کد خبر: 964849
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
سرویس ایران جوان آنلاین: مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز از فرونشست زمین در سه نقطه شهری از جمله مهرشهر، کمال‌شهر و محمدشهر خبر داد.
‌سعید نقدی مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه فرونشست زمین در استان البرز به دلیل برداشت از منابع آب زیرزمینی رخ می‌دهد گفت: فرونشست در نقاط شهری مانند مهرشهر، کمال‌شهر و محمدشهر به چهار تا شش سانتی‌متر رسیده است.
وی با بیان اینکه عمده برداشت‌ها و مصارف استان البرز بر دوش منابع زیرزمینی قراردارد، افزود: بیش از ۷۰ درصد نیاز‌های ما از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و در کشاورزی هم استان هیچ سهمی از منابع سطحی و دو سد کرج و طالقان ندارد و فقط بخش کمی از کشاورزی استان با رودخانه کردان آبیاری می‌شود. مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز ادامه داد: با توجه به اینکه وسعت دشت‌های ما ناچیز است در استان البرز حدود هزار کیلومترمربع آبخوان وجود دارد و در مقابل این آبخوان‌ها با حجم زیادی از برداشت برای شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است. نقدی تصریح کرد: نشست زمین باعث از بین رفتن آبخوان خواهد شد، گفت: به این اتفاق مرگ آبخوان گفته می‌شود و در صورت وقوع آن دیگر با هیچ طرحی نمی‌توان آبخوان را احیا کرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل برای جلوگیری از این وضعیت ما برنامه‌هایی، چون اجرای طرح تعادل‌بخشی به منابع زیرزمینی با اقداماتی، چون انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه‌های مجاز، تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی و... را دنبال کرده و اجرا می‌کنیم. این مسئول از انجام مطالعاتی برای بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی استان و فرونشست زمین در مناطق مختلف خبر داد و گفت: در این مطالعات که از نقشه‌های ماهواره‌ای و چاه‌های پیزومتری (بررسی مداوم سطح آب‌های زیرزمینی) استفاده شده است، در مقایسه با سال‌های قبل و بلند مدت مشخص شد که فرونشست در برخی نقاط استان بین ۲۹ تا ۳۰ سانتی‌متر و به طور متوسط بین سه تا چهار سانتی‌متر است. وی خاطرنشان کرد: بیشترین فرونشست را در حول و حوش جاده قدیم، تنکمان و مرکز دشت هشتگرد و مناطقی، چون نظرآباد شاهد هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار