کد خبر: 965148
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
برآورد‌ها نشان می‌دهد که جمعیت کشورمان به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده است و رشد چشمگیری در فاصله بین دو سرشماری اخیر داشته‌ایم. این در حالی است که سازمان ملل سال گذشته در گزارشی از وضعیت جمعیتی جهان پیش‌بینی کرده بود که جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلیادی حدود ۹میلیون نفر کاهش خواهد یافت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۱ در انتقاد از سیاست‌های کنترل جمعیت خواستار تغییر این سیاست شدند. در دهه ۱۳۷۰ سیاست‌های کنترل جمعیت ایجاد شد و اکنون با وجود چرخش سیاست‌های جمعیتی، تغییر محسوسی در رشد جمعیت به وجود آمده است.

برآوردمان درست بود
مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده که جمعیت در سال ۱۳۹۴ به «حداکثر میزان تولد» رسیده‌است. در آن سال یک میلیون ۵۷۰هزار کودک به دنیا آمدند. علی‌اکبر محزون می‌گوید: «جمعیت کشور در سال جاری خورشیدی به ۸۳ میلیون نفر رسیده‌است.»
بنابر اعلام این مرکز نرخ رشد جمعیت ۲۴ /۱ درصد و رشد جمعیت سالمند ۶۲ /۳ درصد است. بنا به گفته آقای محزون نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵، به ۲۴/ ۱ درصد رسیده که درست همان اندازه‌ای است که در سال ۱۳۹۸ برآورد شده است.

افزایش چشمگیر امید به زندگی
وی همچنین گفت: «۲۵میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در کشورمان وجود دارد که به‌طور متوسط هر خانوار شامل ۲۳/ ۳ نفر است.»
محزون اضافه کرد: «برآورد‌های جمعیت امسال ما نشان می‌دهد، حدود ۲۴/ ۶ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال، ۲۲درصد یعنی حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، حدود ۴۷درصد جمعیت کشور میانسال ۳۰ تا ۶۴ ساله و ۴ /۶ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال است.» متوسط طول عمر یا همان شاخص امید به زندگی از ۵۹سال در اوایل انقلاب به ۷۴ سال رسیده که ۵/ ۷۵ سال برای خانم‌ها و ۵/ ۷۲ سال برای آقایان است.

آمار جمعیتی سازمان ملل
اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰سال کشورمان با رقم ۸میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، حدود ۹/۹ درصد جمعیت کشور است.
تا پیش از سال ۱۳۷۵ عمده جمعیت یعنی بیش از ۴۰درصد زیر ۱۵ سال بودند که از سال ۷۵ تا ۹۰ در فاز جوانی جمعیت قرار داشتیم و از سال ۹۰ به بعد وارد فاز میانسالی شدیم.
از سوی دیگر سال گذشته دفتر امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گزارشی از چشم‌انداز جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ میلیادی را منتشر کرده است. براساس این گزارش جمعیت جهان در اواسط سال جاری میلادی به ۴۳۹/ ۷ میلیارد نفر رسیده است که ۴/ ۵۰ درصد از این رقم مرد و ۶/ ۴۹ درصد زن هستند.
آسیا با ۳۶۳/ ۴ میلیارد نفر پرجمعیت‌ترین قاره جهان شناخته شده است. جمعیت آفریقا ۱۸۶/ ۱ میلیارد نفر، اروپا ۷۳۸ میلیون نفر، امریکای لاتین ۶۳۴ میلیون نفر، امریکای شمالی ۳۵۸ میلیون نفر و اقیانوسیه ۳۹ میلیون نفر برآورد شده است.

کاهش رشد جمعیت در دنیا
سازمان ملل روند رشد جمعیت در جهان را کاهشی اعلام کرده است. به طوری که ۱۰ سال پیش نرخ رشد جمعیت جهان ۲۴/ ۱ درصد بود که این رقم در حال حاضر به ۱۸/ ۱ درصد رسیده است.
با نرخ کنونی رشد جمعیت جهان هر سال ۸۳ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود.
این گزارش، ایران را در بین کشور‌هایی قرار داده است که در بازه زمانی ۱۵ سال گذشته نرخ جایگزینی پایینی داشته‌اند.
این گزارش پیش‌بینی کرده است جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ نسبت به جمعیت کنونی حدود ۹ میلیون نفر کاهش یابد. به این معنی که سیاست‌های افزایش زاد و ولد در کشور باید سرعت بگیرد.

ایران رو به رشد است
مطابق پیش‌بینی سازمان ملل، ایران که در سال جاری در رتبه ۱۷ پرجمعیت‌ترین کشور‌های جهان قرار گرفته است، در سال ۲۱۰۰ حتی بین ۳۰ کشور پرجمعیت جهان هم نخواهد بود. در سال ۲۰۵۰ نیز جمعیت ایران ۲۱۹/ ۹۲ میلیون نفر پیش‌بینی شده که بر این اساس رتبه ۲۱ پرجمعیت‌ترین کشور جهان به ایران خواهد رسید.
آمار ۸۳ میلیونی جمعیت کشور نشان می‌دهد، چشم‌اندازی که سازمان ملل مشخص کرده در مورد کشورمان قابل تغییر است و با سیاست‌های جمعیتی کنونی با کاهش جمعیت روبه‌رو نخواهیم بود.
بر اساس برآورد‌های سازمان ملل نرخ رشد جمعیت ایران در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نسبت به پنج ساله قبل افزایش داشته است. نرخ رشد سالانه جمعیت ایران در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۵/ ۱ درصد بوده که این رقم در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به ۱/ ۲ درصد رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار