را کوتاه کند.
• از طریق افزایش جریان خون، انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به حداکثر برساند.
• از بین بردن مواد جانبی جانبی متابولیک بعد از ورزش.
 
در چه زمان‌هایی می‌توان از ماساژ ورزشی استفاده کرد؟

فرشاد فرجوند ماساژور اختصاصی احمدرضا طالبیان کاپیتان تیم ملی قایقرانی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ مراحل زیر را برای یک جلسه ماساژ ورزشی پیشنهاد می‌نماید. حضور ماسور ورزشی در کنار ورزشکار در طول روز تمرین و حتی روز‌های تعطیل یک نیاز ضروری می‌باشد و باید مربیان تیم‌های ورزشی به آن توجه ویژه نمایند.

ماساژ ورزشی برای قبل ورزش یا مسابقه

در این بخش ماساژ با هدف گرم کردن عضلات، بخصوص عضلات اصلی برای بدن اجرا می‌گردد.

ماساژ ورزشی برای حین ورزش یا مسابقه

در این مرحله ماساژ معمولا به صورت تکنیک‌های ضربه‌ای یا لرزشی با اهداف تهیج ورزشکار و همچنین کاهش استرس انجام می‌پذیرد.

ماساژ ورزشی برای بعد ورزش یا مسابقه

در این مرحله ماساژ، ماسور ورزشی از تکنیک‌های پر فشارتر و عمقی‌تر با اهداف ریکاوری استفاده می‌نماید.

ماساژ ورزشی برای فصل استراحت ورزشکار

در این مرحله هدف بیشتر بر مشکلات و آسیب دیدگی‌هایی می‌باشد که ورزشکار در طول فصل با آن دست و پنجه نرم کرده است و حالا زمان کافی برای درمان آن‌ها در اختیار دارد.

فرشاد فرجوند موسس و مربی ماساژ آموزشگاه تخصصی ماساژ ورزمان در پایان خاطر نشان کرد افرادی که قصد دارند در کلاس ماساژ ورزشی شرکت نمایند باید حتما دوره‌های تخصصی را زیر نظر ماسور‌های مجرب با سابقه فعالیت در تیم‌های ورزشی بگذرانند، زیرا شرایط جلسات ماساژ ورزشی کمی متفاوت‌تر از شرایط کار در سایر مراکز ماساژ‌ها نظیر استخر‌ها و کلینیک‌ها است. اگر می‌خواهید ماساژ ورزشی را به صورت اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید یک شبه موفق به این کار نخواهید شد، زیرا نیاز به دانش و تجربه بالایی دارید. برای مثال ماساژور‌های ورزشی باید در زمینه آسیب‌های ورزشی، سیستم‌های تمرینی و همچنین روانشناسی ورزشی نیز اطلاعات خوبی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار