کد خبر: 965684
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱
نگاهی به موفقیت‌های ورزش ایران با مربیان داخلی در رشته‌های مختلف
قهرمانی تیم ملی والیبال والیبال جوانان با یک مربی ایرانی در جهان، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت مربیان داخلی برگردانده است، مسئله‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دیدار با نخبگان و ملی‌پوشان تیم جوانان والیبال به آن اشاره کردند و عنوان کردند که شایسته است تیم‌های ایرانی مربی داخلی داشته باشند.
سرويس ورزشی جوان آنلاين: قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان با یک مربی ایرانی در جهان، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت مربیان داخلی برگردانده است، مسئله‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دیدار با نخبگان و ملی‌پوشان تیم جوانان والیبال به آن اشاره کردند و عنوان کردند که شایسته است تیم‌های ایرانی مربی داخلی داشته باشند. عملکرد فوق‌العاده مربیان داخلی در شرایطی است که همواره نسبت به این شایستگی‌ها با بی‌مهری برخورد می‌شود و در مقابل برای مربیان خارجی فرش قرمز پهن می‌شود. با فاکتور گرفتن از موفقیت مربیان ایرانی در کشتی که کشورمان یکی از مهد‌های این رشته ورزشی در جهان است، در سایر رشته‌ها مربیان کشورمان توانسته‌اند کارنامه درخشانی از خود به جا بگذارند، موفقیت‌هایی که نشان می‌دهد ورزش از اعتماد به مربی بادانش و باتجربه داخلی ضرر نکرده است.

تاریخ‌سازی در رده‌های پایه

والیبال ایران هر چند با خولیو ولاسکوی آرژانتینی توانست به جمع تیم‌های مطرح جهان برسد، اما در رده‌های پایه این رشته توانسته موفقیت‌های تاریخی را کسب کند، موفقیت‌هایی که با مربیان داخلی به دست آمده است. تیم نوجوانان کشورمان در سال ۲۱۰۷ با مربیگری محمد وکیلی توانست با پیروزی ۳ بر یک مقابل روسیه برای اولین بار قهرمان جهان شود. در ادامه موفقیت‌های تیم‌های پایه، تیم جوانان والیبال هم مرداد امسال در رقابت‌های جهانی دست به کار بزرگی زد و توانست با هدایت بهروز عطایی با شکست دادن ۳ بر ۲ ایتالیا در فینال، قهرمان جهان در سال ۲۰۱۹ شود و اولین قهرمانی را در این رده سنی برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

اولین قهرمانی با یک ایرانی

تکواندو هم یکی از دیگر از رشته‌هایی است که افتخارات تاریخی‌اش را با مربیان داخلی کسب کرده است. در حالی تیم ملی بزرگسالان تکواندوی مردان کشورمان تا اواخر دهه ۵۰ از مربیان کره‌ای استفاده می‌کرد که با این مربیان نتوانست موفقیت قابل توجهی کسب کند و پس از هدایت تکواندوکاران ایران توسط مربیان داخلی تکواندو به جمع رشته‌های مدال‌آور در المپیک و جهانی اضافه شد. نخستین مدال رسمی تکواندو ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی با هدایت غلامحسن ذوالقدری به دست آمد و هادی ساعی به مدال برنز رسید. در المپیک ۲۰۰۴ یونان نیز تکواندو ایران با سرمربیگری ذوالقدری توسط ساعی به اولین مدال طلای المپیک رسید.

رضا مهماندوست دیگر مربی موفق ایرانی تکواندو است و تیم کشورمان سال ۲۰۱۱ با هدایت این مربی برای نخستین بار توانست بر بام جهان ایستاده و بعد از ۳۸ سال طلسم قهرمانی کره‌ای‌ها را بشکند و با کسب سه طلا، یک نقره و دو برنز در خاک کره‌ای‌ها قهرمان شود. پس از این مسابقات مهماندوست به عنوان بهترین مربی جهان برای دومین سال متوالی نیز انتخاب شد. در بخش بانوان هم تکواندو که تا اوایل دهه ۹۰ از مربیان کره‌ای بهره می‌جست، پس از رو آوردن به مربی داخلی توانست مدال‌های تاریخی را ثبت کند. کیمیا علیزاده در المپیک ۲۰۱۶ ریو توانست با هدایت مهرو کمرانی اولین مدال برنز تاریخ بانوان کشورمان را کسب کند. علیزاده همچنین با مربیگری کمرانی سال ۲۰۱۷ توانست در رقابت‌های قهرمانی جهان، با کسب مدال نقره، اولین مدال نقره تاریخ بانوان ایران در رقابت‌های جهانی را به نام خودش ثبت کند.

صعود فوتسال با داخلی‌ها

در فوتسال هم هر وقت به مربی ایرانی اعتماد شده، این رشته توانسته است تاریخ‌ساز شود و در مقابل با مربیان خارجی افت کرده است. نمونه آن دو مربی برزیلی و اسپانیایی هستند که تیم ملی فوتسال کشورمان در اواسط دهه ۸۰ با هدایت جوراندیر دوترا د آزودو و همچنین در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ با خسوس کاندلس اسپانیایی روند نزولی را تجربه کرد. پس از تجربه ناموفق با کاندلس بود که با حضور یک مربی ایرانی، فوتسال کشورمان توانست یک مدال تاریخی را به دست بیاورد. در رقابت‌های جام جهانی ۲۱۰۶ فوتسال، تیم کشورمان با هدایت محمد ناظم‌الشریعه توانست اولین مدال جهانی را برای ایران در رشته‌های تیمی به دست بیاورد. در این رقابت‌ها تیم کشورمان با شکست ۴ بر ۳ پرتغال در ضربات پنالتی در بازی رده‌بندی روی سکوی سوم جهان قرار گرفت و به مدال برنز رسید.

تاریخی‌ترین موفقیت وزنه‌برداری

وزنه‌برداری کشورمان اگر چه با ایوانف بلغار پس از انقلاب توانست در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بار دیگر طلایی شود، اما موفق‌ترین کارنامه این رشته سنگین که در یک دهه اخیر به مربیان ایرانی اعتماد کرده، با هدایت یک مربی داخلی رقم خورده است. در المپیک ۲۰۱۲ لندن وزنه‌برداری کشورمان با هدایت کوروش باقری توانست با کسب ۳ مدال طلا توسط بهداد سلیمی، نواب نصیرشلال و سعید محمدپور و ۲ مدال نقره کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی، یک رکورد بی‌نظیر و تاریخی را ثبت کند.

افتخارات فوتبال با داخلی‌ها

فوتبال کشورمان در شرایطی چند دهه است که در حسرت قهرمانی در آسیا و رفتن به المپیک است، که آخرین قهرمانی‌های ایران در این رقابت‌ها با مربی ایرانی ثبت شده است. فوتبال هر چند در یک دهه گذشته از مربیان خارجی استفاده کرده است، اما آخرین قهرمانی این تیم در آسیا در سال ۱۹۷۶، آخرین حضور فوتبال در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و همچنین اولین صعود کشورمان به جام جهانی در سال ۱۹۷۸ آرژانتین با حشمت مهاجرانی به عنوان یک مربی ایرانی به دست آمده است. اولین پیروزی ایران در تاریخ جام جهانی هم در سال ۱۹۹۸ مقابل امریکا با حضور جلال طالبی روی نیمکت کشورمان رقم خورد. علاوه بر این در بخش باشگاهی هم آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا متعلق به باشگاه پاس در سال ۷۱ است که با هدایت فیروز کریمی ثبت شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار