کد خبر: 965883
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
زمانی که یک قطعه ساز به خودروساز در خصوص نحوه پرداخت پول شکایت می‌کند، رسماً به وی گفته می‌شود اگر محصولات خود را با ثبت یک شرکت در خارج از کشور تحویل دهید، پولتان را قبل از تحویل دریافت می‌کنید.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: صنعت خودرو که با تحریم‌های غرب مواجه است، نیازمند حرکت منسجم در بین تمامی نهاد‌های زنجیره تولید و تأمین است. در این حرکت، یکی از اصلی‌ترین حلقه ها، قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان قطعه می‌باشند. تأمین مواد اولیه، تخصیص ارز و تسویه حساب به موقع توسط خودروسازان از جمله دغدغه‌های اصلی این بخش از زنجیره تولید است. بدیهی است هر چه سه چالش مذکور در بین قطعه سازان به حداقل برسد، کمتر شاهد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ خواهیم بود. این در حالی است که خبر‌ها حاکی از رفتار‌های بعضاً تبعیض آمیز برخی خودروسازان به ویژه در بخش پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.

در این خصوص یکی از قطعه‌سازان در گفتگو با خط بازار با بیان اینکه خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان داخلی و خارجی تبعیض‌آمیز رفتار می‌کنند، گفت: خودروساز پول قطعه‌ساز را بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز و گاهی بیش از ۱۲۰ روز تسویه می‌کند، در صورتی به تأمین‌کنندگان خارجی قطعه، ۵۰ درصد پیش پرداخت و مابقی به محض رسیدن کالا به گمرک تسویه می‌شود. وی تأکید کرد: یک تولیدکننده قطعه در داخل کشور به دلیل قدرت انحصاری خودروساز، بعد از تحویل قطعه به خودروساز، بار‌ها و روز‌ها بایستی التماس خودروساز برای پرداخت طلب داشته باشد در حالی که واردکنندگان قطعه نه تنها خیالشان راحت است بلکه زودتر از تحویل قطعه نصف پول خود را دریافت می‌کند. این قطعه‌ساز با اشاره به عدم نظارت درست بر رفتار خودروسازان گفت: قطعه‌سازان به ویژه آنانی که سهم‌شان در بازار کمتر از چند قطعه ساز مطرح است، زورمان به خودروساز نمی‌رسد و هیچ کس هم نیست که با این بدعت غلط برخورد کند. وی صراحتاً گفت: زمانی که قطعه‌سازی همچون من به خودروساز در خصوص نحوه پرداخت پول شکایت می‌کند، رسماً به ما می‌گویند که اگر محصولات خود را با ثبت یک شرکت در خارج از کشور به ما تحویل دهید با شما نیز همچون واردکنندگان قطعه رفتار خواهیم کرد و پولتان را قبل از تحویل دریافت می‌کنید. این قطعه‌ساز افزود: این فرآیند غلط و فسادآمیز در روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز با ضربه به تولید کشور همه را به سمت واردات قطعه ترغیب می‌نماید و خدای ناکرده بخش‌های تأمین‌کننده قطعه در درون خودروسازی‌ها را به فساد و دریافت رشوه ترغیب می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار