کد خبر: 965372
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:
شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون و شرایط و قوانینی است که در قانون تعریف شده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار از پوستر همایش ۴۰ سال قانون اساسی جمهوری اسلامی رونمایی کرد و اظهار داشت: این همایش آذرماه ۹۸ به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می‌شود.
 
تأیید طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
وی در ادامه با اشاره به مصوباتی که در شورای نگهبان به تصویب رسیده است، گفت: طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که چندین نوبت بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود، در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده شد. ابتدا ایرادات بار مالی مطرح شد، اما طی اصلاحیه‌ای که انجام گرفت، مشکل بار مالی حل شد. تشکیل این وزارتخانه در حد تغییر عنوان است زیرا هم‌اکنون این سازمان در حد معاونت است و همان ساختار و تشکیلات وجود خواهد داشت و فقط یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.
وی اظهارداشت: همچنین لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به رغم اصلاحات به عمل آمده، ایرادات سابق این شورا به ویژه ایرادات امنیتی کماکان به قوت خود باقی است.
آماده نظارت بر انتخابات الکترونیکی هستیم
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی گفت: همکاران ما در دفاتر تهران این موضوع را بررسی کردند و گزارش‌هایی را به شورای نگهبان ارائه دادند. ما باید همکاری‌های‌مان را با وزارت کشور ادامه دهیـم. در هر موقعیتی دوستان ما در وزارت کشور بتـوانند از نظـر فنی مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخـابات را فـراهـم کنند، ما آمـاده هستیم تا بر انتخـابات الکترونیکـی نظارت داشته باشیم.
 
قانون در مورد بیان علل ردصلاحیت‌ها باید در مجلس به تصویب برسد
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در مورد محدودیت‌های شورای نگهبان در خصوص علل ردصلاحیت نامزد‌های انتخابات و فشار‌هایی که در این خصوص به شورای نگهبان وارد می‌شود، گفت: در این زمینه به قانون عمل می‌کنیم، اگر بخواهیم هر کار دیگری در این زمینه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم. قانون مربوط به این مسئله باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
وی ادامه داد: آماده هستیم به نامزد‌ها هرگونه موانع قانونی را گزارش کنیم، هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته ردصلاحیت شده بودند تشریف می‌آورند و ما موارد و علل را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهاراتش مبنی بر اینکه اعلام دلایل ردصلاحیت به صورت عمومی اشاعه فحشاست، گفت: طبق قانون باید دلایل ردصلاحیت را به افراد و نامزد‌ها اعلام کنیم، اما نکته مهم که اشاره شد این است که اگر مسئله خلاف عفت عمومی باشد هیچ کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح و حیثیت افراد را مخدوش کند.

مجلس به حقوقدانان شورای نگهبان بالاترین رأی را داد
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افرادی که به عنوان حقوقدان در شورای نگهبان حضور یافتند دارای جهت‌گیری سیاسی هستند، گفت: مجلس شورای اسلامی به این افراد که تعبیر می‌شود دارای جهت‌گیری سیاسی هستند، بالاترین رأی را داد. شورای نگهبان بی‌طرفی را حفظ خواهد کرد.
 
شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت‌ها مرّ قانون را اجرا می‌کند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایعه وعده‌هایش به فراکسیون امید برای کاهش ردصلاحیت‌ها گفت: آنچه ما از گذشته تا به حال گفته‌ایم تأکید بر اصلاح قانون انتخابات بوده است، بحث دیگری در این خصوص نداشته‌ایم. کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اقدامات اصلاح‌طلبان برای گروگانگیری رأی مردم و امکان مصلحت‌اندیشی شورای نگهبان گفت: ان‌شاءالله که اینگونه نخواهد شد، شورای نگهبان اجرای مرّ قانون را در دستور کار دارد. در مورد رایزنی‌های فراوان با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها هم در شورای نگهبان برای همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما استقبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان معتقدند علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم ردصلاحیت افراد قوی توسط شورای نگهبان است، گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند. معرفی افراد شایسته به جناح‌ها و گروه‌ها و افرادی که در این حوزه نقش دارند برمی‌گردد، این بحث را باید در جای دیگری جست‌وجو کنیم نه شورای نگهبان.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت‌ها از شورای عالی امنیت و اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌شود، گفت: چهار مرجع در قانون برای استعلام اعلام شده است و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد، لذا شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد استعلام انجام دهد.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انتشار برخی موضوعات پیرامون فساد نمایندگان فعلی و نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه اسناد و مطالب مختلفی که منتشر می‌شود نیازمند راستی‌آزمایی است، اگر صحت و سقم آن‌ها هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعاً تاثیرگذار است، اما گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که صحت ندارد. گزارشات متعددی در زمان بررسی صلاحیت‌ها به دست ما می‌رسد که به همه موضوعات رسیدگی می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون فشار افراد و جناح‌ها تنها برای تأیید صلاحیت نامزد‌های خود گفت: شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است.
تعرفه انتخابات مجلس به تصویب رسیده است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان از چه تعداد افراد برای نظارت‌ها استفاده می‌کند، گفت: در ستاد شورای نگهبان از ۱۰۰نفر استفاده می‌شود و در نظارت بر انتخابات نیز از مردم کوچه و بازار استفاده می‌کنیم که سر صندوق‌ها حاضر هستند که بستگی به تعداد شعب صندوق‌ها دارد. آمار روشنی در این خصوص وجود ندارد، چون در هر دوره از انتخابات متفاوت است. کدخدایی در مورد هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل و بعدازظهر روز سه‌شنبه گذشته اولین جلسه آن برگزار شده است. در این جلسه تعرفه‌های انتخابات مجلس و میان دوره‌ای انتخابات مجلس خبرگان نیز مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار