کد خبر: 965450
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ایران امنیت خود را در گروی امنیت منطقه می‌داند، گفت: ابزار‌های لازم برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی خلیج فارس وجود ندارد و آمریکا در آن شکست خواهد خورد.

سرویس سیاست جوان آنلاین: رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه پیرامون اهداف آمریکا از تشکیل ائتلاف بین المللی به منظور آنچه که آن‌ها تأمین امنیت کشتیرانی در این منطقه نامیدند، اظهار داشت: اصل طرح این موضوع این است که آمریکایی‌ها تلاش دارند حضورشان را در خلیج‌فارس تثبیت، خود را متولی امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز قلمداد و ایران را مسئول ناامنی در این منطقه نشان دهند.

وی گفت: آن‌ها برای اینکه این مشروعیت را ایجاد کنند تلاش کردند تا ائتلافی بین‌المللی از کشور‌های مختلف را ایجاد کنند، اما خوشبختانه به جز رژیم صهیونیستی و انگلیس کشور دیگری به طور رسمی و علنی موافقت خود را با حضور در این ائتلاف اعلام نکرده است.

میرابیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد علی رغم اظهار خوشبینی وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص، آن‌ها از طرح این مسئله توفیقی حاصل نمی‌کنند چرا که یکی از شروط آن‌ها برای این موضوع این است که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس بر عهده کشور‌های شرکت کننده در این ائتلاف است و اعلام کردند که ما تنها از نفت‌کش‌هایی حمایت می‌کنیم که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: با توجه به حوادثی که در یک ماه اخیر در تنگه هرمز و خلیج فارس اتفاق افتاده کسی حاضر نیست که چنین شرایطی را بپذیرد و تحت پرچم آمریکا نفتکش‌های خود را روانه این منطقه کند. امروز هم گزارش‌هایی شده که شناور‌های انگلیسی حتی به دنبال این هستند که دیگر با پرچم انگلیس وارد خلیج فارس نشوند چرا که می‌دانند می‌تواند برایشان هزینه داشته باشد.

وی افزود: به باور من طرح تشکیل ائتلاف بین‌المللی به منظور آنچه که آن‌ها تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس خوانده‌اند می‌تواند صرفاً به عنوان یک آرزو از سمت آمریکایی‌ها تلقی شود.

میرابیان با اشاره به تلاش آمریکا به منظور تشکیل کنفرانسی در خصوص تامین امنیت خلیج فارس، شبیه آنچه که در ورشو به راه انداخته بودند، افزود: آن‌ها می‌خواهند کنفرانس سیاسی دیگری را به عنوان اقدام حمایتی از ائتلاف نظامی در بحرین برگزار کنند که با توجه به شواهد و مواضع کشور‌های مختلف به نظر می‌رسد نتیجه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: آنچه مشخص است اینکه ابزار‌های لازم برای شکل‌گیری طرح ائتلاف بین‌المللی خلیج فارس در این منطقه وجود ندارد، چرا که کشور‌ها می‌دانند که حضور در چنین ائتلافی به جای آنکه چتر امنیتی برای آن‌ها به همراه داشته باشد، هزینه آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایران از ابتدای جنگ تحمیلی و به طور خاص در زمان جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس بار‌ها اعلام کرده است که امنیت منطقه تنها به دست کشور‌های پیرامونی خلیج فارس تامین خواهد شد و کشور‌های دیگر اجازه حضور در ترتیبات امنیتی منطقه را ندارند.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون حافظ و تامین کننده امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بوده و به خوبی هم از عهده انجام آن بر آمده و امروز همه می‌دانند که ایران امنیت خود را در گرو امنیت منطقه می‌داند و در این راستا هم تلاش‌های گسترده‌ای کرده و هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار