کد خبر: 965574
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
راه رسیدن والیبال به المپیـــک طولانی‌تر شد و تیم ملی والیبال کشورمان با شکست مقابل روس‌ها دست خالی از روسیه به تهران برمی‌گردد. حالا همه نگاه‌ها به زمستان آینده است، جایی که تیم کشورمان باید با هفت تیم دیگر آسیایی برای یک سهمیه المپیک بجنگد. یک راه سخت با حریفان آسیایی که مانند قبل لقمه آسانی نخواهد بود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: یک‌شنبه شب نگاه والیبالی‌ها به سن‌پترزبورگ بود. پس از دو برد مقابل کوبا و مکزیک، رویارویی تیم کشورمان با روس‌ها تکلیف تنها تیم صعود‌کننده به المپیک توکیو را مشخص می‌کرد. کولاکوویچ قبل از بازی با روسیه، نسخه شکست شاگردان ساملوو را اینطور پیچیده بود: «امیدوار هستیم. اگر آن‌ها از فرم خود دور باشند و ما کم اشتباه کنیم، می‌توانیم برنده مسابقه باشیم.» اوضاع، اما آنطور که سرمربی مونته‌نگرویی پیش‌بینی کرده بود پیش نرفت، نه روس‌ها از فرم خوب خود دور بودند و نه تیم کشورمان یک روز بی‌اشتباه را تجربه کرد.

روس‌ها که نمی‌خواستند کار صعودشان به المپیک به انتخابی قاره‌ای بکشد با تمام قوا آمده بودند تا در سن‌پترزبورگ کار را تمام کنند. آن‌ها در شبی که مقابل ایران کمتر به دردسر افتادند، توانستند بلیت توکیو را برای خودشان رزرو کنند تا در یک سال مانده تا المپیک ۲۰۲۰ با خیال راحت نقشه‌هایشان را برای رسیدن به خوشرنگ‌ترین مدال مرور کنند. روس‌ها در بازی یک‌شنبه شب برابر ایران در سه ست متوالی و با نتایج ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۳ پیروز شدند تا در همین مرحله اول، کار انتخابی را تمام کنند.

ساملوو، سرمربی فنلاندی تیم ملی والیبال روسیه که جنب و جوشش کنار زمین، او را تبدیل به یکی از سوژه‌های جذاب برای عکاسان کرده است، صعود به المپیک را یکی از زیباترین لحظات زندگی‌اش توصیف می‌کند: «با صعود به المپیک یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام را تجربه می‌کنم. حضور در المپیک رؤیای کودکی‌ام بود و من حالا توانستم این رؤیا را محقق کنم. ما کار تیمی زیادی انجام دادیم و تمام بازیکنان در این جشن سهم دارند. سختی‌های زیادی کشیدیم، اما خوشبختانه توانستیم کار را تمام کنیم.» علاوه بر روس‌ها،  آرژانتین، لهستان، ایتالیا، امریکا و برزیل نیز جواز حضور در المپیک را کسب کرده‌اند تا در کنار ژاپن به عنوان میزبان، هفت تیم تاکنون صعودشان به المپیک قطعی شده باشد. پنج سهمیه دیگر هم از طریق مسابقات انتخابی قاره‌ای مشخص می‌شود.

گفته بودیم آماده نیستیم!
برخلاف روس‌ها که در سن‌پترزبورگ جشن صعود گرفتند، در سوی دیگر همه چیز ناامیدانه برای تیم کشورمان به پایان رسید تا والیبال ایران برای صعود به المپیک چشم به آخرین مرحله انتخابی که زمستان برگزار می‌شود، داشته باشد. نکته قابل تأمل، تأثیر خستگی حضور تیم کشورمان با ترکیب اصلی در لیگ ملت‌ها بود که در مرحله اول انتخابی المپیک، پاشنه‌آشیل تیم کشورمان شد. البته نمی‌توان از اشتباهات و عدم تصمیم‌گیری به موقع کادر فنی برای فرار از شکست مقابل روسیه هم گذشت. مسئله‌ای که با وجود بازی پایاپای تیم کشورمان در امتیاز‌های اول و حتی پیش افتادن از روس‌ها سبب شد در پایان روسیه برنده باشد.

کولاکوویچ با این حال پس از پایان بازی مدعی شد که چنین شرایطی را در روسیه پیش‌بینی می‌کرده است: «قبل از شروع مسابقات گفتم که تیم ما فرم خوب لیگ ملت‌ها را ندارد و دلیل این موضوع نیز مصدومیت و بیماری برخی از بازیکنان بود. تیم ما از نظر بدنی در این مسابقات آمادگی قبل را نداشت. با همه این اوصاف ما تمام تلاش خود را کردیم تا برابر روسیه آماده باشیم و تمام توانمان را در برابر روسیه به کار گرفتیم و با همه مشکلات، بازی نزدیکی به نمایش گذاشتیم و سعی کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم. ما برابر روسیه‌ای بازی کردیم که یکی از گران‌ترین و موفق‌ترین تیم‌های دنیاست و روز مسابقه نیز هواداران خود را در ورزشگاه می‌دید. بازی در این فضا بسیار سخت بود، اما ما تلاش خود را کردیم، ولی روسیه از ما بهتر بود و برنده شد.»

محمد موسوی، سرعتی‌زن تیم کشورمان هم پس از باخت به روسیه به خستگی لیگ ملت‌ها که در تن بازیکنان مانده بود، اشاره می‌کند: «با وجود خستگی لیگ ملت‌ها، تمام تلاش خود را کردیم، اما شرایط تمرینی خوبی نداشتیم.» اشاره به خستگی تیم در شرایطی است که منتقدان والیبال پیش از این بار‌ها با اشاره به شرکت تیم‌های مطرح با تیم‌های دوم و سوم در لیگ ملت‌ها و حضور با تمام قدرت تیم کشورمان در لیگ ملت‌های امسال که حاصل آن خستگی تیم برای جنگیدن جهت سهمیه المپیک بود را مورد نقد قرار داده بودند.

بلیت المپیک در چین صادر می‌شود؟
حالا تیم کشورمان باید برای صعود به المپیک چشم‌انتظار آخرین مرحله که انتخابی قاره‌ای است، باشد. هشت تیم برتر مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی تهران از ۲۲ تا ۳۰ شهریور برگزار می‌شود، راهی رقابت‌های انتخابی قاره‌ای در منطقه آسیا می‌شوند که به میزبانی چین از ۱۶ تا ۲۲ دی برگزار می‌شود. کولاکوویچ در این باره می‌گوید: «مبارزه و تلاش ما ادامه دارد تا بتوانیم در مرحله بعدی انتخابی المپیک به هدف اصلی خود که صعود به المپیک است، دست پیدا کنیم.»

 محمد موسوی هم معتقد است ملی‌پوشان همدل هستند تا والیبال المپیکی شود: «با تمام قوا در مرحله بعدی انتخابی المپیک شرکت می‌کنیم. باید به المپیک برویم و اگر ایران در المپیک نباشد، جای تیم ما خالی است. مطمئناً سهمیه المپیک را کسب می‌کنیم و شانس حضور در المپیک را از دست نمی‌دهیم. بچه‌ها همدل هستند تا این کار را انجام دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار