کد خبر: 965551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
نبود هماهنگی بین برخی دانشگاه‌های بزرگ و سازمان سنجش موجب شده که پذیرفته‌شدگان دوره دکتری نیمه‌متمرکز امسال صدای اعتراضشان بلند شده است. برخی از این دانشجویان از رسیدن به مرحله مصاحبه آزمون دکتری محروم شده‌اند.
عیسی اسفندیاری
سرویس دانشگاه جوان آنلاین:‌ پس از انتشار نتیجه انتخاب رشته آزمون دکتری، برخی داوطلبان نسبت به حدنصاب علمی اعلام شده از سوی برخی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ تهران اعتراضاتی داشتند و اعلام کردند که سازمان سنجش یا وزارت علوم در این مورد باید شفاف‌سازی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پردیس فارابی که زیرمجموعه دانشگاه تهران است، افزایش حدنصاب زیادی داشته، به‌طوری که این پردیس حدنصابی که امسال تعیین کرده از حدنصاب همان رشته در دانشگاه تهران نیز بالاتر است.
یعنی پردیس فارابی حدنصاب ۶۱۰۰ را برای دانشجویان تعیین کرده، درحالی که جایگاه علمی پردیس فارابی از دانشگاه تهران پایین‌تر است، اما حدنصاب پذیرش دانشجوی بالاتری انتخاب کرده است.

یکی از پذیرفته‌شدگان در این‌باره در اینستاگرامش نوشت: «بر اساس قانون جذب دانشجوی دکتری، ۵۰ درصد سهم پذیرفته‌شدن بر اساس نمره مصاحبه است. وقتی حدنصاب آزمون کتبی را بالا می‌برند عملاً این قانون را نقض کرده‌اند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد به آزمون کتبی توجه دارند. در صورتی که این در همه دانشگاه‌ها پذیرفته شده است و دانشگاه تهران یا شهیدبهشتی یا دیگر دانشگاه‌ها نمی‌توانند خودسرانه این قانون را نادیده بگیرند و مصاحبه را چیز بی‌خودی بدانند. این معضل دانشجویان را در همه دانشگاه‌های مطرح تهران گرفتار کرده است.»

به گفته تعدادی دیگر از این معترضان در حالی برخی دانشگاه‌ها اقدام به تغییر حدنصاب علمی کرده‌اند که در نتیجه آن بسیاری از داوطلبان امکان دعوت به مصاحبه دکتری را از دست داده‌اند، در حالی که سال گذشته با رتبه‌ای که امسال به دست آورده‌اند امکان مصاحبه را داشتند.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش درباره اعلام حدنصاب علمی برخی دانشگاه‌ها و پرسش داوطلبان در این‌باره در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها می‌گوید: «اعلام حدنصاب علمی در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است و آن‌ها مختارند که در هر سال بنا بر شرایط دانشگاه، حدنصاب علمی خود را اعلام کنند.»

پس از این اظهارات معاون آموزشی دانشگاه تهران، سازمان سنجش دوباره به اعتراضات واکنش نشان داد.
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش می‌گوید: «اطلاعات آماری لازم در خصوص حدنصاب و تعداد داوطلبان واجد شرایط و نمره‌های داوطلبان از سوی سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و پس از آن یک حدنصاب به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود که در مورد دانشگاه تهران، سازمان سنجش حدنصابی را به دانشگاه تهران پیشنهاد کرد، اما دانشگاه تهران آن را نپذیرفت و حدنصاب خود را اعلام کرد.

به رغم اینکه کارشناسان سازمان سنجش به دانشگاه تهران اعلام کرده بودند که با حدنصاب دانشگاه ممکن است برخی ظرفیت‌های پذیرش خالی بماند، اما دانشگاه تهران بر حدنصاب خود پافشاری کرده است. از معاون آموزشی دانشگاه تهران تعجب می‌کنم که این موضوع را به این شکل اعلام کرده است.»

او همچنین این موضوع را که رتبه‌های بالاتر برای مصاحبه معرفی نشده‌اند، اشتباه دانشگاه تهران اعلام کرده است و می‌گوید: «بررسی‌های سازمان سنجش نشان داده است که رتبه‌های بالاتر معرفی شده‌اند و این گونه نیست که رتبه‌های بالاتر معرفی نشده باشند. اما تعدادی از رتبه‌های پایین‌تر که سال گذشته می‌توانستند با این رتبه معرفی شوند امسال معرفی نشده‌اند که این موضوع به همان حدنصاب علمی دانشگاه تهران برمی‌گردد.»

از تعداد ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ داوطلب انتخاب‌رشته‌کننده تعداد ۴۷ هزار و ۶۴۸ داوطلب در کد رشته محل‌های انتخابی دارای حدنصاب علمی لازم هستند. ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها (به جز ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی) تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۷ نفر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
0
بیچاره ها دکتری برای چی می خواید. سرکاری ست . برید دنبال یه لقمه نون.آمار دکتری بیکار رو دیدید. با فوق همین دانشگاه های برتر ، کار پیدا می شه که واسه دکتریش باشه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر