کد خبر: 965744
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
ریاض و ابوظبی درباره جنوب یمن توافق کردند
در پی درگیری نیرو‌های مورد حمایت امارات و عربستان در شهر عدن و زیر سؤال رفتن ماهیت ائتلاف سعودی، مقامات ریاض دست به کار شده‌اند تا مانع از فروپاشی ائتلاف شوند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: گفته می‌شود در دیدار پادشاه عربستان و ولیعهد ابوظبی که دو شنبه شب انجام شد، سعودی‌ها موافقت کرده‌اند برخی امتیازات قابل توجه را به شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات واگذار کنند. این اقدام ریاض، پس از چرخش ابوظبی به سمت تهران برای حل و فصل بحران یمن انجام شده است که به هیچ وجه خواسته‌های سعودی‌ها را تأمین نمی‌کند.

تصمیم امارات برای کاهش نیرو‌های خود در یمن و متعاقب آن جنگ با مزدوران سعودی بر سر کنترل شهر عدن، در جنوب یمن، عربستان را در شرایط سختی قرار داده است. ریاض که در سودای سلطه کامل بر یمن بود، اکنون در پی شکست‌های متوالی از جنبش انصارالله و تضعیف جایگاه خود در یمن، مجبور شده است به امارات نزدیک‌ترین شریک خود در ائتلاف عربی، باج بدهد. محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دو شنبه شب در مکه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره تحولات یمن دیدار و گفتگو کرد. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، در این دیدار دو طرف ضمن پرداختن به روابط دو کشور به بررسی اوضاع منطقه به خصوص تحولات یمن و تلاش‌ها برای حل مشکل این کشور پرداختند. دو طرف از گروه‌های هم‌پیمان در عدن خواستند به حمایت از منافع یمن بپردازند. ولیعهد ابوظبی در این دیدار، بر توافق دو کشور در درخواست فوری از طرف‌های یمنی برای انجام مذاکرات و در نظر گرفتن منافع کشورشان تأکید و از درایت عربستان در دعوت از این گروه‌ها برای انجام مذاکره در عربستان تشکر کرد و آن را در جهت تحقق تضمین همبستگی و وحدت یمنی‌ها دانست، زیرا مذاکره تنها راه‌حل اختلافات داخلی یمنی‌ها است. گفته می‌شود امارات و عربستان برای حل و فصل اختلافات در عدن توافق کرده‌اند. روزنامه «اخبار الیوم» به نقل از منابع خود مدعی شد: «توافق از این قرار است که چهار وزارتخانه از جمله وزارت کشور و همچنین معاونت ستاد مشترک و فرماندهی نظامی یکی از مناطق به شورای انتقالی جنوب سپرده شود. همچنین این شورا اداره سه استان جنوبی را بر عهده خواهد گرفت. عبد ربه منصور هادی، (رئیس‌جمهور فراری یمن) هنوز موافقت خود را با این مفاد اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد اطرافیان وی به شدت با این توافق مخالف هستند.»

سفر بن زاید به عربستان چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که درگیری خونین میان نیرو‌های امارات و عربستان در عدن در جنوب یمن چندین کشته برجای گذاشته است. شهر عدن از روز شنبه شاهد درگیری‌های خونین بود که در نهایت، نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن، کاخ ریاست جمهوری معاشیق در این شهر را تصرف کردند و عملاً دولت منصور هادی که مورد حمایت سعودی است کنترل خود را بر تنها پایگاه اصلی دولتش از دست داد. عربستان سعودی پس از کاهش نیرو‌های امارات در یمن، به نوعی در ائتلاف خودساخته تنها مانده است و لذا سعی دارد حداقل این شریک استراتژیک را در ائتلاف عربی حفظ کرده و مانع فروپاشی آن شود. به باور برخی تحلیلگران، سقوط عدن نوعی تقابل میان ریاض و ابوظبی است و باعث شکاف بیشتر در ائتلاف سعودی- اماراتی می‌شود. روزنامه القدس‌العربی هم در گزارشی تأکید کرده است که واشنگتن می‌داند شکست ریاض در جنگ یمن به معنای پایان حکومت آل‌سعود است و به همین خاطر پنتاگون کارشناسان رادار و پاتریوت را به ریاض اعزام کرد تا موشک‌های یمنی‌ها را رهگیری کنند.

ممانعت از نزدیکی ابوظبی به تهران
علاوه بر حل اختلافات در جنوب یمن، امتیازدهی سعودی‌ها به امارات به چرخش این کشور به سمت ایران هم مربوط می‌شود. تلاش ریاض برای دادن امتیازات به امارات در جنوب یمن، پس از آن انجام می‌شود که در هفته‌های اخیر برخی مقامات ابوظبی به ایران سفر کرده‌اند و به تهران وعده داده‌اند که در صورت خروج از بحران یمن، اوضاع جنوب یمن را سر و سامان دهند. عربستان از چرخش ابوظبی به تهران خشمگین است و تلاش دارد با دادن امتیازات و سپردن اوضاع جنوب یمن به امارات، مانع از پیوند‌های تهران و ابوظبی شود. روزنامه واشنگتن پست روز دو شنبه در گزارشی به شکاف عمیق ایجاد شده در ائتلاف سعودی و امارات علیه یمن اشاره کرده و نوشت: «تن‌ها عامل متحد‌کننده این دو کشور در یمن مقابله با ایران بود که این مسئله در حال کمرنگ شدن است و امارات به سمت ایران چرخش داشته است». چرخش امارات به سمت ایران، درحالی انجام شده است که ائتلاف تحت رهبری عربستان پس از ۵۲ ماه جنگ ظالمانه علیه یمن، هیچ دستاوردی نداشته و در ماه‌های اخیر موازنه میدانی به نفع انصارالله تغییر یافته است و همین مسئله ابوظبی را به بیرون آمدن آبرومندانه از باتلاق یمن ودار ساخته است.

شلیک موشکی به عربستان
نیرو‌های یمنی در واکنش به جنایات سعودی‌ها، بار دیگر مواضع مزدوران عربستانی را مورد هدف قرار دادند. به گزارش المیادین، نیرو‌های ارتش یمن و انصارالله دو شنبه شب چهار فروند موشک بالستیک «زلزال-۱» را به سمت منطقه «ابواب الحدید» در منطقه عسیر جنوب عربستان شلیک کردند که تعدادی از نیرو‌های سعودی به هلاکت رسیدند. همچنین یک منبع نظامی یمنی گفت که «یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز سه شنبه چندین عملیات هجومی انجام داد و طی این عملیات‌ها با استفاده از پهپاد‌های «قاصف کی ۲» فرودگاه بین‌المللی اب‌ها در عسیر را مورد حمله قرار داد». یمن طی ماه‎های اخیر هر روز حملات موشکی و پهپادی به جنوب عربستان انجام داده که موجی از نگرانی‌ها را در بین مقامات سعودی ایجاد کرده است و سعودی‌ها برای مقابله با این حملات موشکی، دست به دامان امریکایی‌ها شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار