کد خبر: 965305
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
استعفای رئیس آلمانی طی ۲ ماه
رئیس نهاد اروپایی سازوکار ویژه مبادلات مالی با ایران (اینستکس) از این سمت استعفا کرد، آن‌هم با این پس زمینه که در مصاحبه‌ای یا یک رادیوی نه چندان معروف سخنانی یهودستیزانه و همینطور نسبت به ایران، موضعی حامیانه داشته است، البته اگر روایت سفیر امریکا را در این باره صادقانه بدانیم. وزارت خارجه آلمان دلایل استعفا را شخصی اعلام کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه آلمانی بیلد گزارش کرده است که برند اربل، سفیر پیشین آلمان که به عنوان رئیس اینستکس معرفی شده بود به محتوای «یهودستیزانه» و حمایتش از «رژیم ملاها» در مصاحبه‌های مفصل با کن جنسن، خبرنگار یک شبکه رادیویی اینترنتی اذعان کرده است.
در این مصاحبه‌ها، اربل با دفاع از برنامه موشکی ایران، آن را قانونی و قابل قبول دانست. وی همچنین گفت که دولت آلمان «در یک مورد به هیچ‌وجه کوتاه نیامده و آن رد خواسته اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده است.» سفیر سابق آلمان در تهران همچنین گفته بود که ایران پس از لشکرکشی نادرشاه به هند، در هیچ جنگ دیگری دست نداشته است، اما روزنامه بیلد حکومت فعلی ایران را به دخالت مسلحانه در عراق پس از سقوط صدام حسین و مشارکت و کمک به ادامه جنگ داخلی در سوریه و یمن و اربل را به ناآگاهی از واقعیات تاریخی و اظهارات جانبدارانه متهم کرده است. این دیپلمات پیشین آلمان در بخشی از گفت‌وگوی خود با این رادیوی اینترنتی گفته است: فلسطینیان قربانی قربانیان ما هستند. اگر این کشور یهودی در پروس شرقی تشکیل شده بود، اکنون مشکلی به نام مشکل فلسطینیان دیگر وجود نداشت.
برند اربل در همین مصاحبه تأکید کرد که ایران هرگز اسرائیل را هدف حمله موشکی قرار نخواهد داد و دلیل آن را «ترس حکومت ایران از واکنش امریکا» توصیف کرده بود. وی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیز گفته است که اگرچه تعداد اعدام‌ها به نسبت جمعیت ایران بسیار زیاد است، اما اکثر اعدام‌شدگان قاچاقچیان مواد مخدر هستند.
روزنامه بیلد به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که این وزارتخانه از محتوای مصاحبه برند اربل و موضعگیری او در این مصاحبه‌ها اطلاع ندارد و گفته که وی به دلایل شخصی مایل به تصدی ریاست اینستکس نیست. نکته قابل ملاحظه این است که کن جنسن در سال ٢٠١١ از شبکه آر‌بی‌بی آلمان اخراج شد که یکی از دلایل آن ابراز این نظر بود که کشتار یهودیان در زمان حکومت نازی‌ها در آلمان واقعیت ندارد و اینکه «برادرزاده زیگموند فروید هولوکاست را برای مقاصد تبلیغاتی اختراع کرد.» ریچارد گرنل، سفیر امریکا در آلمان نیز کناره‌گیری اربل را به نقل از روزنامه بیلد در توئیتر خود گزارش و دلیل آن را «اظهارات یهودستیزانه و ضعف قدرت تشخیص» عنوان کرده است. اینستکس برای کمک به دور زدن تحریم‌های امریکا در مبادلات تجاری و ارتباط مالی با ایران ایجاد شده است. این روزنامه افزوده است که با وجود اینکه تأسیس اینستکس در ماه ژانویه اعلام شد، اما هنوز مبادله‌ای از طریق این تشکیلات صورت نگرفته است. روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز نیز در گزارشی تحت عنوان «رئیس انتصابی کانال ویژه مالی برای ایران در آخرین لحظه کناره‌گیری می‌کند» خبر استعفای اربل را منتشر و آن را شکست جدیدی برای ارتباط تجاری و مالی با ایران توصیف کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار