کد خبر: 964491
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
امام جواد (ع) نهمین امام شیعیان پس از شهادت امام رضا (ع) در کودکی به امامت رسید.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: پروردگارعالم محبت خود را با فرستادن برگزیدگانش پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) بر بندگانش به خصوص مسلمانان و شیعیان ارزانی داشته است چهارده معصوم و ائمه اطهار (ع) در دین مبین اسلام صاحب مقام و منزلت ویژه‌ای هستند و احترام به این بزرگواران در روایات، احادیث و آیات قرآنی بسیار سفارش شده است.

با وجود معرفی امام علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص)، اما بعد از رحلت ایشان، امامان معصوم (ع) با مشکلات زیادی مواجه شدند و بیشترین اوج اختلاف نظرات در دوران عباسیان بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) بود. امام نهم امام جواد (ع) درسنین کودکی بعد از شهادت امام رضا (ع) به امامت رسید و به دلیل سن کم با مشکلات بسیاری مواجه شد.

امام محمد تقی بن علی (ع) ملقب به جواد الائمه در روز دهم ماه رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در روز آخر ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید ایشان به مدت ۱۷ سال عهد ه دار مقام امامت بودند.

بر اساس برخی از روایات در زمان ولیعهدی اجباری امام رضا (ع) مامون به دلایل نقل شده از جمله نزدیک شدن به خانواده اهل بیت (ع) و تحت اختیار گرفتن آن بزرگواران، ادعای خویشاوندی نزدیک با اهل بیت (ع) و داشتن نوه مشترک با امام رضا (ع)، دلایل سیاسی و جلب توجه مسلمانان به خصوص شیعیان، نبوغ و علم امام محمد تقی (ع) درخواست ازدواج دخترش ام فضل با امام جواد (ع) را با امام رضا (ع) مطرح کرد.

اما پس از فوت مامون برادر ام فضل با نقشه، خواهرش را مجبور کرد تا امام جواد (ع) را مسموم و به شهادت برساند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا میلانی نژاد کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه مقام امامت از جانب خداوند برای امامان معصوم (ع) تعیین می‌شود و سن و سال مهم نیست، اظهار کرد: شاید در یک انتخاب معمولی و دنیوی سن برای داشتن فهم و هوش کافی، علم و استعداد کافی لازم باشد، ولی در مقام و منزلت امامت این خداوند است که زمان را مشخص می‌کند و هیچکس اجازه مخالفت با آن را ندارد و باید از فرمان پروردگار عالمیان تبعیت کند.

حجت الاسلام و المسلمین میلانی نژاد با اشاره به اینکه امام جواد (ع) تنها منتخب خداوند در کودکی برای مقام امامت و ارشاد بندگان پروردگار عالمیان نیست، تصریح کرد:حضرت عیسی (ع) در گهواره و نوزادی دستورات دین الهی و فرمان خدا و کتاب آسمانی را به مریدان خود معرفی کرد و فرمود: من بنده خدا عیسی بن مریم (ع) صاحب کتاب و پیامبرم و پروردگارم به من امر فرموده نماز بخوانم، روزه بگیرم، انفاق کنم، به پدر و مادرم احترام بگذارم در حقیقت حضرت عیسی (ع) دستورات الهی، احکام دین، احکام مرتبط با خانواده و احکام اجتماعی را در گهواره و بدو تولد به پیروان خود معرفی کرد که این بیانگر مقام و منزلت و نبوت آن حضرت (ع) است.

این کارشناس مذهبی گفت:امام جواد (ع) با وجود اینکه در کودکی به امامت رسید، اما صاحب علم کلام، ناطق و عاقل و عالم به امور دینی بود و نکات کلیدی و کاربردی خوبی را در دین مبین اسلام بیان می‌کرد، امام جواد (ع) به دلیل نبوغ خاصی که داشتند علماء و همراهان ایشان به صورت مخفیانه آن حضرت (ع) را به محافل می‌بردند، اما امام رضا (ع) به امام جواد (ع) سفارش کردند هیچ وقت از مردم جدا نشو و در میان مردم به تبلیغ دین بپرداز.

وی افزود:در حقیقت بر اساس سفارش امام رضا (ع) امام نباید از ماموم خود جدا شود و بهتر است شنونده خوبی برای نزدیکان خود و مردم باشد شاید نتواند مشکلی از آن‌ها را رفع کند، ولی با ایفای نقش شنونده بودن امیدی برای او خواهد بود، بدون اذن خداوند هیچ کاری انجام نمی‌شود و با وجود اینکه امام توانایی رفع مشکلات را در بسیاری از امور دارد ممکن است به اذن خداوند آن کار انجام نشود.

مراقب همنشینی با سخنگویان باشیم

حجت الاسلام و المسلمین میلانی نژاد بیان کرد: با وجود اینکه امام جواد (ع) به این موضوع تاکید داشت که باید به مشکلات نزدیکان و مردم توجه داشته باشیم و شنونده خوبی برای آن‌ها باشیم، ولی بار‌ها سفارش کرده بودند با هرکسی همنشین و هم صحبت نشوید؛ اگر گوینده با توجه به خواسته خداوند و رضایت خداوند سخن بگوید با او هم صحبت می‌توانیم بشویم، ولی اگر با تبعیت از شیطان و خواسته شیطان سخن بگوید نباید با او هم صحبت شد و نباید به حرف هایش گوش داد.

این کارشناس مذهبی گفت: بزرگترین نشانه شیطان یاس و نا امیدی و ایجاد مشکلات برای مردم است. هر ناطق و گوینده‌ای که این نشانه‌ها را داشته باشد باید از او دوری کرد و نقطه مقابل آن امید، توکل و رفع مشکلات و انجام کار‌های خیر است و باید با این افراد همنشین شد بنابراین با توجه به ویژگی‌ها و صفات خداوند و ویژگی‌های شیطان باید مراقب اعمال و رفتار خود نیز باشیم تا نقش شیطانی را ایفا نکنیم و پیرو راه و روش پروردگار عالمیان باشیم و این بزرگترین درسی است که امام جواد (ع) از کودکی به مریدانش آموخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر