کد خبر: 964510
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۳
اهمیت حفظ جنگل‌ها و افزایش آن‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک و جاری شدن سیل و تلطیف هوا از جمله مزایایی به شمار می‌رود که موجب شده در چند سال اخیر حفظ و توسعه جنگل‌ها در استان‌های مختلف کشور به شدت مورد توجه قرار بگیرد.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: قطع درختان و وقوع آتش سوزی‌ها از جمله معضلاتی است که به شدت حیات درختان و جنگل‌ها را در اکثر استان‌ها تهدید می‌کند. موضوعی که می‌تواند به روند روبه افزایشی کویری شدن استان‌هایی مثل همدان، البرز، خوزستان و در نهایت کشور منجر شود. حالا خبر‌های جدید حکایت از آن دارد که برای حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور که نقش مهمی در ذخیره کردن آب در منابع زیرزمینی و جلوگیری از سیل دارند اقدامات خوبی در استان‌های مختلف کشور در حال انجام است که به عنوان مثال می‌توان به توافق وزیر جهادکشاورزی و استاندار همدان در راستای ایجاد هزار هکتار جنگل جدید در این استان اشاره کرد. این در حالی است که از البرز هم خبر می‌رسد بیابان‌زدایی در هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی این استان در حال اجراست.
اهمیت حفظ جنگل‌ها و افزایش آن‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک و جاری شدن سیل و تلطیف هوا از جمله مزایایی به شمار می‌رود که موجب شده در چند سال اخیر حفظ و توسعه جنگل‌ها در استان‌های مختلف کشور به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار این موضوع اثرات منفی ناشی از بین بردن جنگل‌ها در برخی از استان‌های کشور که وقوع ریزگرد‌ها و خرابی ناشی از سیل اخیر مهر تأییدی بر آن بود موجب شده تا باردیگر حفظ جنگل‌ها و مراتع مورد توجه قرار بگیرد. در این میان قزوین و خوزستان از جمله استان‌هایی به شمار می‌روند که این مهم در آن‌ها به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار است تا سال ۱۴۰۰ میزان جنگل‌های قزوین از ۲۸ هزار به ۴۳۰ هزار هکتار برسد. از آنجایی که خشکسالی‌ها و نبود پوشش گیاهی مناسب مراتع و جنگل‌کاری یکی از عوامل مهم ریزگرد‌ها در خوزستان است، لذا این مهم موجب شد تا اواخر سال ۱۳۹۵، بسیج سازندگی با دعوت سازمان منابع طبیعی برای بیابان‌زدایی در این استان ۲ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان را درختکاری کند. با توجه به اینکه درختچه‌های کهور تا سه سال نیازمند آبیاری است و بعد این مدت بی‌نیاز از آبیاری می‌شود و آب مورد نیاز خود را از طریق رطوبت موجود در هوا جذب می‌کند، لذا این مهم موجب شد تا بیش از ۳۷۰ هزار اصله از این نوع درخت در ۴۰ هزار هکتار از اراضی بحرانی خوزستان کاشته شود.

جنگلکاری در همدان اولویت جهاد کشاورزی

شرایط آب وهوایی در همدان موجب شده تا این منطقه از لحاظ دارا بودن پوشش گیاهی یکی از استان‌های غنی کشور در این زمینه به شمار رود. در حال حاضر وسعت جنگل‌هاى آن بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار است. با وجود آنکه این جنگل که به علت قطع درختان در حال نابودى بود، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از طرف سازمان جنگل‌ها و مراتع طرح بازسازى و احیا آن در حال انجام است. استاندار همدان با اشاره به ایجاد هزار هکتار جنگل جدید که قرار است به زود اجرایی شود دراین خصوص می‌گوید: «براساس توافقی که با وزیر جهادکشاورزی صورت گرفته امسال در راستای گسترش جنگل در استان همدان هزار هکتار جنگل‌کاری جدید ایجاد خواهد شد.»
سیدسعید شاهرخی با تشریح جزئیات این طرح می‌افزاید: «به طور متوسط در هر شهرستان ۱۰۰ هکتار جنگل‌کاری صورت خواهد گرفت که جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان همدان باید آن را مدیریت کنند.» در حال حاضر وسعت اراضی ملی استان بالغ بر ۹۰۵ هزار هکتار است که ۸۲ هزار هکتار آن مرتع و حدود ۴۳ هزار هکتار آن جنگل طبیعی و عرصه‌های جنگلی است که عمدتاً در قسمت‌های جنوبی استان همدان و شهرستان‌های نهاوند، تویسرکان، فامنین و ملایر واقع شده‌اند، که از این میزان، ۳۵۱۷۶ هکتار اراضی جنگلی، ۱۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی، ۴۳۰۷ هکتار جنگل دست کاشت، ۱۳۲۶ هکتار واگذارشده به شهرداری و ۲۷۹۵ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی که جزو اراضی جنگلی محسوب می‌شود.

رونق جنگل‌کاری در البرز

آلودگی ناشی از سوخت فسیلی مصرفی در خودرو‌ها و مراکز صنعتی البرز در کنار وجود ریزگرد‌ها ناشی از خشکسالی‌ها از جمله دلایل آلوده شدن هوای این منطقه به شمار می‌رود موضوعی که موجب شد تا برای رفع این معضل کاشت درختان و ایجاد مراتع در این استان با جدیت دنبال شود. مهرماه سال گذشته بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: «تاکنون ۱۰ هزار هکتار از کانون ریزگرد‌ها و ۲۴ هزار هکتار از اراضی بیابانی این استان جنگل‌کاری شده است.» حامد فرضی افزود: «در سفر ریاست جمهور به استان ۲۰ میلیارد تومان در بحث بیابان‌زدایی اختصاص یافت که تاکنون ۱۰ هزار هکتار از کانون ریزگرد‌ها و ۲۴ هزار هکتار از ۵۴۰ هزار هکتار اراضی بیابانی جنگل‌کاری شده است.» به گفته وی در حال حاضر ۵۴ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد که ۲۴ هزار هکتار آن جزو کانون‌های ریزگرد داخلی است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر حدود ۱۲ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد اجرایی شده است. هم‌اکنون تولید ۲ میلیون تولید نهال در نهالستان بزرگ کرج این منطقه را به یکی از برند‌های تولید نهال در استان تبدیل کرده است، که می‌تواند برای پروژه‌های بیابانی در کشور و جنگل مورد استفاد قرار بگیرد.

افزایش جنگل‌کاری در خوزستان

اهواز نیز از جمله مناطقی بود که به دلیل پدیده ریز گرد‌ها کاشت درخت در آن به صورت ویژه دنبال شد. این مهم موجب شد تا ۵ هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی شهرستان اهواز جنگل‌کاری شود که ۷۰ درصد پوشش این جنگل‌ها را درخت کهور تشکیل داد، چراکه مقاومت بالایی در برابر گرما، خشکی و شوری آب دارد و می‌تواند آب مورد نیاز خود را پس از سه سال از رطوبت هوا به دست آورد. علاوه بر آن در چند سال گذشته نیز سپاه و زیر مجموعه‌های آن نیز موفق شدند تا بیش از ۲۰۰ هکتار از زمین‌های خوزستان را درختکاری کنند که این مهم نقش خوبی را در زمینه سرسبزی و کاهش شدید ریزگرد‌ها در استان داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار