کد خبر: 965102
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
تبادلات اقتصادی و موقعیت منحصر‌به‌فرد گردشگری جزیره قشم در استان هرمزگان موجب شده تا توجهات داخلی و خارجی زیادی به این جزیره خلیج فارس جلب شود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: تبادلات اقتصادی و موقعیت منحصر‌به‌فرد گردشگری جزیره قشم در استان هرمزگان موجب شده تا توجهات داخلی و خارجی زیادی به این جزیره خلیج فارس جلب شود. از آنجایی که حمل ونقل مسافر و کالا در مسیر قشم و بندرعباس از طریق کشتی و قایق انجام می‌گیرد و در صورت بروز طوفان این جابه‌جایی‌ها با تأخیر انجام یا کنسل می‌شود، لذا این مهم موجب شد تا ساخت پل خلیج فارس که قشم را از طریق بندرلافت و بندرپهل به بندرعباس وصل می‌کند در دستور کار قرار بگیرد. با این حال مشکلاتی از قبیل، مسائل زیست‌محیطی و محدودیت تأمین منابع و حتی مسائل مهندسی ساخت آن را به تعویق انداخت. اما حالا و به گفته وزیر راه و شهرسازی با رفع مشکلات و به‌رغم تحریم‌های موجود مذاکرات خوبی با سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث و اتمام پل چهار کیلومتری خلیج فارس صورت گرفته است. اتفاقی که می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند.

وضعیت مطلوب شاخص‌های گردشگری همچون طبیعت بکر و زیبا، میراث فرهنگی، مراکز تفریحی دریایی و هوایی در کنار موقعیت اقتصادی جزیر قشم در هرمزگان را به یکی از جزایر دیدنی و پر رفت وآمد در خلیج‌فارس تبدیل کرده است. در این میان، سواحل زیبا، قلعه پرتغالی‌ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، چاه‌های تلا و بادگیر‌های بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است موضوعی که موجب شد تا سبب افزایش ۱۷ درصدی ورود مسافر و گردشگر و رشد ۶۵ درصدی بازدید گردشگران از مراکز گردشگری قشم شود. همچنین باستان شناسی‌ها از وجود ۲۰۰ محوطه تاریخی از قبیل تپه‌ها، دخمه‌ها، بقایای کنار ساحل مانند غارها، بندر‌ها و سازه‌های آبی مانند سد‌ها جزیره قشم حکایت می‌کند. این موقعیت در حالی است که تاکنون ۳۰ اثر از این آثار شاخص به عنوان آثار ملی ثبت شده‌اند که این آثار تاریخی در کناره‌های ساحل و روستا‌ها از جمله کُنارسیاه، رَمچاه، سَلَخ و دولاب پیدا شدند که برخی به دوره اشکانی و هزاره اول پیش از میلاد تعلق دارند.

ادامه ساخت پروژه پل خلیج فارس

ویژگی ممتاز گردشگری جزیره قشم در کنار تبادلات اقتصادی موقعیت ویژه‌ای را برای جزیره قشم ترسم کرده به طوری که پس از کیش رتبه دوم بازدید کننده را به خود اختصاص داده است.
از آنجایی که حمل ونقل مسافر و کالا در مسیر قشم و بندرعباس از طریق کشتی و قایق انجام می‌گیرد و در صورت بروز طوفان موجب بروز تأخیر می‌شود لذا این مهم موجب شد حدود یک دهه قبل طرح ساخت پل خلیج فارس که قشم را از طریق بندرلافت و بندر پهل به بندر‌عباس وصل می‌کند در دستور کار قرار بگیرد. با این حال مشکلاتی از قبیل، مسائل زیست‌محیطی و محدودیت تأمین منابع و حتی مسائل مهندسی و اجرایی موجب شد تا پس از چند ماه از آغاز کار این پروژه مهم متوقف شود. وزیر راه و شهرسازی که در زمینه افتتاح برخی از پروژه‌ها و روند ساخت برخی دیگر به استان هرمزگان سفر کرده است در خصوص آخرین وضعیت پل خلیج‌فارس می‌گوید: «این پروژه بنابر دلایل گوناگون از جمله مسائل زیست‌محیطی و محدودیت تأمین منابع و حتی مسائل مهندسی و اجرایی متوقف شد که در همین راستا سازمان منطقه آزاد قشم و استانداری هرمزگان مذاکراتی را با سرمایه‌گذار خارجی انجام داده‌اند تا بتوان این پروژه را در قالب یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک دنبال کرد.» وی با بیان اینکه به‌رغم تمامی تحریم‌ها مذاکرات خوبی تاکنون با سرمایه‌گذار خارجی انجام گرفته است می‌افزاید: «پیش‌بینی می‌شود این مذاکرات به زودی وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.» از جمله مزایایی که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، رونق اقتصادی منطقه، نزدیک شدن فاصله قشم به بندرعباس که برابر با ۲ هزار ۲۰۰ متر است.

مسیری برای قطار و خودرو

از آنجایی که بسیاری از سواحل جنوبی ایران در حال حاضر توانایی پذیرش کشتی‌های بالای ۱۰۰ هزار تنی را ندارند، بلکه در آینده نیز به دلیل مشکلات فنی، از جمله محدودیت‌های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و مسائل مالی توانایی پذیرش را نخواهند داشت. در چنین شرایطی، سواحل جزیره قشم که در بعضی نقاط عمقش به حدود ۴۰ متر می‌رسد این امکان را داشت که بتواند کشور را با اسکله‌ای مطابق استاندارد‌های روز دنیا برای پذیرش کشتی‌های فوق سنگین در این زمینه توانمند کند. به این ترتیب زمانی که چنین بندرگاه بزرگی در قشم ایجاد شود کشتی‌های حامل کالا‌ها به ایران به جای رفتن به بنادر دورتر جنوب خلیج فارس، می‌توانند در قشم پهلو بگیرند. یکی از ویژگی‌های مهمی که در ساخت این پل در نظر گرفته شده ایجاد دو مسیر برای خودرو‌ها و قطارهاست موضوعی که نفش مهمی در تسریع حمل مسافر و کالا می‌تواند داشته باشد. همچنین پل خلیج فارس بر روی دریا و خشکی در مجموع ۴۱۳۰ متر طول دارد. طول این پل در محدوه خشکی به سمت لافت ۷۹۰ متر، در محدوه خشکی به طرف پهل حدود ۸۴۰ متر و ۲۵۰۰ متر نیز طول پل برروی دریا است. این در حالی است که مرحله نیلینگ ساحل این پل انجام شده است و در حال حاضر اجرای سیستم پایه‌ها در حال عملی شدن می‌باشد.

علاوه بر آن این پل دارای سازه‌ای از نوع کابلی با سیستم ترکه‌ای با شش پایه اصلی است که عبور قطار و وسایل نقلیه از طریق یک خط آهن، چهار باند اتومبیل (رفت و برگشت) و یک مسیر پیاده‌رو را که جمعاً برابر ۳۲ متر خواهد بود و هم‌چنین عبور کشتی از زیر آن را فراهم می‌سازد. با راه‌اندازی این پل سرعت انتقال کالا به ایران و از ایران به کشور‌های دیگر تا ۴۰ درصد بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر موراد گفته شده، چون احداث بندر در قشم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر می‌شود بدون وجود پل، در اسکله فعالیت کند زیرا این پل است که به بندرگاه رونق و سرعت می‌دهد و با گردش سرمایه، بازگشت سرمایه و سود را تضمین می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
کریم نیک طلب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
1
23
۲۳ سال است سرمایم که ۲۵ ملیون است درقشم سرمایه. گذاری کردم ومغازه ای خریدم کاش هرگز سرمایه گذاری در قشم نمیکردم زندگیام نابو د شد وحا لاهم منتظرم پل خلیج فارس زده شود و منطقه رونق بگیرد . انشالله
کریم نیک طلب
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
9
قسمتی از جزیره را که منطقه ازاد است اجاره ۱۵ تا ۲۰ سال به خارجی که دوست ما هستند اجاره می دادیم ویا مشارکت می کردیم و ارز ما به خارج نمی رفت وهم منطقه رونق میگرفت .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
14
انشاالله زودتر بعد از 40 سال تاخیر
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
1
16
سلام..
ساخت این پل همه جوره هم به نفع و پیشرفت شهر قشم و هم کشور و خطوط ترانزیتی میشه...نمیدونم چرا تا الان بعد از ۴۰ سال هنوز ساخته نشده است
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
1
21
ساخته نشدن پل خلیج فارس بزرگترین دلیل بی کفایتی نمایندگان و مسئولین استان هرمزگان هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
7
این پل ساخته شده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
نه بابا تازه اونجا بودم .باید 160000 تومن بدی برای سواری تا با لندی گرافت رد شدی .کلی هم معطل صدور بلیت و گمرک بشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
0
0
بی کفایتی مسئولین محلی
حسین عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
0
0
نه بابا
احمد رحمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
این پل ازسال1385 کلنگ زنی شده و متاسفانه بعد از،گذشت حدود 16 سال هنوز در تامین اعتبار ان مانده اند، ظاهرا کاسه ای زیر نیم کاسه است وگر نه پروژه های عظیم تری در کشور با اعتبار و سرمایه داخلی ساخته و به بهره برداری رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
3
تازه از قشم برگشتم با خودرو .خجالت آور است بعد 40 سال این پل ساخته نشه و باید با لندی گرافت ماشین ،اتوبوس ،کامیون و ... رو حمل کنی تا قشم فقط برای 1800 متر ..دولت اگر نگران هزینه 160000 هزار تومانی است به نظرم مردم حاضرند 200000 تومان هم بدهند ولی از روی پل بروند .در دنیا پل های چند ده کیلومتری زده اند ما برای 1800 متر مانده ایم . به نظرم بدهند کشور دوست و برادر چین یکساله تحویل میدهد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار