کد خبر: 965887
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
رئیس‌جمهور افغانستان با تأکید بر تداوم و استمرار پیمان‌های امنیتی این کشور با امریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از حصول توافق صلح با طالبان، گفت، بر سر نیرو‌های امنیتی افغان معامله نمی‌کنیم.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان سه شنبه شب در دیدار با نیرو‌های امنیتی و دفاعی این کشور گفت، نیازی به بستن پیمان جدید با امریکا و ناتو نیست. به گزارش بی‌بی‌سی، اشرف غنی تأکید کرد: «در اولین روز شروع مذاکرات با طالبان، در بیانیه‌ای مشترک، دولت افغانستان به عنوان دولت رسمی، مشروع و نماینده تمام مردم افغانستان و نیرو‌های امنیتی این کشور نیز به عنوان شریک اصلی و قانونی جامعه جهانی معرفی خواهند شد». او با تأکید بر حفظ تمامی پیمان‌های امنیتی افغانستان با کشور‌های جهان، افزود، در مذاکرات با طالبان، نیرو‌های امنیتی کشور وجه‌المصالحه قرار داده نخواهند شد. رئیس‌جمهور افغانستان همچنین گفت: «آنهایی‌که فکر می‌کنند، دوران پس از سرنگونی دولت دکتر نجیب‌الله، آخرین رئیس‌جمهور تحت حمایت شوروی در افغانستان تکرار خواهد شد، خواب و خیال می‌بینند». به نظر می‌رسد که اظهارات رئیس‌جمهور افغانستان به دستیابی به یک توافق احتمالی بین امریکا و طالبان اشاره دارد. غنی گفت که افغانستان نه تنها به روابط با جامعه بین‌المللی نیازمند نیست بلکه نیرو‌های امنیتی افغانستان در صدر جنگ با ترور قرار داشتند و آن‌ها از تمام جهان محافظت می‌کردند. وی افزود که به لطف نیرو‌های افغان، واشنگتن و نیویورک در امنیت هستند. اشرف غنی با تأکید بر اینکه توافقنامه‌ای که در آن هویت و اقتدار ملی افغانستان محفوظ نباشد، قابل قبول نخواهد بود، افزود: «برای انجام مذاکرات قید و شرطی نداریم، اما صلح مشروط است و اولین شرط ما این است که نیرو‌های امنیتی و دفاعی ما قابل معامله نیستند».
 
هشتمین دور مذاکرات امریکا و طالبان که از سوم اوت در دوحه قطر شروع شد، دو شنبه پایان یافت و انتظار می‌رود به زودی توافقنامه‌ای میان امریکا و طالبان امضا شود و پس از آن مذاکرات دولت افغانستان با طالبان آغاز شود. انتظار می‌رود توافق امریکا و طالبان زمینه‌ساز خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و کاهش خشونت‌ها در این کشور شود. روز سه شنبه نشریه نیوزیوک گزارش داد که نیرو‌های امریکایی در افغانستان عملیات خود را علیه طالبان مسلح کاهش داده یا متوقف کرده‌اند. نیوزویک گفته است که این اقدام پس از آن صورت گرفته که دور هشتم مذاکرات بین هیئت امریکایی و هیئت طالبان در دوحه قطر به نتایجی رسیده است. دولت افغانستان، با این حال، این گزارش‌ها را رد کرده و گفته که عملیات نیرو‌های افغان و بین‌المللی علیه شبه‌نظامیان به طور عادی ادامه می‌یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار