کد خبر: 964376
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
آلمان بعد از چند هفته کش و قوس، به درخواست رسمی امریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مقابل ایران رسماً پاسخ منفی داد. معاون صدراعظم آلمان گفته که تمامی طرف‌ها باید با رفتاری سنجیده و مسئولیت‌پذیری، به کاهش تنش‌ها در خلیج فارس کمک کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نمایندگان امریکا و چندین کشور اروپایی دیروز به دعوت انگلیس در بحرین گرد هم آمدند تا در مورد یک ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران گفتگو کنند. کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس تا هفته قبل با تشکیل چنین ائتلافی زیر چتر امریکا مخالف بودند، ولی بعد از ورود جانسون به دفتر نخست‌وزیری، شرایط تا حدی تغییر کرده و ظاهراً لندن در فضای تنش با ایران، حاضر شده به چنین ائتلافی ملحق شود، هرچند موضع خود را دراین‌باره رسمی اعلام نکرده است. هنوز موضع فرانسه که رئیس‌جمهور آن، دیروز برای پنجمین بار تلفنی با روحانی گفتگو کرد، مشخص نیست، ولی ظاهراً فرانسوی‌ها هم طرح امریکا را پذیرفته‌اند. رویترز هفته قبل به نقل از سه منبع دیپلماتیک گزارش کرده بود که فرانسه، ایتالیا و دانمارک به طور اصولی از این طرح که بریتانیا آن را ارائه کرده است حمایت می‌کنند، ولی دست‌کم تا عصر روز گذشته، به جز عربستان و امارات، دولت دیگری به طور رسمی به درخواست امریکا پاسخ مثبت نداده است.

عجولانه است
در این بین، آلمان دیروز با موضع‌گیری منفی مقابل پیشنهاد امریکا، نشان داد که شرایط حول و حوش این ائتلاف، حتی بعد از نخست‌وزیری جانسون نیز چندان روشن نیست. بعد از چندین روز بحث میان موافقان و مخالفان در برلین، دیروز اولاف شولتس، معاون صدراعظم آلمان، رسماً اعلام کرد که دولت آلمان، مشارکت خود در طرح تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس به رهبری امریکا را به شکل یکپارچه رد می‌کند. به گزارش دویچه‌وله، شولتس که از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان است روز چهار شنبه در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون سراسری آلمان در پاسخ به این پرسش که «آیا ائتلاف بزرگ دولتی آلمان در ارتباط با طرح امریکا موضعی واحد دارد»، گفت: «آری، برداشت من این است.» شولتس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برلین به شکل رسمی نیز درخواست امریکا را رد کرده یا نه، گفت که موضع دولت آلمان در خصوص این مسئله چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز روشن بوده است. معاون صدراعظم آلمان افزود: «بسیاری می‌گفتند ما می‌خواهیم در این مورد با شرکای فرانسوی و بریتانیایی خود در اروپا بحث و رایزنی کنیم که چگونه می‌توان بر وضعیت نظارت داشت. در اینجا، اما بحث مأموریتی در میان نیست، آنگونه که اکنون خواست آن مطرح شده است.» معاون صدراعظم آلمان مأموریت دریایی برای حفاظت از آزادی کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس را تلویحاً عجولانه دانست و چنین اقدامی را به «پرشی چند گام جلوتر» از نیاز کنونی تشبیه کرد. به گفته اولاف شولتس، اگر بتوان از «تنش دامنه‌دار» میان ایران و دیگر بازیگران مناقشه کنونی در منطقه جلوگیری کرد، این خود حفاظت مناسبی از کشتیرانی محسوب خواهد شد. معاون صدراعظم آلمان همچنین هشدار داد: «بد‌ترین چیز یک مناقشه واقعی نظامی در منطقه خواهد بود. آنگاه کشتیرانی واقعاً به خطر خواهد افتاد.» سخنگوی دولت آلمان هم دیروز در موضعی محتاطانه گفت که برلین هنوز پاسخی به پیشنهاد ایالات متحده امریکا درباره مشارکت در طرح ائتلاف دریایی ارائه نداده است. خبرگزاری رویترز روز چهار شنبه گزارش کرد که سخنگوی دولت آلمان گفته برلین معتقد است طرح ائتلاف دریایی اروپا برای حفاظت از تنگه هرمز «ارزش ملاحظه» را دارد، اما هنوز پاسخ مثبتی به پیشنهاد امریکا در این مورد نداده است. او گفت دولت آلمان در این زمینه در حال رایزنی با شرکای خود است.

ناتو: ما را دعوت نکرده‌اند
مخالفت برلین با طرح امریکا بعد از آن ابراز شد که سفارت امریکا در برلین سه شنبه شب اعلام کرد که از دولت آلمان درخواست کرده به ناوگان بین‌المللی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز بپیوندند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تامارا استرنبرگ-گرلر، سخنگوی سفارت امریکا گفته بود «ما رسماً از آلمان خواسته‌ایم که برای امنیت تنگه هرمز به فرانسه و بریتانیا بپیوندند و با ستیزه‌جویی ایران مبارزه کند.» سفارت امریکا گفته «اعضای کابینه آلمان تأیید می‌کنند که باید از آزادی کشتیرانی محافظت کرد، سؤال ما این است که چه کسی باید این کار را بکند؟ ظاهراً امریکا به جز آلمان، از فرانسه و انگلیس و چندین کشور دیگر هم دعوت کرده که به این ائتلاف ملحق شوند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که واشنگتن از ۶۰ کشور برای مشارکت در حمایت از امنیت دریانوردی دعوت کرده است، ولی چیزی که در این بین به تردید‌ها دامن زده این است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته که از این سازمان برای حضور در تنگه هرمز درخواستی نشده است، موضعی که می‌تواند نشان‌دهنده تشدید اختلافات در داخل ناتو قلمداد شود. ترامپ تاکنون چندین بار از ناتو انتقاد کرده و موفقیت آن را مدیون تلاش‌های امریکا می‌داند، ضمن اینکه از چند ماه قبل منابع غیررسمی مقام‌های بلندپایه دولتی امریکا به رسانه‌های این کشور از جمله نیویورک‌تایمز گفته‌اند که ترامپ تاکنون چندبار گفته که بنا دارد از (ناتو) خارج شود. به رغم مخالفت رسمی آلمان با ملحق شدن به ائتلاف امریکا، بحث‌ها در داخل این کشور همچنان ادامه دارد. گرهاردشرودر، صدراعظم سابق آلمان دیروز در مورد مشروعیت بخشیدن به اقدامات متجاوزانه امریکا در منطقه با پیوستن کشور‌های اروپایی به ائتلاف دریایی پیشنهادی واشنگتن و لندن هشدار داد. شرودر در گفتگو با نشریه «راینیشن پست» آلمان مشارکت کشورش در یک ائتلاف دریایی نظامی در خلیج فارس را به معنای مشروعیت دادن به اقدام احتمالی امریکا شبیه آنچه که در مورد عراق انجام داد، دانست. شرودر که در زمان صدراعظمی خود در سال ۲۰۰۳ به خواسته دولت «جورج دبلیو بوش» برای پیوستن به ائتلاف امریکا در حمله به عراق پاسخ منفی داده بود، پذیرش این خواسته از سوی برلین را به منزله مشروعیت بخشیدن به جنگ‌افروزی دیگری از سوی واشنگتن در خاورمیانه ارزیابی کرد.

لندن: ایران قصد آزمودن توان ما را داشت
فرمانده یک ناو انگلیسی گفته ایرانی‌ها با توقیف یک نفتکش این کشور قصد داشتند نیروی دریایی بریتانیا را امتحان کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام کینگ، فرمانده ناو جنگی مونتروز که در هنگام توقیف نفتکش انگلیسی به دست نیرو‌های ایرانی، تلاش کرد مانع این اقدام شود در مصاحبه‌ای گفته است: در مورد نیات ایران حدس‌های زیادی می‌شود زد، اما به نظر می‌رسد آن‌ها قصد داشتند توان نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را بسنجند. کینگ گفته در ۲۷ روزی که با ناو جنگی مونتروز در خلیج فارس بوده ۸۵ رویارویی با نیرو‌های ایرانی داشته است که اغلب آن‌ها با اعلام هشدار‌های رادیویی به پایان رسیده است. این فرمانده نیروی دریایی انگلیس به بی‌بی‌سی گفته است: ایرانی‌ها می‌گویند حضور ما در منطقه غیرقانونی است، اما باید بگویم که این حضور کاملاً قانونی و براساس قوانین جهانی است؛ آن‌ها قایق‌های خود را با سرعت به سوی ما می‌رانند تا واکنش ما را ببینند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار