کد خبر: 965734
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
شاخص کیفیت هوای پایتخت روزانه ساعت ۱۱صبح اعلام می‌شود، اما از آنجا که آلاینده ازن صبح‌ها در حداقل ممکن است، در واقع در اعلام میزان واقعی این آلاینده مخفی‌کاری صورت می‌گیرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: ازن یک آلاینده واکنش‌پذیر است و تازه ظهر به بعد غلظت آن بالا می‌رود و فصل تابستان هم اوج عوارض این آلاینده است که میزان مرگ‌ومیر زودرس را افزایش می‌دهد، اما شهرداری در اعلام دقیق این آلاینده مخفی‌کاری می‌کند.

شاخص میزان آلودگی یا سالم بودن هوای پایتخت از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران اعلام می‌شود و جزئیات داده‌های اندازه‌گیری شده را هم در سایت این شرکت می‌توان مشاهده کرد.

جالب اینجاست نموداری که در سایت این شرکت برای تعیین میزان آلایندگی ۴۸ ساعت گذشته مشخص شده، اوج آلودگی‌ها را از ساعت ۱۴ به بعد مشخص کرده است.

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و یک اکسیدکننده قوی برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر است. این گاز به طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد و از این رو میزان ازن در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است که خودرو‌ها و بخارات بنزین هم از منابع اصلی تولید آن هستند.

معمولاً کمترین غلظت ازن در شب‌ها، اوایل صبح و اواخر غروب و بیشترین غلظت آن در ظهر ثبت می‌شود؛ به طوری که معمولاً حدود ساعت ۱۴ ازن به بالاترین غلظت در جو می‌رسد و اگر به داده‌های اندازه‌گیری شده ازن توجه شود، همیشه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ بیشترین غلظت این آلاینده، اندازه‌گیری شده است. به گفته محمودرضا مؤمنی، کارشناس حوزه آلودگی هوا معمولاً بیشترین مقدار غلظت ازن حدود ساعت ۱۴ رخ می‌دهد و «ازن به‌شدت به نور خورشید بستگی دارد و اعلام شاخص کیفیت هوا و ازن در ساعت ۱۱ صبح واقعیت ازن را بیان نمی‌کند.»

این کارشناس هواشناسی گفته است، غلظت آلاینده ازن در حال حاضر در تهران به صورت هشت ساعت یک‌بار اعلام می‌شود، اما در صورتی که «باید به صورت سه ساعته» اعلام شود.

چندی پیش عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت هم ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده ازن در هوای تهران و برخی کلانشهر‌های کشور بار دیگر به صنایع خودروسازی هشدار داده بود که در محصولات خود از کاتالیست استفاده کنند.

این مقام وزارت بهداشت همچنین از شهرداری تهران به دلیل عدم اجرای پروژه نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌های تهران شدیداً انتقاد کرده بود.

از جمله آثار مخرب آلاینده ازن بر انسان می‌توان به نفس تنگی و خس‌خس سینه، سرفه و خارش‌گلو، تشدید بیماری‌های ریه مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن، افزایش تعداد حملات آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی اشاره کرد.

از ابتدای سال جاری تاکنون در تهران ۲۵ روز به عنوان هوای ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده که در تمامی این روز‌ها شاخص غلظت ازن بالاتر از حد استاندارد بوده و شاخص سایر آلاینده‌ها فقط در هشت روز از این ۲۵روز بالای حد استاندارد بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار