کد خبر: 964915
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
به استناد آیین نامه جدید ریاست دستگاه قضایی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مکلف شده است ضمن آگاهی دادن به مقامات قضایی درباره وضعیت آمار زندانیان و فضای آزاد زندان، ظرفیت پذیرش زندانیان را به صورت برخط و با رعایت جهات امنیتی در اختیار مقامات قضایی صلاحیت‌دار قرار دهد. همچنین قضات باید با لحاظ ظرفیت اعلام شده و به تناسب قرار تأمین از صدور قرار‌های تأمین منتهی به بازداشت یا احکام حبس جز در موارد ضروری به موجب قوانین مربوط خودداری و از نهاد‌های ارفاقی استفاده کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته رئیس قوه‌قضائیه دستورالعمل اجرایی «اعلام برخط ظرفیت پذیرش زندانیان به مقامات قضایی صلاحیت‌دار» را ابلاغ کرد.
به گفته معاون حقوقی قوه قضائیه که به تشریح جزئیات این آیین نامه پرداخته است، قسمت سه بند ت ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، تکلیفی برای سازمان زندان‌ها مقرر کرده که بر اساس آن سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مکلف است ضمن آگاهی دادن به مقامات قضایی درباره وضعیت آمار زندانیان و فضای آزاد زندان، ظرفیت پذیرش زندانیان را به صورت برخط و با رعایت جهات امنیتی در اختیار مقامات قضایی صلاحیت‌دار قرار دهد.
معاون حقوقی قوه‌قضائیه توضیح می‌دهد: بر اساس این ماده، قضات باید با لحاظ ظرفیت اعلام شده و به تناسب قرار تأمین از صدور قرار‌های تأمین منتهی به بازداشت یا احکام حبس جز در موارد ضروری به موجب قوانین مربوط خودداری و از نهاد‌های ارفاقی استفاده کنند.
نکته جالب توجه در این آیین‌نامه، پیش‌بینی و ایجاد یک مؤسسه کیفری برای تسهیل امور کیفری است. در توضیح بیشتر باید گفت در این دستورالعمل یک مؤسسه کیفری پیش‌بینی شده که این مؤسسه کیفری، واحدی است که در آن متهمان و محکومان از سوی مراجع صلاحیت‌دار قضایی یا سایر مراجع قانونی به منظور بازداشت، نگهداری و یا تحمل کیفر حبس با هدف بازپروری، حرفه‌آموزی و بازسازگاری اجتماعی معرفی می‌شوند که شامل زندان بسته، نیمه‌باز، بازداشتگاه، کانون اصلاح و تربیت، مرکز حرفه‌آموزی و اشتغال، مؤسسه کاردرمانی (اردوگاه) و مؤسسه صنعت، خدماتی و کشاورزی است.
ایجاد این مؤسسه کیفری باعث خواهد شد بر اساس آن به قضات اعلام شود که در حال حاضر زندان برای پذیرش زندانیان ظرفیت دارد یا خیر! این امر کمک خواهد کرد تا اگر قاضی احساس کند که در حال حاضر در زندان یا در فضای باز، نیمه‌باز، زندان بسته و باز فضای کافی وجود ندارد، از جایگزین‌ها، جزای نقدی یا سایر مجازات‌ها استفاده کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار