کد خبر: 965099
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: برای دوران دفاع مقدس ۷۰ جلد روزشمار تعریف شده و تاکنون ۳۵ عنوان از روزشمار‌ها به چاپ رسیده است و ۹ عنوان دیگر تا پایان امسال منتشر خواهد شد.
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: سردار علی‌محمد نائینی که امروز به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سخن می‌گفت، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ همه ۷۰ عنوان روزشمار چاپ خواهد شد.

این روزشمار‌ها و اسناد حاصل کار ۴۰۰ راوی است که در دوران دفاع مقدس در کنار فرماندهان قرار داشتند و ۱۲۰۰ دفتر راوی از زمان جنگ باقی مانده و همه اسناد، پیاده‌سازی، گویاسازی، اسکن و دیجیتال شده‌اند.

سردار نائینی گفت:تولید و چاپ هر روزشمار سه تا چهار سال زمان می‌برد.

به گفته وی برای سه دهه بعد از جنگ تحمیلی نیز ۷۰ عنوان روزشمار تعریف شده است.

سردار نائینی همچنین اعلام کرد: جمع‌آوری تاریخ شفاهی ۳۰۰ فرمانده شاخص را در دستور کار قرار داده‌ایم و تاکنون خاطرات فرمانده از این تعداد جمع‌آوری شده است. ضمن اینکه ما به تاریخ شفاهی به عنوان مکمل پژوهش‌های اسنادی توجه می‌کنیم نه صرفا خاطره‌گویی. سعی ما این است که طی سه سال آینده حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان را منتشر کنیم. چون رسالت این مرکز روایت تاریخی و اسنادی حوادث دوران دفاع مقدس است تا بتوانیم ضمن انتقال تجربیات به سوالات و شبهات احتمالی هم پاسخ بدهیم.

وی اضافه کرد: برای همه ۷۶ نبرد مهم، و تعیین کننده پژوهش‌هایی پیش‌بینی شده است. در سال جاری ۱۰ عنوان اثر در مورد عملیات‌ها منتشر می‌شود. همچنین چاپ ۵۷ اطلس با موضوعی، نبردی و یگانی را مد نظر داریم که تا پایان برنامه ششم ۵۱ عنوان از این تعداد منتشر خواهد شد. چاپ شناسنامه ۵۲ یگان و قرارگاه نیز از جمله مواردی است که در آینده انجام خواهد شد. چاپ ۱۵۰ اثر از تولیدات اسنادی دیگر اقدام مرکز اسناد و تحقیقات جنگ است که تا پایان برنامه ششم محقق خواهد شد.

به گفته سردار نائینی در هفته دفاع مقدس امسال بین ۲۰ تا ۲۵ اثر ازتولیدات این مرکز رونمایی خواهد شد.

وی همچینن از ترجمه چند اثر از تولیدات مرکز اسناد و تحقیقات به چهار زبان تاکنون خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار