کد خبر: 965308
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
برنامه پرگار بی‌بی‌سی فارسی در تازه‌ترین نمایشش دستاورد‌های تمدنی ایران در حوزه‌های اجتماعی را به سخره گرفت. کارشناسان این برنامه با بی‌اطلاعی محض نسبت به موضوعات اجتماعی، به تخریب روند توسعه در کشور پرداختند؛ آن هم با سه دروغ شاخ‌دار!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: برنامه پرگار بی‌بی‌سی با شعار «پرسش‌هایی برای تمام فصل‌ها» به زعم خود تلاش می‌کند تا موضوعات مهم در حوزه‌های مختلف را واکاوی کند. حال آنکه داریوش کریمی، مجری کم‌سواد این برنامه همواره در کنار بی‌ربط‌ترین و ناآگاه‌ترین کارشناسان به‌جای روشنگری تنها به هم‌نوایی بسنده کرده است.

چشم بستن بر یک تمدن
تازه‌ترین برنامه پرگار هم مثل همیشه از دو کارشناس بی‌مایه استفاده کرد. محسن نامجو (منتقد و خواننده فراری) و سالور ملایری (منتقد اجتماعی فرهنگی) در نخستین موضوع، دستاورد‌های محیط‌زیستی ایران را به سخره گرفتند؛ نامجو در حوزه دستاورد‌های محیط‌زیستی گفت: «جز شعر و ابوعطا و نستعلیق مگر ما چه چیزی از خودمان داریم؟»
این به اصطلاح کارشناس‌ها و شخص مجری اینقدر مطالعه ندارند که بدانند ایرانی‌ها در این زمینه سه اختراع و دستاورد جهانی دارند.

اختراع ایرانی در یونسکو
نخست اینکه ایرانی‌ها فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول قبل از میلاد در مناطق خشک را کشف و توسعه دادند. قنات به کشاورزان این مناطق اجازه داد تا بتوانند در دوره‌های طولانی که آب سطحی پیدا نمی‌شود، به کشاورزی بپردازند. این قنات‌ها به تدریج در مناطق دیگر دنیا رایج شد و اکنون قنات‌های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره امریکا وجود دارد وجالب اینکه تنها قنات دو طبقه جهان فقط در اصفهان موجود است.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۱۶، قنات ایرانی را به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت کرده‌است. به طوری که ۱۱ قنات در مناطق خراسان، یزد، کرمان، اصفهان و استان مرکزی در فهرست آثار جهانی ثبت شده‌اند. عمر این قنات‌ها از ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ سال است. قنات گناباد، عمیق‌ترین قنات ایران که عمق چاه اصلی‌اش به ۳۵۰متر می‌رسد، یکی از قنات‌های ثبت شده است. قنات بلده مهندسی سازترین قنات و همچنین قنات باغ زارچ یزد با طول حداقل ۲۰ کیلومتر و صد‌ها حلقه چاه، یکی دیگر از قنات‌های ثبت شده است.

وارثان ییلاق و قشلاق
دوم اینکه ایرانی‌ها مبدع کوچ عمودی بوده‌اند که شیوه‌ای هوشمندانه برای زندگی در مناطقی با پراکندگی فصلی و منابع محدود است. این شیوه که امروزه به آن ییلاق و قشلاق هم می‌گویند، نخستین بار در تمدن ایرانی دیده شده است.
کوچ عمودى به نوعى کوچ اطلاق مى شود که جابه‌جایی یا نقل مکان دشت و کوه یعنى ناحیه پست به ناحیه مرتفع، پایین به بالا و بالعکس صورت مى‌گیرد. به‌هنگام تابستان که هواى مناطق جلگه‌اى گرم مى شود، علوفه مراتع مى‌خشکد و از بین مى‌رود. در مقابل مناطق کوهستانى و مرتفع داراى علفزار و مراتع سرسبز است. در نتیجه دامپروران به‌همراه دام به‌سوى آن حرکت مى‌کنند و به‌هنگام سرما هم از کوهستان به دشت (گرمسیر) سرازیر مى‌شوند. این نوع حرکت و کوچ اکنون ییلاق قشلاقى نامیده مى‌شود.

دنیای شگفت انگیز کویر
سوم اینکه ما مبتکر معماری کویری هستیم که راهی است برای انطباق با اقلیم فوق خشک و همچنین خشکسالی بلندمدت. بادگیر‌های کویر یزد تنها یک نمونه از این معماری هستند که در دوبی برای جلب گردشگر از آن کپی‌برداری شده است.
طراحی «چهار صفه» سمبل خانه‌های شهرستان زواره است که عامل مکش هوای خنک حیاط به درون اتاق‌هاست. طراحی نوع پشت‌بام و حیاط خانه‌ها در شهر‌های نایین، اردستان، کرمان و ... هم در همین راستاست.

مافیا فقط در ایران!
در ادامه برنامه پرگار شخص به اصطلاح کارشناس از «وجود مافیای زباله در ایران» خبر داده و ایران را «تن‌ها جولانگاه مافیای زباله در جهان» می‌داند. حال آنکه یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۸ افشای مافیای زباله در ایتالیا چقدر برای این کشور در اتحادیه اروپا دردسرساز شده بود.
در نمونه مافیای زباله در ایتالیا، این شرکت‌ها زباله‌های خانگی و الکترونیکی را از کشور‌های شمال اروپا خریداری و برای دفن، سوزاندن یا بازیافت آن به شیوه استاندارد پول دریافت می‌کنند و در عوض با رها‌سازی آن در طبیعت و حاشیه شهر‌ها بخش زیادی از پول را به جیب می‌زنند.
خانواده‌های زیادی از ساکنان این مناطق با همکاری بخش‌های دانشگاهی و بهداشتی منطقه و همین طور فیلمبرداری‌های داوطلبانه شبانه از مجریان این موضوع و برگزاری سمینار و پخش فیلم و عکس سعی کردند در مورد این آسیب و خطراتی که منطقه و سلامت ساکنانش را تهدید می‌کند، اطلاع رسانی کنند. در نهایت هم حتی برخی سیاستمداران چپ‌گرای ایتالیا با همین افشاگری‌ها رسوا شدند.

نابودی درختان بیخ گوش ایران
در بخش دیگری از برنامه هم میهمانان از ایران به عنوان «تن‌ها کشور جهان که محیط‌زیست را شخم می‌زند تا معدن بروید» سخن گفتند.
این در حالی است که اخیراً تصویر ماهواره‌ای در غرب ترکیه قطع بیش از ۱۹۵ هزار درخت برای یک پروژه معدن‌کاری را افشا کرده است که این تصاویر از آوریل تا ماه جولای امسال را نشان می‌دهد.
پروژه‌های توسعه در ترکیه به شدت باعث تخریب محیط‌زیست این کشور شده است. بسیاری از فعالان محیط‌زیست ترکیه به روند درخت روبی برای توسعه معادن یا ساخت سد در مناطق مختلف ترکیه اعتراض کرده‌اند.
تنها هفته گذشته هزاران نفر برای توقف برنامه قطع احتمالی درختان در توسعه یک منطقه معدنی در نزدیک شهر کرازلی دست به اعتصاب زدند. صاحب امتیاز این معدن معترف شد که برای قطع این درختان به سازمان جنگلداری پول بسیار زیادی پرداخت کرده است.
این‌ها نمونه‌ای از واقعیت‌هایی است که افرادی ناآگاه بدون اشراف بر آن به خودشان برچسب کارشناس و متخصص زده‌اند؛ افرادی که پاتوق‌شان هم رسانه ملکه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار