کد خبر: 964680
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
سیدعبدالله متولیان
مقام معظم رهبری روز پنج‌شنبه ۱۰مردادماه ۹۸ در دیدار ٤۲نفر از اعضای گروه‌های جهادی ضمن تأکید بر تقویت حرکت‌های جهادی، عناصر مؤمن و انقلابی را محصول و میوه گفتمان جهادی معرفی کردند و فرمودند: «گفتمان حرکت جهادی، شما‌ها را به وجود آورده است. ما بایستی کاری کنیم که این گفتمان به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.»
مروری اجمالی در سخنان حضرت امام خامنه‌ای نشان می‌دهد که واژه «حرکت جهادی و انقلابی» یکی از واژگان پربسامد و پرکاربرد در صحیفه ایشان بوده و معظم‌له بقا و دوام انقلاب و حل مشکلات و آسیب‌های نظام و غلبه بر تهدید‌های دشمنان را مولود حرکت جهادی و انقلابی می‌دانند. اینکه «حرکت جهادی و انقلابی» یک نیاز حیاتی و کلیدی برای دوام بقای انقلاب است نه بر کسی پوشیده است و نه کسی در حقیقت آن ذره‌ای تردید دارد، اما در این دیدار معظم‌له به یک نکته بسیار مهم و بدیع اشاره می‌فرمایند و آن نسبت متقابل بین ۱- «عناصر مؤمن و جهادی و انقلابی» و ۲- «گفتمان جهادی و انقلابی» با ۳- «حرکت جهادی و انقلابی» است. عناصر مؤمن و جهادی عامل موجده حرکت جهادی و انقلابی هستند و حرکت جهادی و انقلابی گفتمان جهادی را تولید می‌کند و گفتمان جهادی باید سبب تولید و زایش جوانان مؤمن و جهادی و انقلابی شود.
دوام و اثربخشی این چرخه سه مرحله‌ای به عمومی شدن گفتمان جهادی و انقلابی بستگی تام و تمام دارد و اگر گفتمان جهادی که در نتیجه حرکت جهادی جوانان مؤمن و انقلابی تولید می‌شود فراگیر نشود، به مرور زمان کم‌فروغ شده و کم‌کم از بین رفته و دوام و بقای نظام، تهدید به نابودی و جوانان را بی‌انگیزه و غیرفعال خواهد نمود و از همین رو است که مطالبه حرکت جهادی و گفتمان جهادی و انقلابی توسط جوانان مؤمن و انقلابی، شاکله اصلی بیانیه گام دوم انقلاب را تشکیل داده است. اگر گفتمان جهادی، عمومی و فراگیر شود بی شک هیچ بن‌بستی در برابر حرکت انقلاب اسلامی متصور نیست.
پیروزی مردم ایران بر دشمن بعثی (که توسط نظام سلطه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحریک، تجهیز و حمایت و هدایت شده بود) در هشت سال دفاع مقدس، مدیون و مرهون حرکت جهادی و انقلابی است که همه غیرممکن‌ها را ممکن ساخته و بن‌بست‌ها را در هم شکست. پس از جنگ نیز همه پیشرفت‌ها و درخشش‌های نظام اسلامی مرهون انقلابی‌گری و حرکت جهادی بوده است. حضرت امام خامنه‌ای در ۱۴خردادماه ۹۵ در بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام راحل (ره) می‌فرمایند: «بعد از رحلت امام، ما هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هر جا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم، این یک واقعیتی است. بنده در این سال‌ها خودم مسئول بودم، اگر تقصیری در این مطلب باشد، متوجه این حقیر هم هست، هر جا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم، هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم. می‌توانیم برسیم به شرط اینکه انقلابی حرکت کنیم و انقلابی پیش برویم.»
حرکت جهادی و مؤمنانه جوانان انقلابی کشور در چند ماهه اخیر در خدمت‌رسانی به مردم در کاهش آثار بلایای آسمانی و آبادگری و کمک به محرومان و مستضعفان، هم کم‌کاری، سستی و تنبلی و تحرک غیرجهادی مسئولان را جبران ساخته و هم موجب تقویت نشاط عمومی شده و هم ظرفیت‌های حرکت جهادی را آشکار ساخته است و از این روست که مقام معظم رهبری به عنوان کشتی‌بان انقلاب در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۲ در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تلویحاً مدیریت خسته و غیرجهادی را مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند: «اگر گفتمان جهادی عمومی نشود با حرکت عادی نمی‌شود پیش رفت، با حرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمی‌شود کار‌های بزرگ را انجام داد، یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کار‌ها لازم است. باید حرکتی که می‌شود، هم علمی باشد، هم پرقدرت باشد، هم با برنامه باشد و هم مجاهدانه باشد. من در جلسه‌ای که با رؤسای محترم سه قوه برای همین مسئله در هفته‌های گذشته داشتیم، مطرح کردم. خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور با قاطعیت به من گفتند که آن کسانی که در دولت مسئول پیگیری این کار‌ها هستند، تصمیمشان بر همین حرکت جدی و مجاهدانه است، خب، این خیلی خوب است، یعنی این لازم است، بدون این نمی‌شود پیش رفت.»
این روز‌ها در آغازین ماه‌های گام دوم انقلاب، شاهد گسترش تفکر بسیجی و تحرک بانشاط جهادی جوانان مؤمن و انقلابی در قالب هزاران گروه جهادی در سراسر کشور در مسیر خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و کمک به آبادانی کشور هستیم که یادآور جهاد سازندگی در روز‌های طلایی آغاز انقلاب است. این تحرکات که سبب خشنودی مردم و حضرت آقا شده نقطه تأییدی بر عملیاتی شدن گام دوم انقلاب اسلامی بوده و به تمام سیاسیون، احزاب، رسانه‌ها، نخبگان و تمامی کسانی که دلشان برای پیشرفت کشور و انقلاب می‌تپد، این حقیقت مهم را گوشزد می‌کند که اگر روش خود را تغییر نداده و از نسیم عمومی‌سازی گفتمان جهادی خود را محروم سازند، بی‌شک از سپهر سیاسی ایران حذف شده و حرکت جهادی نظام، به وسیله جوانان سیراب شده از سرچشمه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، همگانی‌تر و پرسرعت‌تر از همیشه به مسیر خود ادامه خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار