کد خبر: 965387
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
مردم تهران این شب‌ها در حرم سیدالکریم (ع) به میزبانی محرم می‌روند و بر مظلومیت سفیر امام حسین (ع) می‌گریند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، بوی محرم هر سال از قبله تهران به مشام عاشقان می‌رسد. بیش از یک قرن است که در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) هیات‌های عزاداری خود را به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) می‌رسانند و برای سفیر مظلوم امام حسین (ع)، عزاداری می‌کنند.

امام هادی (ع) در شان و مقام زیارت حضرت سیدالکریم (ع) فرموده‌اند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا؛ اگر قبر عبدالعظیم را در شهرری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده‌اید». به همین دلیل هم است که هیات‌ها برای عزاداری در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) حاضر می‌شوند. بنیان‌گذار این آئین سنتی فردی از اهالی کربلا به نام "حاج مرزوق" بوده است که هیأت بنی‌فاطمه (س) در حدود ۱۳۰ سال قبل او را به ایران دعوت کرد. او پس از آمدن به ایران برای روز شهادت حضرت مسلم (ع) برنامه‌ریزی کرد و قرار شد دسته راه بیندازند و عزاداری کنند که رفته رفته به صورتی درآمد که در شب اوّل، هیئت بنی فاطمه (س) و هیئت بزّاز‌ها و دسته‌هایی از قنات‌آباد و شهرری به حرم حضرت عبدالعظیم حسینی (ع) می‌آمدند و شب دوّم مخصوص جامعه وعّاظ تهران بود و شب سوّم نیز روحانیون سادات شیرازی می‌آمدند و یکی از آن‌ها سخنرانی می‌کرد.

شهرری در این شب‌ها حال و هوای عجیبی پیدا می‌کند. پیراهن‌های مشکی و پرچم‌های عزای سید‌الشهدا (ع) را که می‌بینی دلت ناخداگاه پر می‌کشد به دهه اول محرم و پیاده‌روی اربعین. هر چقدر به سمت حرم نزدیک‌تر می‌شوید، این فضا معنوی‌تر و ازدحام جمعیت بیشتر می‌شود. دسته‌های عزاداری دودمه‌گویان از بازار قدیمی شاه عبدالعظیم (ع) خود را به صحن اصلی می‌رسانند. خادمان حرم با اسپند و پر‌های خادمی به پیشواز دسته‌های عزاداری می‌روند و با تبسم خوش‌آمدگویی می‌کنند. زائران که از رفتار خادمان خوششان آمده، شانه‌شان را می‌بوسند و التماس دعا می‌گویند.

امسال شبستان امام خمینی (ره) حرم برای بانوان و کودکان تعبیه شده است. بانوان از مانیتوری که آنجا قرار گرفته، مراسم را دنبال می‌کنند، امّا آقایان در صحن اصلی می‌نشینند و دسته‌های عزاداری را تماشا می‌کنند. دسته‌های عزاداری وارد صحن می‌شوند. بیرق و کُتل هر هیات در ابتدایی‌ترین بخش دسته قرار می‌گیرد. نام هر هیات بر روی پرچم نوشته شده است. خبرنگاران و عکاسان در میان جمعیت، لحظه‌های ناب را ثبت می‌کنند. مثل هرسال حاج غلامرضا سازگار پیر همه ذاکران اباعبدالله (ع) زینت‌بخش محفل است. ایشان مسئولیت هدایت مراسم و نظم‌دهی به دسته‌های عزاداری و معرفی هیات‌ها را به عهده دارد البته آقای طالبی مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) نیز ایشان را همراهی می‌کند. نام هر هیات که گفته می‌شود، دسته عزاداری همان هیات در مقابل جایگاه که مقابل ضریح سید‌الکریم (ع) است، قرار می‌گیرد. مداح همان هیات نیز به جایگاه می‌رود و مرثیه‌سرایی می‌کند. هر مداحی که به پشت تریبون می‌رود، زائران مستقر در صحن اصلی، نیم‌خیز می‌شوند تا ببینند او را می‌شناسند یا خیر. برخی از به اصطلاح قدیمی‌های مراسم مسلمیه می‌دانند کدام مداح در کدام شب خواهد آمد. مثلاً یکی می‌گوید: امشب آقا نریمان پناهی می‌آید و آن یکی سریع میان حرفش می‌پرد و می‌گوید: نریمان شب آخر می‌آید.

صحن‌های مختلف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) نیز میزبان شیفتگان خاندان نبویشده است که با دلی آکنده از غم به این مکان مقدس آمدند تا ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) را به محضر مولای خود، حضرت سیدالکریم (ع) تسلیت عرض نمایند.

امشب، آخرین شب از مراسم مسلمیه امسال خواهد بود و علاقه‌مندان به ساحت مقدس سید‌الشهدا (ع) می‌توانند از ساعت ۲۳ تا ۲ بامداد خود را به صحن و سرای سیدالکریم (ع) برسانند و عشق و ارادت خود به خاندان اهل بیت (ع) را به نمایش بگذارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار