کد خبر: 964788
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
امیرحسین اسفندیار، کاپیتان تیم ملی جوانان والیبال در گفتگو با «جوان»:
بهترین بازیکن جوانان جهان رسیدن به عنوان بهترین بازیکن بزرگسالان جهان را هدف بعدی‌اش می‌داند. امیرحسین اسفندیار یکی از ستاره‌های والیبال در تاریخ‌سازی جوانان ایران در قهرمانی جهان بود و به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز انتخاب شد. در گفتگو با اسفندیار درباره اولین قهرمانی ایران در والیبال جوانان جهان صحبت کرده‌ایم.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: یک هفته از تاریخ‌سازی فوق‌العاده‌تان می‌گذرد و هنوز همه از قهرمانی شما در جهان می‌گویند، چنین روزی را تصور می‌کردید؟
هدفمان بازی‌های خوب بود تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم. البته تصور نمی‌کردیم به مدال طلا برسیم، اما برنامه‌ریزی‌مان این بود که روی سکو قرار بگیریم. خدا را شکر با بازی‌هایی که انجام دادیم، توانستیم خوشرنگ‌ترین مدال رقابت‌های جوانان جهان را برای ایران به ارمغان بیاوریم.

با برد تونس شروع کردید، اما شکست مقابل روسیه در گام دوم یا باخت مقابل ایتالیا در مرحله دوم قدم‌تان را سست نکرد؟
در بازی مقابل روسیه با وجود اینکه نتیجه را واگذار کردیم، امانمایش خوبی داشتیم. البته با توجه به اینکه بازی اول مقابل تونس برنده شده بودیم، شکست مقابل روسیه چندان نگران و ناامیدمان نکرد که بخواهیم برای ادامه مسابقات دلسرد شویم. شاید شکست مقابل روسیه باعث شد مقداری برای بازی سوم مقابل چک استرس بگیریم. به هر حال باید چک را شکست می‌دادیم، اما طوری نبود که روی روحیه ما تأثیر بگذارد. در مرحله دوم هم این روند را ادامه دادیم. البته بازی‌های سخت‌تری نسبت به مرحله اول پشت سر گذاشتیم و کیفیت تیم‌هایی که با آن‌ها مسابقه دادیم، بالاتر بود. پس از برد آرژانتین و بحرین، بازی با ایتالیا در مرحله دوم یک مسابقه تاکتیکی بود، می‌خواستیم ببازیم که در نیمه‌نهایی به روسیه نخوریم و تمام برنامه‌هایمان هم درست از آب درآمد.

یعنی یک باخت عمدی؟
باخت از پیش تعیین شده نبود، اما در جریان بازی یکسری اتفاقات پیش آمد که باخت برایمان بهتر بود تا در مرحله بعد به جای روسیه با برزیل روبه‌رو شویم.

در نیمه‌نهایی و بازی با برزیل کمتر کسی انتظار برد ۳ بر صفر را داشت، اما نشان دادید که تنها برای قهرمانی آمده‌اید و در بازی فینال برابر ایتالیا هم شاهکارتان کامل شد.
بازی با برزیل را راحت آغاز کردیم. البته در ست اول کمی استرس داشتیم، اما بازی خوبی بود. اینقدر بدون اشتباه در ست‌های دوم و سوم بازی کردیم که برزیلی‌ها تا خواستند به خودشان بیایند، بازی تمام شده بود. فینال بازی خیلی سخت بود، اما بچه‌ها همه یکدل شده بودند که بازی را نبازیم و جام قهرمانی را به خانه بیاوریم. این اتفاق افتاد تا به ایتالیایی‌ها نشان بدهیم که والیبال فقط مختص آن‌ها نیست.

ولاسکو هم به ایتالیایی‌ها مشاوره می‌داد، با توجه به شناختش از ایران این مسئله نگران‌کننده نبود؟
با توجه به مشاوره‌ای که آقای ولاسکو به ایتالیایی‌ها می‌داد، بردمان مقابل این تیم دلچسب‌تر شد. هر ست که بازی تمام می‌شد، آقای ولاسکو آنالیزش را به کادر فنی ایتالیا می‌داد، اما این ما بودیم که برنده شدیم و روی سکوی قهرمانی قرار گرفتیم.

با قهرمانی شما همه از ظهور یک نسل طلایی می‌گویند و اینکه خیالمان از پشتوانه آینده والیبال بزرگسالان راحت است.
پشت هم ایستادن بازیکنان و کادر فنی در تیم ملی رمز موفقیت‌مان بود و بچه‌ها نشان دادند که چه توانایی بالایی دارند. همه چیز به نظر سرمربی تیم بزرگسالان و فدراسیون ارتباط دارد و ما دخیل نیستیم. آقای کولاکوویچ یا هر مربی دیگری تصمیم خواهد گرفت که از بازیکنان باتجربه استفاده کند یا جوانگرایی را در برنامه‌هایش قرار دهد.

قهرمانی نوجوانان و جوانان در جهان با مربیان ایرانی به دست آمد و توانمندی مربیان داخلی را ثابت کرد. چه صحبتی در این باره دارید؟
مربیان کاربلدی داریم که در حد مربیان بزرگ هستند. البته این وظیفه فدراسیون است که به این مربی‌ها که توانایی‌هایشان را نشان داده‌اند، میدان بدهد و اعتماد کند. مربیان داخلی هم نشان داده‌اند هر وقت به آن‌ها اعتماد شده مانند آقای عطایی توانسته‌اند نتایج درخشانی بگیرند. با این حال حضور مربیان داخلی در تیم بزرگسالان که می‌تواند توانایی مربی ایرانی را به دنیا نشان دهد به فدراسیون بستگی دارد.

درباره خودتان هم صحبت کنید. والیبال را از مدارس آمل شروع کردید و الان دو عنوان ارزشمند بهترین بازیکن نوجوانان و جوانان جهان را در کارنامه دارید. امیرحسین اسفندیار هدف بعدی‌اش کجا را نشانه گرفته است؟
پدرم والیبالیست بود. من هم علاقه خاصی به این رشته داشتم و همین مسئله سبب شد این رشته را انتخاب کنم. بعد از طلای نوجوانان و جوانان به دنبال بهترین بازیکن جهان شدن در رده بزرگسالان هستم.

سؤال پایانی؛ با وجود درخشش فوق‌العاده، چرا در لیست کولاکوویچ قرار نمی‌گیرید، این دلسردتان نمی‌کند؟
دلسرد نمی‌شوم. برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باید تلاش کنم. نظر آقای کولاکوویچ برای من محترم است، ایشان فرمانده هستند و من سرباز. بگویند باش، می‌گویم چشم. بگویند نباش باز هم می‌گویم چشم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار