کد خبر: 965283
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
جشنواره فیلم فجر به دنبال پایان خانه به دوشی است
در فاصله کمتر از شش ماه به آغاز سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و با وجود مشخص شدن دبیر این دوره از جشنواره، هنوز محل برگزاری جشنواره فیلم فجر مشخص نیست و گزینه‌های زیادی پیش روی این جشنواره قرار دارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر روز گذشته با انتشار توئیتی پیشنهاد جدیدی را برای میزبانی جشنواره فجر ارائه داد.

شهرداری برای فجر پردیس بسازد
ابراهیم داروغه‌زاده در توئیترش با اشاره به ساخت پردیس‌های «ملت» و «آزادی» در دوره مدیریت شهردار سابق تهران و تاثیر شگرف آن‌ها در بهبود وضعیت اکران فیلم‌های سینمای ایران، نوشت: «آقای دکتر حناچی لطفاً به فکر ساخت یک مجموعه باشکوه برای برگزاری جشنواره فیلم فجر باشید.»
شهرداری تهران مالک چند پردیس بزرگ سینمایی در تهران است. از پردیس سینمایی ملت گرفته تا پردیس‌های تماشا، رازی، راگا و مجموعه ایوان شمس.
در این بین پردیس سینمایی «ملت» میزبان جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فجر بوده است؛ میزبانی که با انتقاد اهالی سینما و اصحاب رسانه همراه بوده است.
در حال حاضر شهرداری طرح سینمایی‌ای به عظمت و بزرگی پردیس ملت در دست احداث ندارد و درخواست دبیر جشنواره فجر برای ساخت پردیس جدید، اگر اجرایی شود می‌تواند تحول جدیدی را در پردیس‌داری شهرداری تهران ایجاد کند. با درخواست دبیر، جشنواره فجر عملاً بعد از چند دهه خانه به دوشی مطلق دارای یک محل برگزاری دائم می‌شود. از طرفی سازمان سینمایی امسال بودجه مناسبی برای ساخت سینما‌های جدید دارد و از طرفی نیز با تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری ساختمان بزرگ و گران‌قیمت آن بلااستفاده مانده که می‌تواند با فروش یا تخریب و ساخت ساختمان جدید به محلی برای برگزاری جشنواره فجر تبدیل شود. سینما پرس می‌نویسد: پس از تعطیلی مؤسسه رسانه‌های تصویری و ادغام آن با دیگر مؤسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی، ساختمان این مجموعه که تخمین زده می‌شود ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشد، متروک شده است؛ مجموعه‌ای که می‌تواند تأمین‌کننده بودجه مورد نیاز برای ساخت کاخ جشنواره سینمای ایران باشد و رویداد‌های سینمایی کشور به ویژه جشنواره‌های ملی و جهانی فجر، از بلاتکلیفی خارج و مطابق استاندارد‌های بین‌المللی برگزار شود.

پردیس ملت؛ تجربه شکست‌خورده
ساخت پردیس ملت در دهه ۸۰، ابتدا به این نیت بود که محلی برای برگزاری جشنواره فجر باشد.
ملت در ابتدا قرار بود به عنوان کاخ جشنواره فجر در حد محل برگزاری جشنواره‌های «کن» و «ونیز» باشد. پردیس ملت در طرح اولیه قرار بود استانداردترین مجتمع سینمایی کشور باشد که با ارتقای کیفی استاندارد‌های سینمایی در ایران به محل دائمی برگزاری جشنواره فیلم فجر تبدیل شود، اما میزبانی این جشنواره از دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر با نقد‌های زیادی روبه‌رو بوده است. پردیس ملت هنوز هم جزو گزینه‌های اصلی میزبانی جشنواره امسال فجر است به خصوص بعد از آنکه مشخص شد این پردیس به رایگان در اختیار جشنواره بوده است. با این حال زمزمه‌هایی، چون احتمال بازگشت به میلاد نیز شنیده می‌شود. مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره باقی ماندن جشنواره فجر در پردیس ملت می‌گوید: «صحبت درباره این موضوع از حساسیت خاصی برخوردار است، چراکه هنوز بررسی‌ها و تصمیم‌گیری در مورد محل استقرار سینمای رسانه در دست انجام و همه گزینه‌ها روی میز است، ضمن اینکه عملیات تغییرات فضای پردیس ملت به طور کامل انجام نشده تا بتوان در مورد بودن یا نبودن آن یک نظر قطعی داد.»
داروغه‌زاده در مصاحبه‌ای که بعد از جدا شدن از معاون نظارت و ارزشیابی و انتخاب به سمت دبیری جشنواره فجر داشت از احتمال بازگشت جشنواره فجر به برج میلاد خبر داد و گفت: «اگر واقعاً بچه‌های سینما و رسانه دوست داشته باشند جشنواره در برج میلاد باشد من مشکلی ندارم. فقط تجربه‌ای که داشتم این بود که سالن برج میلاد گرچه باشکوه است، اما مشکلات بسیار بیشتری در مقایسه با مجموعه‌های دیگر دارد.» میلاد به دلیل شرایط خاصی، چون داشتن یک سالن بزرگ که امکان میزبانی از همه اهالی رسانه را دارد باعث شده تا در دوره‌های متوالی که میزبانی جشنواره را بر عهده داشت باعث رضایت نسبی اهالی رسانه باشد. درخواست بازگشت جشنواره فجر به برج میلاد در دوره‌های اخیر بار‌ها از سوی اهالی رسانه مطرح شده که هر بار با بهانه‌تراشی‌های مدیریت جشنواره فجر همراه بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار