کد خبر: 965807
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت، تغییر نرخ ارز مواد اولیه شوینده‌ها، حذف یارانه تخصیصی، افزایش قیمت مواد اولیه و بسته‌بندی و رشد حقوق و دستمزد را از دلایل افزایش قیمت این اقلام دانست.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین:‌ اسماعیل مهدی‌پور در واکنش به گلایه‌هایی در خصوص افزایش قیمت برخی شوینده‌ها طی هفته‌های گذشته و بالابردن قیمت برخی برند‌ها به‌بهانه افزایش هزینه‌ها اظهار کرد: محصولات شوینده مشمول قیمت­‌گذاری تکلیفی تثبیتی توسط دولت نبوده و از همین رو واحد‌های تولیدی باید در چارچوب ضوابط قیمت­‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت­‌ها نسبت به نرخ­‌گذاری محصولات خود اقدام کنند.

مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: این سازمان و سازمان‌­های صنعت، معدن و تجارت استان­‌ها با رصد و پایش مستمر بازار در صورت افزایش غیرمتعارف قیمت و یا دریافت شکایت از مصرف­‌کنندگان موظف به رسیدگی به این شکایت‌ها هستند.

وی با اشاره به عمده­‌ترین دلیل افزایش قیمت محصولات شوینده گفت: از ابتدای سال جاری هزینه­‌های مترتب بر تولید محصولات شوینده با افزایش همراه بوده است که به‌عنوان نمونه، نرخ ارز برای نفت سفید تحویلی از پالایشگاه‌ها به واحد‌های تولید­کننده آلکیل بنزن خطی (از مواد اولیه اساسی در تولید پودر و مایع ظرفشویی) از رسمی به نیمایی تغییر یافت و یارانه تخصیصی نیز در ۶ ماهه دوم سال گذشته، برای سال جاری حذف شد؛ که این موضوع منتج به افزایش ۶۸ درصدی قیمت هر کیلو گرم LAB از حدود ۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال در اسفند ماه سال ۹۷ به ۱۲۵ هزار ریال در ابتدای سال جاری شد.

مهدی‌پور با یادآوری اینکه در حال حاضر نیز آخرین قیمت عرضه LAB در بورس کالا ۱۳۴ هزار و ۱۱۴ ریال است، تأکید کرد، تا اواخر خرداد ماه سال جاری تأثیر افزایش قیمت LAB در محصولات شوینده اعمال نشد.

وی ادامه داد: مضافاً اینکه قیمت سایر مواد اولیه و بسته­‌بندی مورد استفاده در این صنعت نیز از جمله مقوا، سدیم پرکربنات، گلیسیرین، آنزیم­‌ها، اسانس­‌ها، کربنات سدیم و... نسبت به سال قبل از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده و حقوق و دستمزد نیز در سال ۹۸ به‌میزان ۳۶ درصد رشد داشته است.

به‌گفته مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به‌منظور صرفه اقتصادی تولید و استمرار آن و جلوگیری از کاهش روند تولید و بروز هر گونه کمبود کالا در بازار، افزایش قیمت متناسب با رشد هزینه­‌های مترتب بر تولید اجتناب‌ناپذیر است.

وی همچنین تأکید کرد: رصد و پایش بازار حاکی از افزایش قیمت یک‌مرحله­‌ای محصولات شوینده در سال جاری در بازار است، لیکن در صورت وجود مصادیقی از افزایش چندمرحله­‌ای قیمت در سال جاری، با ذکر نام محصول، تولیدکننده و تاریخ تولید، موضوع از سوی این سازمان قابل پیگیری خواهد بود.

به گزارش تسنیم، این افزایش قیمت‌ها در حالی بوده که در خرداد ماه امسال دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده با اعلام اینکه قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا کرده است، اعلام کرده بود: تولیدکنندگان شوینده درخواست ۲۰ تا ۲۵ درصدی تعدیل قیمت‌ها را به سازمان‌های مربوطه ارسال کرده‌اند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار