کد خبر: 964906
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
سرهنگ حسین صادقی
کلاهبرداران سایبری همواره سعی دارند از هر فرصت و مناسبتی سوءاستفاده کرده و با فریب و تحریک کاربران شبکه‌های اجتماعی به اهداف مجرمانه خود دست پیدا کنند. باتوجه به نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر بسیاری از شهروندان از طریق فضای مجازی برای کمک به نیازمندان اقدام می‌کنند. تجربه در این باره نشان داده است که مجرمان سایبری هم با اطلاع از این موضوع با اعلام شماره حساب تقلبی و طراحی صفحات جعلی، حساب مردم را خالی می‌کنند. از همین رو شهروندان باید هوشیار باشند و به نکات امنیتی توجه کنند. آن‌ها نباید به شماره حساب‌های کمک‌رسان غیر‌مسئول توجه کنند و از واریز پول به حساب‌های اعلامی از سوی افراد غریبه که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، پرهیز کنند.
مجرمان سایبری همچنین با راه‌اندازی گروه و کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغات گسترده برای جذب این کمک‌ها می‌کنند. شهروندان باید آگاه باشند که شبکه‌های اجتماعی محل تبادل اطلاعات شخصی و مالی نیست و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای حفظ امنیت اطلاعات خود به هیچ عنوان برای پرداخت کمک به نیازمندان به این شبکه‌ها اعتماد نکنند. کاربرانی که قصد دارند کمک‌های نقدی خود را از طریق فضای مجازی یا اینترنت بانک پرداخت کنند، دقت داشته باشند تا در دام سایت‌های جعلی (فیشینگ) که توسط افراد کلاهبردار طراحی می‌شود گرفتار نشوند و هنگام پرداخت، موارد امنیتی یک درگاه بانکی ایمن را مد نظر قرار دهند.
شهروندان باید به این نکته توجه کنند که برای هرگونه واریز کمک‌های مالی خود فقط از طریق سازمان‌ها و دستگاه‌های قانونی که توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی اعلام می‌شود، اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی دیگر پرهیز کنند.
*رئیس پلیس فتا استان سمنان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار