سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رسانه ملی طی چند وقت اخیر هر روز با یک حاشیه روبرو شده است. درواقع روزی را پشت سر نگذاشتیم مگر یک اتفاق جنجالی و حاشیهای در دل یکی از برنامههای سیما بیرون نیاید. از حاشیههای ستاره مربعها و اسپانسرهایی که بلای جان تلویزیون شدهاند تا حواشی شبکههای سیما و اشتباهات سهوی یا عمدی! برخی مجریان که تمامی ندارد.
در آخرین نمونه رفتار عجیب مجری برنامه صبحگاهی شبکه سوم سیما باعث دلخوری طرفداران یک تیم محبوب ورزشی شد و نهایت مدیران برنامه را مجبور به عذرخواهی کرد. حسین کلهر، مجری برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما، در برنامه چند روز پیش خود در مورد لوگوی باشگاه استقلال عبارت ناشایستی را بکار کرد و به نوعی توهین کرد که کار او با واکنش تند هواداران استقلال همراه شد.
البته از اشتباهات یا سوتی های مجریان و برنامه سازان تلویزیونی بگذریم رسانه ملی در سریال سازی هم این روزها حال و روز خوشی ندارد. در واقع ساخت مکرر سریالهای ضعیف باعث پس زدن مخاطب شده است. تلویزیون که زمانی مرجع سریالهای فاخر و اثرگذار بود، حالا دارد تمام همت خود را صرف ساخت سریالهای درامی میکند که بیشتر مضمون تخیلی دارند! بعنوان مثال شبکه یک که زمانی مرجع سریالهای درجه اول جنایی و پلیسی و همچنین «الف ویژه» ساخت سیما بود به روزگاری افتاده که یک سریال اپیزودیک با موضوعات پیشپاافتاده را بارها و بارها پخش میکند.
نقش مدیران در کم کردن حواشی
شاید برای تک تک اتفاقاتی که این روزها در رسانه ملی رقم میخورد بتوان به طور مصداق یک توجیه یا دلیلی را عنوان کرد، مثلا برای سطح کیفی سریالهای سالهای اخیر مسئله بودجه محدود سازمان صداوسیما را بهانه کرد، اما در نگاه کلی سوالی که ذهن مخاطب تلویزیون را درگیر میکند این است که میان تمام این اشتباهات بی پایان در برنامههای سیما، نقش مدیران بالادستی رسانه ملی کجاست و مدیران سازمان چه نقشی در کم کردن گافهای تلویزیون دارند؟ مگر تلویزیون بی صاحب است که هر تهیه کننده یا مجری و برنامه سازی با نابخردی و کم تجربگی خود آبروی ارزشمند صداوسیما را به حراج بگذارد و کسی با او کاری نداشته باشد؟
یک نگاه به تمام این اتفاقات که دست از دامان تلویزیون بر نمیدارد نشان از این میدهد که عدهای خواسته یا ناخواسته سعی دارند تلویزیون را درگیر حاشیههای بی پایان کنند و هزینههایی را بر سازمان تحمیل نمایند. بعنوان مثال پیرامون برخی برنامهها این فرضیه مطرح است که برنامه سازان به جهت بهتر دیده شدن برنامه تولیدی خودشان سعی در ایجاد حاشیه برای برنامهشان میکنند تا در شبکههای اجتماعی اصطلاحا ترند شود و باعث دیده شدن برنامه شود!
اما بههرحال فارغ از نیت تهیه کنندگان و برنامه سازان، این حجم از اشتباه در قاب تلویزیون، لزوم ورود جدی مدیران سازمان را میطلبد تا این اوضاع را سرو سامان دهند و بالاخره حاشیه را از سر صداوسیما دور کنند.
منبع: مجمل نیوز