کد خبر: 965053
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
در پی تصمیم آمریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چین هشدار داد در صورتی که آمریکا چنین اقدامی کند، پکن بیکار نخواهد نشست.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه گفته بود که واشنگتن درصدد استقرار موشک‌های بالستیک زمین‌پایه میان برد در منطقه اقیانوسیه بوده تا با تهدیدات منطقه‌ای مقابله کند.

به گزارش بیزینس‌اینسایدر، این اقدام آمریکا در تضاد کامل با منافع روسیه و چین قرار دارد.

وی که این سخنان را تنها یک روز پس از لغو توافق منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای میان آمریکا و روسیه مطرح می‌کرد، گفت که واشنگتن به دنبال استقرار هرچه سریع‌تر این توانایی است.

البته وزیر دفاع آمریکا هیچ مشخص نکرد که این موشک‌ها در کجای آسیا مستقر خواهند شد.

توافق منع توسعه موشک‌های میان‌برد هسته‌ای که در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و جماهیر شوروی منعقد شد، استقرار وتوسعه موشک‌های زمین پایه بالستیک و کروز با بردی بین ۵۰۰ الی ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع می‌کند، اما با خروج آمریکا از این توافق، واشنگتن به دنبال مقابله با رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. (جزئیات بیشتر)

هم چین و هم روسیه مخالفت خود را با احتمال استقرار موشک‌های آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه ابراز داشتند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه هشدار داد که در صورتی که استقرار سامانه‌های جدید آمریکا به ویژه در آسیا آغاز شوند، گام‌های موازنه‌ای بعدی توسط ما و در راستای دور کردن این تهدیدات اتخاذ می‌شود.





«هو، چون ینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روی دوشنبه گفت: «اگر آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های میان برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به ویژه در اطراف چین کند، هدف این اقدام تهاجمی است. اگر آمریکا بر انجام این کار اصرار ورزد، امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت اجتناب ناپذیری به شدت تضعیف خواهد شد.» (جزئیات بیشتر)

وی افزود: «چین نه تنها بیکار نمی‌نشیند تا ببیند منافعش در معرض خطر قرار می‌گیرد بلکه اجازه نخواهیم داد که هیچ کشوری در مرز‌های ما به ایجاد مشکل بپردازد. ما تمامی اقدامات لازم را برای حفط منافع امنیت ملی اتخاذ خواهیم کرد.»

برخی ناظران نگران هستند که اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌هایش در منطقه آسیا و اقیانوسیه ممکن است باعث تشدید رقابت تسلیحاتی قدرت‌های بزرگ شود.

«تام کاراکو» کارشناس دفاع موشکی در سی‌آس‌آی‌اس استدلال کرده است که حالت تدافعی آمریکا در منطقه، یک سیر تکاملی در تطابق با تحولات روسیه و چین است.

وی که با اینسایدر مصاحبه می‌کرد، افزود: «ما می‌خواهیم که سران چین هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوند به این فکر کنند که روز خوبی برای جنگ با آمریکا یا متحدانش نیست.»

این کارشناس دفاع موشکی اضافه کرد که سامانه‌های موشکی زمین پایه متحرک، شناسایی و هدف قرار گرفته شدن را پیچیده می‌کنند.

وی اضافه کرد: «نمی‌توان همه تسلیحات را در یک نقطه قرار داد تا هدف قرار دادن آن‌ها آسان باشد، اما با حرکت دادن این سامانه‌ها، دشمنان نخواهند دانست که این تجهیزات در هر زمانی در کجا قرار دارند.»

«لی هایدونگ» از استادان موسسه روابط بین‌المللی دانشگاه روابط خارجی چین در مصاحبه با گلوبال تایمز هشدار داد در صورتی که آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های میان برد در آسیا کند، چین نیز قطعا اقدامات متقابل انجام خواهد داد و در پاسخ، نیروی موشکی خود را تقویت خواهد کرد تا به صورت موثری بازدارنده باشد.

در حال حاضر آمریکا هیچ اقدامی برای انتقال و استقرار موشک در منطقه آسیا و اقیانوسیه نکرده است، اما این کشور به دنبال آزمایش چندین سامانه زمین پایه است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار