کد خبر: 965046
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
هشدار درباره شکست سیاست‌های ضد ایرانی ولیعهد جاه‌طلب سعودی نه فقط از سوی کارشناسان عرب بلندتر شده است، بلکه حالا که ریاض تحت فشار قرار دارد تا به به ائتلاف انگلیسی- امریکایی مواجهه با ایران در خلیج فارس بپیوندد، حتی عموی منتقد بن‌سلمان که تحت حمایت امریکا به ریاض برگشته است، در این باره هشدار می‌دهد که نشان از افزایش نارضایتی از این سیاست در میان خاندان سلطنتی آل‌سعود است. به خصوص که شکست این ائتلاف‌سازی امریکایی و انگلیسی در همراه کردن اروپا به همراه سیگنال‌های امارات برای تنش‌زدایی با ایران بر تردید‌های جریان عمل‌گرای مخالف بن‌سلمان در ریاض افزوده است. بماند که امید‌ها به دولت جانسون هم برای همراهی با ترامپ چندان دلگرمی برای ولیعهد مدعی عربستان نمی‌تواند باشد. سکوت معنادار جانسون در این روز‌ها درباره بحث ایران و اینکه در این میان سفیر انگلیس توئیت می‌کند که رویکرد کشورش در قبال ایران تغییری نکرده و بریتانیا با ایران برای کاهش تنش‌ها و پشتیبانی از برجام همکاری خواهد کرد، باید هم ریاض را دچار تشویش کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پایگاه تاکتیکال‌ریپورت که در حوزه ارائه داده‌های اطلاعاتی در زمینه انرژی و دفاع در خاورمیانه فعالیت دارد، به نقل از برخی منابع در کاخ پادشاه سعودی نقل کرد که احمد بن عبدالعزیز از چهره‌های مخالف سیاست‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان گفته است که اگر ولیعهد قصد پیوستن به ائتلاف امریکایی-انگلیسی برای مواجهه نظامی با ایران را داشته باشد، وی با این مسئله مخالفت خواهد کرد.
براساس این گزارش، شاهزاده سعودی خواستار وحدت در شورای همکاری به جای همراهی با پروژه‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا که منطقه را به سمت یک جنگ جدید پیش می‌برد، شد. تاکتیکال‌ریپورت همچنین افزود که سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی از محمد بن‌سلمان خواسته است مانع ملاقات شاهزاده احمد با شاهزاده‌های دیگر نشود. در این گزارش آمده که این شاهزاده سعودی با آزادی کامل میان ریاض و لندن تردد دارد و دو بار با برادرش ملک سلمان در سال جاری میلادی دیدار داشته است. او تأکید می‌کند که کسی نمی‌تواند او را از هشدار دادن نسبت به نتایج جنگ ویرانگر با ایران به‌خصوص که ریاض اکنون درگیر جنگ یمن است، باز دارد.
این شاهزاده معارض سعودی که مقیم لندن بود مخالف سیاست‌های بن‌سلمان بوده و از معدود شخصیت‌های سعودی است که می‌تواند مواضع خود را به شکل علنی و صریح اعلام کند. برخی منابع عربستانی گزارش دادند که وی از زمانی که به ریاض بازگشته است با وجود فشار‌های ولیعهد عربستان، دیدار‌هایی را با شاهزاده‌های ارشد خاندان سعودی داشته است.
در همین حال امیل نخله از تحلیلگران ارشد سابق آژانس مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) اخیراً در یادداشتی در پایگاه «لوبلاگ» نوشته است که سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در منطقه با شکست مواجه شده است.
مسئول سابق برنامه تحلیل راهبردی اسلام سیاسی در سازمان سیا، در این یادداشت خروج امارات عربی متحده از یمن را نشانه‌ای از این شکست توصیف کرده و نوشته است که به نظر می‌رسد بن‌سلمان باید در طراحی‌های خودش برای منطقه تجدیدنظر کند. همچنین عمادالدین حسین، سردبیر روزنامه الشروق مصر در یادداشتی با عنوان «چرا عرب‌ها و ایران مستقیم با هم مذاکره نمی‌کنند؟»، عرب‌ها را به جای باج‌دهی به امریکا به رفع اختلافات‌شان با تهران از طریق گفت‌وگوی مستقیم دعوت کرد.
در این یادداشت آمده است: وقتی ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ می‌خواهد بهای هر کاری را که انجام می‌دهد از قبل به دست بیاورد، چرا عربستان و امارات از یک طرف و ایران از طرف دیگر مستقیماً مذاکره نمی‌کنند تا به یک توافق دائمی مبتنی بر حسن همسایگی برسند؟ به جای اینکه دو طرف و همه منطقه در دام باج‌خواهی امریکا قرار گیرند که فقط به نفع اسرائیل و همه دشمنان منطقه است؟!
نویسنده الشروق با اشاره به خبر چند روز پیش یک رسانه وابسته به رژیم صهیونیستی که مدعی شده بود امارات و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در خصوص ایران با اهداف ریاض و ابوظبی تطابق ندارد و احتمال دارد عربستان هم مثل امارات هیئتی را به ایران اعزام کند و عربستان و امارات تماس‌هایی مخفیانه درباره امنیت کشتیرانی در خلیج (فارس) با ایران برقرار کرده‌اند، تصریح کرده است: از صمیم قلبم آرزو می‌کنم خبر دبکا درست باشد.

نام ایران بالای سر سفیر سعودی و مقام امریکایی
کاربران شبکه‌های اجتماعی از کشور‌های عربی به خودنمایی فرش اصیل ایرانی ساخته دست هنرمندان اصفهانی در دیدار سفیر جدید عربستان در امریکا با معاون وزیر خارجه این کشور در امور خاورمیانه واکنش نشان دادند به حدی که نام ایران محتوای این دیدار را تحت‌الشعاع خود قرار داد. در حالی که روز دو شنبه «ریما بنت بندر» سفیر عربستان در امریکا با «دیوید شینکر» معاون وزیر امور خارجه امریکا در مسائل خاور نزدیک، دیدار کرد، تصاویری از این دیدار منتشر شد که یک فرش اصیل ایرانی از هنرمندان اصفهانی در پشت زمینه این عکس خودنمایی می‌کرد که واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشت و درباره آن نظر دادند. شبکه الجزیره در این باره نوشت که تصویر ریما بنت بندر در کنار شینکر در حالی منتشر شده که در پس زمینه آن کلمه «ایران» به بارز‌ترین شکل واضح خود را نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار