کد خبر: 964380
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
محمد مرادی
امارات به عنوان یکی از آسیب‌پذیر‌ترین کشور‌های خلیج فارس محسوب می‌شود، چرا که امنیت در این کشور بیشتر از تمام کشور‌های همسایه تأثیرگذار است. در امارات برخی امارت‌ها مانند دبی اقتصادمحور بوده و عامل اصلی پیشرفت اقتصادی برای این امارت‌ها نیز تأمین امنیت به صورت کامل است. به همین دلیل در مقاطع مختلف هر زمانی تهدید‌های امنیتی علیه امارات مطرح بوده شاخص‌های اقتصادی دبی بیش از سایر امارت‌ها روند کاهشی داشته است. با این حال امارت ابوظبی، طی نزدیک به ۱۰ سال اخیر سعی کرده است با دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر و به اصطلاح ماجراجویی منطقه‌ای به دنبال تأثیرگذاری در معادلات منطقه باشد. در این راستا امارات با حضور در جنگ یمن، حمایت از تروریست‌ها در سوریه و دخالت در امور داخلی لیبی و سودان به دنبال نقش‌آفرینی بوده است. در مسائل مرتبط با ایران نیز مکرر شنیدیم که پیش از اسقاط پهپاد امریکایی به دست پدافند نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اماراتی‌ها یک پای تحریک امریکایی‌ها برای اقدام نظامی علیه ایران بودند و اعتراف هم کردند که پهپاد ساقط شده در آب‌های ایران از یک پایگاه زمینی در امارات تجهیز شده و به پرواز درآمده است که این عدم رعایت حسن همجواری است و از این رو کاردار این کشور به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.
این سیاست به نظر می‌رسد به دوران فرود و شکست خود رسیده و به همین دلیل امارات سعی دارد در سیاست‌های منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند. در این راستا اخیراً امارات اعلام کرد که به دنبال کاهش نیرو‌های خود در یمن است. روزنامه الاخبار لبنان نیز نوشت که ابوظبی به ایران پیام داده که برای خروج از جنگ یمن به کمک ایران نیازمند است. در واقع امارات با ۵۲ ماه جنگ در یمن نه تنها به اهداف خود نرسیده بلکه امنیت امارت‌های امنیت‌محور این کشور نیز به شدت تحت‌الشعاع قرار گرفته است. «محمدبن راشد آل مکتوم» حاکم دبی از بیم آنکه امارتش در معرض حملات نظامی «انصارالله» قرار بگیرد، به «محمدبن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی اعلام کرده باید از یمن عقب‌نشینی صورت بگیرد. بنا بر گزارش‌ها از داخل امارات، حاکم دبی نشست مهمی را با محمد بن زاید برگزار کرده و در آن به بن زاید اطلاع داده است که دبی قادر به تحمل هزینه‌های ناشی از حمله انصارالله به مراکز حیاتی این امارت نیست و در صورت ادامه سیاست‌های ابوظبی، وحدت امارات به خطر می‌افتد؛ بنابراین ابوظبی مجبور به تجدیدنظر در سیاست‌های خود در برابر تنش‌های منطقه و به ویژه یمن شده است.
مسئله دیگر در ارتباط با ایران است. امارات در سال‌های گذشته از یک سو به تبعیت از سیاست‌های ضد ایرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پرداخته و روابط خود را با ایران به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده و در این مسیر سعی کرده به روش‌های مختلف علیه تهران فعالیت کند و از سوی دیگر با اعلام راهبرد فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران، خاک خود را در اختیار امریکا گذاشت تا سیاست‌های واشنگتن علیه ایران اجرا شود و حتی پهپاد ساقط شده امریکایی نیز از خاک امارات به پرواز درآمد. اما با متشنج شدن اوضاع خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در واکنش به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق، امارات به این نتیجه رسیده که در این شرایط نمی‌تواند همچنان با راهبرد فعلی و حمایت از تنش منطقه‌ای، امنیت خود را تضمین کند. به همین دلیل به تدریج امارات در حال تنش‌زدایی با ایران است. در این راستا هیئتی اماراتی به سرپرستی «حمدعلی مصباح الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات متحده عربی روز سه شنبه در تهران با سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کرده است. نکته جالب این است که گفتگو‌های ساحلی بین دو کشور پس از شش سال از سرگرفته شده است. این سفر آنچنان اهمیت داشته که سعودی‌ها، امارات را متهم به خیانت کرده و حتی هشتگ «خیانت امارات» در عربستان ترند شده و ۵۴ هزار بار توئیت و ریتوئیت شده است.
در کل امارات اکنون به نظر می‌رسد در مسیر درک این واقعیت قرار گرفته که این کشور با چالش‌ها و نقاط ضعف اساسی مواجه است و شلیک حتی یک موشک از هر نقطه‌ای به خاک امارات می‌تواند اقتصاد این کشور را نابود کند. اخیراً بلومبرگ از کاهش سرمایه‌گذاری در دبی خبر داده و برخی کارشناسان نسبت به بحران اقتصادی در امارات در شرایط تشدید تنش بین ایران و امریکا هشدار داده‌اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد امارات در مسیر تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای خود و تنش‌زدایی با ایران قرار گرفته است. ضعف‌های بنیادی امارات این کشور را به این نتیجه رسانده که عقب‌نشینی‌هایی از سیاست‌های تنش آمیز منطقه‌ای خود به ویژه در برابر ایران داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار