کد خبر: 964671
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۵
عذرخواهی کافی نیست برخورد کنید
باورش سخت بود، خیلی سخت، حداقل برای آن‌ها که اربعین کربلا و ارادت مردم عراق به سرور و سالار شهیدان و زائران حضرت اباعبدالله را از نزدیک دیده‌اند، باورش سخت بود در سرزمینی که ملجأ و قبله‌گاه عاشقان شهادت و ارادتمندان اهل بیت است، رقاصه‌ها و نوازندگان نیمه‌عریان به بهانه واهی افتتاح مسابقات فوتبال غرب آسیا بنوازند و بقیه تماشا کنند.
فريدون حسن
سرویس ورزشی جوان آنلاین: چه خوب گفت سید شهیدان اهل قلم که «تو مپندار کربلا شهری است در بین شهر‌ها و نامی است در میان نام‌ها، کربلا حرم حق است و هیچ‌کس را جز یاران امام حسین (ع) راهی به‌سوی حقیقت نیست.» کربلا حرم حق است و بیهوده نیست که معاندان و دشمنان قسم‌خورده اسلام و مسلمین در طول تمام قرون و سال‌های سپری شده از عاشورای سال ۶۱ هجری تلاش کرده‌اند جلوی آفتاب تابان سرزمین نینوا را بگیرند. اتفاق تلخی که هفته گذشته رخ داد را هم باید در زمره همین نقشه‌ها قلمداد کرد. اتفاقی که البته با واکنش‌های به‌موقع و محکم مردم معتقد عراق و چهره‌های مذهبی و سیاسی این کشور و شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در جای‌جای دنیا روبه‌رو شد تا هم ثابت شود کربلا فقط محدود به جغرافیای عراق نیست و هم مسئولان ورزش عراق مجبور به عذرخواهی و تأکید بر عدم تکرار این اتفاق زشت در سرزمین مقدس کربلا شوند.
ماجرا از انتشار یک ویدئو در فضای مجازی شروع شد. فیلمی که مربوط به مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در ورزشگاه کربلا بود و در آن زنان بی‌حجاب به اجرای زنده موسیقی برای حاضران در مراسم پرداخته بودند. انتشار گسترده این فیلم با واکنش‌های اعتراض‌آمیز شیعیان و محبان اهل بیت از سراسر جهان، به‌ویژه مردم عراق روبه‌رو شد و ادامه پیدا کرد تا اینکه دیروز فدراسیون فوتبال عراق با انتشار بیانیه‌ای رسماً به اشتباه خود اعتراف و از تمامی شیعیان و ارادتمندان به خاندان آل‌الله عذرخواهی کرد. هرچند که حتی در این عذرخواهی هم می‌توان رگه‌هایی از عدم پشیمانی و برخورد با متخلفان را دید. دیدگاهی که بدون تردید نمی‌تواند جلوی تکرار این اتفاق را بگیرد.
در بیانیه فدراسیون فوتبال عراق آمده است: «واکنش‌هایی که نسبت به برگزاری مراسم افتتاحیه به وجود آمده، چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی برای ما محترم است. باید تأکید کنیم که شهر کربلا قداست خاص خود را دارد. وزارت ورزش و جوانان برگزاری مراسم افتتاحیه را به یک شرکت لبنانی داد. قرار بود که مراسم مختصر باشد و به بهترین شکل کشور ما را که از دست تکفیری‌ها نجات یافته به تصویر بکشد.»
در ادامه این بیانیه عنوان شده است: «بسیاری بر این باورند که برگزاری چنین مراسمی نوعی بی‌احترامی به دین و قداست شهر کربلاست. فدراسیون فوتبال عراق عذرخواهی شدید خود را از آنچه اتفاق افتاده اعلام می‌دارد. آنچه اتفاق افتاد اصلاً عمدی نبود و هدف خاصی نداشت.»
وزارت ورزش و جوانان عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین اتفاقی در این شهر تکرار نخواهد شد. در این بیانیه آمده است: «هیچ نیت و قصدی در اتفاقات مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا وجود نداشته و پیش از این به برگزارکننده این مراسم اعلام شده بود که لازم است حرمت شهر مقدس کربلا حفظ شود و از انجام هر اقدامی که قداست این استان را خدشه‌دار کند، جلوگیری شود. تلاش وزارت ورزش و جوانان در راستای نشان دادن جایگاه و توانمندی شهر مقدس کربلا و رفع محرومیت ورزشگاه‌های عراق از میزبانی رقابت‌های بین‌المللی صورت گرفته است. وزارت ورزش با همکاری فدراسیون حمایت لجستیکی از این رویداد را برعهده داشته و در همین راستا کمیته‌های مربوط در بخش‌های مختلف شکل گرفته که با هماهنگی کنفدراسیون فوتبال غرب آسیا نسبت به اجرای برنامه‌های مورد نظر اقدام کردند. قطعاً هیچ قصد و نیتی در اتفاقات مراسم افتتاحیه وجود نداشته است. با توجه به وجهه و پیام جهانی کربلای مقدس و همچنین ضرورت حفظ حرمت این شهر به تمامی برگزارکنندگان رویداد‌های حوزه ورزش و جوانان در آینده اعلام می‌شود که لازم است به این مسئله توجه جدی داشته باشند. از وقوع هر اتفاقی که با قداست این استان در تقابل باشد، جلوگیری خواهد شد.»
بسیاری از شخصیت‌های عراقی طی روز‌های اخیر با اظهارنظر‌هایی درباره آنچه در افتتاحیه رقابت‌های فوتبال غرب آسیا در کربلا رخ داد واکنش نشان دادند. نوری المالکی،  نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس حزب الدعوه عراق در این باره عنوان کرده است: «آنچه در مراسم افتتاحیه رخ داد هتک قداست کربلا بود. به شدت چنین مراسمی را که همراه با موسیقی و رقص بود، محکوم می‌کنیم. چنین چیزی باعث شد قداست شهر لکه‌دار شود.»
علی الحزاعی، روحانی عراقی هم با اشاره به شیوه رفتار ایرانی‌ها در برگزاری رقابت‌های فوتبالی گفته است: «ایرانی‌ها با برگزاری مراسم‌های خود، آن هم با حجاب اسلامی زیباترین صحنه‌های ورزشی را به تصویر می‌کشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار