کد خبر: 964555
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
سقوط آمار جمعیت با وجود تمام هشدار‌ها همچنان جدی و نگران‌کننده است. طبق پیش‌بینی‌ها طی ۳۰سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت ایران پیر خواهند شد، اما هنوز فرصت باقیمانده و پنجره جمعیتی کشور باز است و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای رشد نرخ باروری انجام گیرد، می‌توان به آینده امیدوار بود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: به همین خاطر وزیر بهداشت در نامه‌ای، به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تشکیل کمیته ویژه پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور را ابلاغ کرد. آهنگ رشد جمعیت و پیشگیری از منفی شدن آن، یکی از وجوه موضوع جمعیت در کشور است و نحوه توزیع جمعیت یکی از ابعاد مهم این مقوله است که در سیاست‌های کلی جمعیت نیز به آن توجه شده. با وجود این براساس بررسی‌های صورت گرفته جمعیت روستایی کشور در سال‌های آینده به ۱۸درصد کاهش پیدا می‌کند؛ پدیده‌ای که دکتر نادر کریمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از آن به «فاجعه» تعبیر می‌کند.
تغییر سیمای جمعیتی کشور و نگرانی از به هم خوردن سیمای جوان جمعیت از سال‌ها قبل آغاز شد، اما سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب شخصاً در این‌باره ابراز نگرانی کردند و برای تغییر سیاست‌ها هشدار دادند. با وجود تمام این هشدار‌ها در عمل هیچ اتفاق مثبتی در حمایت از فرزندآوری و تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور رخ نداد و هچنان رشد جمعیت ایران زیر نرخ جایگزینی است، اما به جز بحران رشد جمعیت توزیع نامناسب جمعیت در کشور نیز بر بحران جمعیت می‌افزاید. در حالی که باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، متناسب با ظرفیت زیستی حفظ و جذب جمعیت در روستا‌ها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی از تأکیدات سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، اما هم‌اکنون تنها ۲۵ درصد از جمعیت کشور روستایی هستند و پیش‌بینی می‌شود، در سال‌های آینده این جمعیت به ۱۸ درصد کاهش یابد؛ اتفاقی که کارشناسان از آن به فاجعه تعبیر می‌کنند.

تشکیل یک کمیته جمعیتی
ضرورت پیشگیری از افتادن در چاله جمعیتی را وقتی بهتر متوجه می‌شویم که بدانیم در کشور ما سرعت رشد پیری از همه دنیا بیشتر است. محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت در این‌باره می‌گوید: «در ۲۰ سال آینده ۲۰درصد جمعیت‌مان پیر خواهند بود و در ۳۰سال آینده ۳۰درصد جمعیت ایران پیر می‌شوند. یعنی از هر سه فرد یک نفر پیر خواهد بود.»
حالا سعید نمکی وزیر بهداشت برای پیشگیری از منفی‌شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور، تشکیل کمیته‌ای ویژه این امر را در دستور کار قرار داده و در نامه‌ای، به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل این کمیته را ابلاغ کرد.
وی، در این نامه با اظهار تأسف از پیگیری نشدن دستورالعمل ابلاغی شماره ۴۷۴۶۰ مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۳ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور که در آن سهم دستگاه‌ها و نوع فعالیت‌شان قید شده است، از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست با تشکیل کمیته‌ای ویژه بحث‌های مرتبط با رشد جمعیت را رصد و ماهانه گزارش کنند.
در بند نخست این نامه آمده است: گرچه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی همکارانمان توانستند با استفاده از زیرساخت شبکه بهداشتی درمانی در کشور، واکسیناسیون، مایع درمانی خوراکی، کاهش بیماری‌های حاد تنفسی، ترویج تغذیه با شیر مادر، ثبت منحنی رشد، کاهش سوء تغذیه و همچنین مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان در کاهش مرگ و میر کودکان و گروه‌های آسیب‌پذیر و افزایش امید به زندگی نقش بسزایی داشته باشند، مع‌الوصف لازم است با تشدید و توسعه مراقبت‌های دوران بارداری در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین ایجاد زیرساخت لازم جهت مراقبت از نوزادان در راستای افزایش و نگهداری مناسب از موالید گام برداریم. ضروری است نیازمندی‌های نقاط کمتر برخوردار را در راستای این هدف سریعاً بررسی و اعلام کنید.

توسعه و رایگان کردن مراکز درمان ناباروری
اولویت دادن به توسعه مراکز درمان ناباروری در خدمت‌رسانی به زوج‌هایی که به دلیل مشکلات فیزیولوژیک نیازمند درمان هستند، مورد دیگری است که در کمیته باید مورد توجه قرار گیرد. به نحوی که در هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری سریعاً معرفی و در سطح استان اطلاع رسانی شود. بنا به دستور وزیر خدمات این مراکز باید رایگان باشد و منابع مورد نیاز توسط ستاد وزارتخانه تأمین خواهد شد. ترغیب و آموزش زوج‌هایی که سال‌های پس از ازدواج از فرزندآوری امتناع می‌ورزند با تأکید بر موارد علمی زیان‌های تطویل این دوران و امکان عدم فرزندآوری در سال‌های آتی گوشزد با استفاده از تیم کارشناسی از دیگر مواردی است که نمکی بر آن تأکید کرده است.
همچنین استفاده از ظرفیت روانشناسان و کارشناسان مجرب بهداشتی به خصوص در زمینه بهداشت روان، در زمینه تبین فواید و تأثیرات مثبت روانی حضور فرزند دوم در خانواده‌های تک فرزند تبیین در کمیته ویژه پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار