کد خبر: 965676
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
سرويس حقوقی جوان آنلاين:
پرداخت نفقه اولاد

بر اساس قانون، نفقه اولاد به عهده پدر است و در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدربزرگ و جد یا دیگر اجداد پدری است.

مطالبه نفقه در صورت بالغ بودن فرزند

مادر صرفاً در صورت غیر بالغ بودن فرزندش می‌تواند مستند به ماده ۶ قانون حمایت خانواده نفقه وی را از پدر مطالبه کند، اما در صورت بالغ بودن فرزند، دادخواست باید توسط خود وی مطرح شود.

واگذاری حق حضانت

با توجه به اینکه حضانت هم حق والدین است و هم تکلیف آنان و طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی هر یک از والدین می‌تواند حق حضانت خود را با توافق به دیگری واگذار کند و این قرارداد که نوعی عقد می‌باشد وفق ماده ۱۰ قانون مدنی لازم‌الوفااست. بنابراین با توجه به مقررات قانونی که اولویت حضانت با مادر است، ممکن است، حضانت فرزندان اعم از دختر یا پسر تا هفت سال یا بعد آن تا زمان رسیدن به سن رشد طبق توافق به عهده مادر گذاشته شود.

وراث کافر و مسلمان

کافر از مسلم ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفاى کافرى، مسلم باشد وراث کافر ارث نمی‌برند اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم برمسلم باشند.

طلب زن بابت مهریه پرداخت نشده و انتقال به ورثه متوفی

اگر زن قبل از مطالبه مهریه از زوج فوت کند و مهریه او وجه رایج باشد، ورثه زن، استحقاق دریافت مهریه را دارند. با فوت زوجه مهریه نیز به ورثه او منتقل می‌شود و اصل طلبی که زوجه بابت مهریه داشته است طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پیدا خواهد کرد و هر یک از ورثه به نسبت سهم‌الارث خود از اصل دین، طلب خود را از شوهر متوفیه یا ماترک او مطالبه می‌کند. ضمناً سهم بردن از دیه، ارتباطی با سهم بردن از مهریه ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار