کد خبر: 964781
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
انتقاد شهبازیان از وضعیت موسیقی در برنامه‌های کودک تلویزیون
فریدون شهبازیان از آموزش نادرست و غیرعلمی موسیقی به کودکان در بسیاری از آموزشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت که بچه‌ها را از این هنر ارزشمند گریزان می‌کنند. او همچنین از وضعیت موسیقی برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد کرد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش «جوان» شهبازیان موسیقیدان و آهنگساز در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت و گفت: آموزش موسیقی در بیشتر این آموزشگاه‌ها از مراحل ابتدایی جلوتر نمی‌رود و آن‌ها از آموزش علمی موسیقی به بچه‌ها پرهیز می‌کنند و حاصل این کلاس‌ها جز فراگیری طوطی‌وار و باری به هرجهت، نتیجه دیگری درپی ندارد و باعث بی‌علاقگی بچه‌ها به موسیقی می‌شود.
رهبر سابق ارکستر ملی ایران گفت: خانواده‌ها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندان‌شان می‌کنند، این در حالی است که در نهایت بیشتر بچه‌ها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دست‌گرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمی‌آموزند و این به نظرم گمراه‌کننده است. موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسم‌ها و قلب‌ها و فکر‌ها تولید می‌شود و در علاقه‌مند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.
شهبازیان که از او به عنوان یکی از منتقدان جدی موسیقی امروز پاپ ایران نام می‌برند در بخشی از این گفتگو درباره «تلفیق شعر و موسیقی» توضیح داد: این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. متأسفانه بسیاری از ترانه‌های امروز بد و بی‌هویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.
او در بخش دیگری از این نشست، از وضعیت موسیقی برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تأکید کرد: در سال‌های گذشته من، فریدون ناصری و کمال‌الدین طراوتی شورای موسیقی کودک در صدا و سیما را ایجاد و بر موسیقی‌های این برنامه‌ها نظارت کردیم، اما امروز می‌بینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالابردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچه‌ها را وادار به رقصیدن می‌کنند. شهبازیان تصریح کرد: همان‌طور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانش‌آموز کلاس اولی با دانش‌آموز کلاس هفتم یکی نیست، در مورد موسیقی نیز باید به این مسئله توجه کنیم که در نوشتن قطعه‌های موسیقی برای بچه‌ها از ملودی‌های ساده‌تر و دلنشین‌تری استفاده و از ریتم‌های رقص‌گونه پرهیز کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار