کد خبر: 964811
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
هشتمین دور مذاکرات صلح امریکا با طالبان در قطر پشت در‌های بسته آغاز شد و هنوز نتایج و محور‌های نشست امریکایی‌ها با طالبان رسانه‌ای نشده است. در این شرایط رئیس‌جمهور افغانستان گفته: نظام سیاسی افغانستان در جریان مذاکرات صلح با طالبان قابل معامله و سازش نیست تا مشخص شود که دولت امریکا بار دیگر در حال دور زدن دولت افغانستان است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «محمد اشرف غنی» در جمع نظامیان افغان گفت: هیچ کسی شک نکند که در روند صلح بر سر جمهوری اسلامی افغانستان معامله و سازش نخواهد شد.
رئیس‌جمهور افغانستان افزود: نظام جمهوری اسلامی افغانستان در ۱۸ سال گذشته شکل گرفته است و شرکای بین‌المللی نیز بر حفظ دستاورد‌های افغانستان در دو دهه گذشته در جریان مذاکرات صلح تأکید کرده‌اند. وی از نظامیان افغان خواست به شایعه‌ها فکر نکنند و تا آغاز مذاکرات صلح (مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان) به سرکوب دشمن ادامه دهند. یک منبع دفتر طالبان در قطر گفته توقع می‌رود به زودی توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا امضا شود. زلمی خلیل‌زاد نیز گفته که طالبان نشانه‌هایی از تمایل برای توافق نشان داده‌اند.
این منبع گفته که گروه کوچکی از نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های امریکایی مشغول نهایی‌سازی توافقنامه است. منبع جزئیات بیشتری در این مورد نداده، اما گفته چند موضوع معدود باقی مانده و توقع می‌رود تا یکی دو روز آینده توافقنامه میان این دو گروه امضا شود.
در همین حال، عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان گفته است در صورتی که این دور از مذاکرات با موفقیت به پایان برسد، تمام نیرو‌های خارجی مطابق جدول زمانی تعیین شده، از افغانستان خارج خواهند شد.
حنفی تأکید کرده است پس از توافق در مورد چارچوب خروج نیرو‌های امریکایی، تمرکز روی مذاکرات بین‌الافغانی صورت می‌گیرد که در آن درباره تدوین قانون اساسی، نظام اسلامی، اصلاحات نهاد‌های امنیتی و مسئله آتش‌بس دائمی صحبت خواهد شد.
نگرانی دولت افغانستان جایی معنا می‌یابد که برخی منابع نیز از لغو انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل یک دولت موقت ائتلافی، احتمال قطع کمک‌های مالی امریکا به نیرو‌های امنیتی و دولت افغانستان، کاهش نیرو‌های مسلح کشور به حدود ۷۰ هزار نفر، استقرار نیرو‌های امریکایی در نقش پلیس امریکایی در شماری از مناطق حساس و استراتژیک، واگذاری اداره مناطق محلی به طالبان به منظور انجام یک پروسه دولت‌سازی از پایین به بالا که در نهایت به تسلط کامل طالبان بر سراسر افغانستان و قدرت مرکزی در کابل منجر خواهد شد، به عنوان بخشی از پیامد‌های صلح خبر داده‌اند.

تهدید دوباره ترامپ
ترامپ با اشاره به پیشرفت در مذاکرات صلح با طالبان، دوباره هشدار داده که قادر است ظرف چند روز، بخش‌های زیادی از افغانستان را از صفحه روزگار محو کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در این خصوص به گزارشگران حاضر در کاخ سفید گفته است: «ما پیشرفت زیادی داشته‌ایم؛ در حال گفتگو هستیم.» به گفته ترامپ، نیرو‌های امریکایی برای نزدیک به دو دهه، در منازعه افغانستان درگیر بوده‌اند و ر‌هایی از آن امکانپذیر نبوده است. او اظهار داشته است: «می‌توان در دو یا سه یا چهار روز بر افغانستان پیروز شد، اما من به دنبال کشتن ۱۰ میلیون نفر نیستم.» طی ماه ژوئیه، او در اظهارنظری مشابه به ۱۰میلیون تلفات اشاره کرده بود، اما این بار ذکر کرده است که این شامل سلاح‌های هسته‌ای نخواهد بود. وی در همین باره گفت: «درباره تسلیحات غیر اتمی صحبت می‌کنم.» با این حال در پاسخ به سؤالی درباره گزارشی از واشنگتن‌پست که مدعی است امریکا حضور نیروهایش در افغانستان را از ۱۴ هزار نیروی حاضر به ۸ هزار نیرو کاهش خواهد داد، پاسخی ابهام‌آلود ارائه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار