کد خبر: 965542
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
داستان زندگی طلبه مدافع حرم شهید محمد مسرور با عنوان «قصه دل‌کندن» به قلم مهدی دُریاب نویسنده کازرونی نگارش و توسط انتشارات زاد اندیشه منتشر شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آ‌نلاین: به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مهدی دُریاب نویسنده این کتاب در این رابطه به کازرون‌نما گفت: شروع نگارش این کتاب از اسفند ۱۳۹۶ بود؛ این کتاب توسط یکی از ناشران مشهور، با اسم دیگری تا مرحله چاپ پیش رفته بود، اما خانواده شهید به دلایل مختلف با چاپ آن مخالفت کردند. وی افزود: «قصه دل‌کندن» به صورت داستان‌های کوتاه نوشته شده و شباهت زیادی به «تپه جاویدی و راز اشلو» استاد اکبر صحرایی دارد. ایشان استاد بنده هستند و در نگارش این کتاب راهنمایی‌های ارزشمندی داشته‌اند. فنی بودن کار از لحاظ داستان‌نویسی برایم مهم بوده ولی گاهی اوقات مخاطب، یک نوشته ساده و روان را بیشتر از یک متن فاخر ادبی می‌پسندد.

دُریاب خاطرنشان کرد: در این کتاب تلاش شده هر دو طرف این کشمکش لحاظ شود. بنابراین اگر بخشی از متن، ماجرای گیرایی نداشته، آن را حذف کرده‌ام. حذفیاتی که حدود ۸ هزار کلمه شد.
نویسنده این کتاب افزود: بیش از ۷۰ قصه به صورت تاریخی پشت سر هم قرار گرفته و سعی کرده‌ام تعلیق داستان کتاب حفظ شود به طوری که خواننده با خواندن یک ماجرا دنبال مطالعه قصه بعدی برود.

مهدی دُریاب همچنین درخصوص جزئیات چاپ این اثر گفت: نقاشی روی جلد این کتاب کار خواهر شهید است که با خودکار کشیده شده. انتشارات «زاداندیشه» برای «قصه دل‌کندن» سنگ تمام گذاشته که جا دارد در همین جا از مدیر و دست‌اندرکاران «مؤسسه فرهنگی هنری زاد» قدردانی کنم. قطع کتاب، طرح جلد و صفحه‌آرایی هنرمندانه کتاب، بر زیبایی کار افزوده است و البته استفاده از کاغذ با کیفیت بالا. این کتاب به مبلغ ۲۵ هزار تومان جهت علاقه‌مندان به زندگینامه این شهید مدافع حرم عرضه شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«.. و من یقین دارم که شهادت نصیبم می‌شود».
محمد این جمله را ۱۰ سال قبل از شهادت در دفترچه محرمانه‌اش یادداشت کرده بود. روانشناسان به این دوره ۱۰ ساله «مرگ‌آگاهی» می‌گویند. موضوعی که اگر چه بسیار بکر و جذاب است، اما فیلمسازان و رُمان‌نویسان غربی کمتر به آن می‌پردازند؛ یا بهتر است بگوییم از پرداختن به این موضوع فرار می‌کنند. از نگاه «انسان‌شناسی مدرن» چنین شخصی باید افسرده و بیمار شود و به ناچار به قرص‌های اعصاب و مواد مخدر و اعتیاد به الکل پناه ببرد یا اینکه از فرصت باقی مانده استفاده کند و آن‌قدر غرق لذت شود که به مرگی ناگهانی و زودتر از آنچه می‌ترسیده گرفتار شود!
محمد مسرور عملاً نشان داد که راه سومی هم هست و برای اثبات این «راه دیگر» از خودش مایه گذاشت. او کار کرد، درس خواند، ازدواج کرد و فعالیت اجتماعی داشت، اما دل نبست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار